Konstiga drömmar

Jobbrelaterad stressdröm av tämligen klassiskt slag. En av de mest kända brottmålsadvokaterna i mitt område hade plötsligt och ganska oväntat blivit åtalad för grovt narkotikabrott. Jag hade nyligen kommit tillbaka från semestern och skulle ha detta i rätten. Trots att hon som hade väckt åtalet (och som borde ha varit mer insatt i målet) skulle sitta med så skulle jag hålla sakframställan och förhöret med advokaten dvs de väsentliga delarna.

Sitter i rätten med hundratals sidor förundersökning och max tio minuter kvar tills förhandlingen ska ropas på och jag fattar a) inte ens vad det är för nytt och för mig okänt narkotikaklassat preparat eller vilka gränser som gör att det blir ett grovt brott och b) inte heller hur vi kan knyta innehavet till just den här advokaten eftersom beslaget gjorts på hans kontor, han kommer ju att invända att det är någon av de andra som jobbar där eller som varit där på besök? Hur ska jag kunna svara på de frågorna? Och det där nötet som väckt åtalet bara satt där som ett mähä och vilade sig utan att bry sig eller hjälpa till med någonting. (så brukar det alltså inte fungera)

Och jag bara "åh nej han som har så mycket invändningar när han är försvarare, han kommer ju att ifrågasätta allt nu när han är åtalad själv också". Vaknade lyckligtvis innan förhandlingen hann börja. :crazy:
 
Jobbrelaterad stressdröm av tämligen klassiskt slag.
Doktorn ordinerar utökat hästpussande. :p

Själv drömde jag förra natten (klart inspirerad av @MiniLi 's häst) att mina skinkor var olika musklade. Den logiska slutsatsen jag kom fram till var att det berodde på att jag alltid cyklade på höger sida av vägen. :idea:O_o Så, ni som möter mig cyklandes på fel sida framöver; NU VET NI. There's a backstory. :rofl:
 
Jag drömde inatt att jag hade en diskussion med en häst som jag red om varför han vägrade att gå i höger varv. Vi var på en stor äng. Han sa att han helt enkelt inte gillade utsikten som han såg i det varvet och sa att jag helt enkelt får leta upp en annan plats om han ska gå i höger varv. Tja undrar just hur hjärnan fungerar ibland:confused::cool::rofl:
 
Någon som lider av sömnparalyser? Både jag, min mamma och min syster har i perioder. Mamma har värst. Flera gånger i veckan har hon riktiga skräckfilmsmardrömmar där hon är fast mellan dröm och verklighet. Jag brukar få paralyser när jag sovit dåligt en period, och oftast kommer de om jag går och lägger mig på dagen då. Syrran trodde ett tag att hon på riktigt hade spöken hemma. Hon hörde folk prata, någon viskade i hennes öra osv 😖 Men vi kom fram till att hon också har sömnparalyser. Sjukt obehagligt fenomen.
Jag har haft det några gånger. En gång var jag medveten om det och tänkte typ ”ok, jag har sömnparalys, skit i det för nu ska jag sova”.
Sen somnade jag och sen dess har jag inte haft det någon mer gång.
 
@Sleepy och @Islandshästryttare Ja alltså jag tycker ju inte alls att det är tråkigt att andra berättar om vad de har drömt - jag tycker det kan vara väldigt underhållande! :laugh: Helt fascinerande med två samtidiga drömmar där "höger" är ett problem, om än på lite olika sätt. Ska strax bege mig ut på kvällspromenad, det är en runda som går i vänster varv - kan det kompensera ev snedmuskling med att gå på höger sida då? Priset man betalar för trist utsikt, liksom...
 
Doktorn ordinerar utökat hästpussande. :p

Själv drömde jag förra natten (klart inspirerad av @MiniLi 's häst) att mina skinkor var olika musklade. Den logiska slutsatsen jag kom fram till var att det berodde på att jag alltid cyklade på höger sida av vägen. :idea:O_o Så, ni som möter mig cyklandes på fel sida framöver; NU VET NI. There's a backstory. :rofl:
Nelly kanske också är ute och cyklar när ingen ser😆
 
Jag är ofta någon annan när jag drömmer, fast fortfarande "mig själv". Men är ganska ofta man i drömmarna till exempel (är i vakna livet en rätt typisk cis-kvinna helt utan någon penisavund). Jag kan se ut på olika sätt eller ha olika sorters liv men är helt trygg i att jag är jag på nåt vis.

Trodde att alla hade det så fram till rätt nyligen, men tydligen uppfattar de flesta sig som samma person när de drömmer och är vakna? :laugh:
 
Jag drömmer som konstigast när jag är lite halvvaken, som precis innan jag somnar eller när jag typ vaknat men inte riktigt. En gång när jag precis bytt jobb vaknade jag på natten och funderade på vad det var jag jobbade med egentligen. Jag kunde inte komma på om det var så att jag jobbade i rymden eller inte. Jag kände att det nog var så att jag jobbade i rymden men när jag tänkte på hur mitt kontor såg ut fick jag inte riktigt ihop det, så tillslut kom jag fram till att jag nog hade mitt kontor på jorden men jobbade med ”rymdfrågor”. Nöjd med att ha kommit fram till svaret somnade jag om. (I verkligheten jobbar jag på socialtjänsten...)

En annan gång vaknade jag på morgonen och innan jag slog upp ögonen funderade jag på vad det var jag låg i för möbel egentligen. ”Vänta här nu, är det en bokhylla jag ligger i?” Tänkte jag mycket klartänkt. Det kändes lite förvirrande men också logiskt på nåt vis.
 
Jag är ofta någon annan när jag drömmer, fast fortfarande "mig själv". Men är ganska ofta man i drömmarna till exempel (är i vakna livet en rätt typisk cis-kvinna helt utan någon penisavund). Jag kan se ut på olika sätt eller ha olika sorters liv men är helt trygg i att jag är jag på nåt vis.

Trodde att alla hade det så fram till rätt nyligen, men tydligen uppfattar de flesta sig som samma person när de drömmer och är vakna? :laugh:

Jag är ofta 'mig själv' dvs jag vet att jag är jag. Men är oftast man om kön eller identitet liksom blir uppmärksammat.
 
Jag drömde en rätt så trevlig jobbdröm. Det har ju varit väldigt stressigt på jobb och jag är på så många olika ställen samtidigt (hjälper till projekt, mitt egna jobb, ute i spårmiljö med tågen) och det var många nya på kontoret. Men då hade min före detta bästa kollega och numera nära vän, satt upp en krok och därpå hängde sprillans nya gröna och rosa hörselkåpor med bluetooth. Så länge som jag önskat mej det! Helt perfekta att stänga ute kontorets sorl och oljud 🥰
 
Jag drömde en rätt så trevlig jobbdröm. Det har ju varit väldigt stressigt på jobb och jag är på så många olika ställen samtidigt (hjälper till projekt, mitt egna jobb, ute i spårmiljö med tågen) och det var många nya på kontoret. Men då hade min före detta bästa kollega och numera nära vän, satt upp en krok och därpå hängde sprillans nya gröna och rosa hörselkåpor med bluetooth. Så länge som jag önskat mej det! Helt perfekta att stänga ute kontorets sorl och oljud 🥰
Det jobbiga med sådana drömmar är ju att vakna och inse att det inte hände på riktigt. Jag var sur i en vecka när jag vaknade och upptäckte att jag inte alls fått den där kudden jag önskade mig i födelsedagspresent:down:
 
Det jobbiga med sådana drömmar är ju att vakna och inse att det inte hände på riktigt. Jag var sur i en vecka när jag vaknade och upptäckte att jag inte alls fått den där kudden jag önskade mig i födelsedagspresent:down:
Igenkänning på det.. Jag var väldigt liten när jag hade en dröm att jag kunde flyga med vingar man kunde ta på sig. Och när jag vaknade dagen efter visste jag precis vilket skåp i köket mina vingar låg i och blev tvärförbannad och besviken när inte mina föräldrar hittade dem 😔
 
Drömmar nuförtiden är sjukt händelselösa, en ofta återkommande dröm är att jag sitter å äter en skinkmacka i godan ro 🤷

När jag var yngre drömde jag ofta om riktigt äckliga, smutsiga offentliga toaletter som jag var tvungen att använda för att jag var så sjukt kissig, sen när jag kissat hade jag otroligt svårt att hitta ut igen. 🙈 Kändes väldigt verkligt och kan typ fortfarande känna lukten av gammal urin 😝😑😑
 
Uppslag till ytterligare förändring av OS-fälttävlan, den verkar ju delvis skapad av någon förvirrad dröm ändå: (jag är alltså inte någon fälttävlansryttare, har aldrig varit och lär aldrig bli) Drömde om att jag plötsligt ändå startade en fälttävlan med min vackra fux.

Vi tog oss genom/över/förbi cirka 20 hinder i "terrängritten" varav många av hindren var möbler placerade inuti vanliga bostadshus med max fem meters anridning och oklar takhöjd. Bland annat var en miljö misstänkt likt mitt sovrum. Efter dessa cirka 20 hinder började jag väl känna att är vi inte klara snart, men fick då det nedslående beskedet att hela terrängmomentet bestod av 73 hinder där jag ju då inte alls hade någon koll på de sista 50-ish. Tror att jag valde att vakna då.
 
Jag har några drömteman som återkommit då och då, ett par stycken i 40+ år. Aldrig glädjefyllt utan i spannet mellan neutralt/spännande och direkt obehagligt/skrämmande. Miljöerna baseras oftast på autentiska miljöer som jag känner väl och har många minnen från, men förvanskade och utökade. Handlingen kan variera litet grann men upprepas i allt väsentligt med litet "måndag hela veckan" känsla.

Det starkaste ljud jag någonsin upplevt har också varit under sömn(!). Jag har arbetat med olika aspekter av ljud, akustik och hörsel under en stor del av livet och upplevt många oerhört starka ljud men inget i närheten av detta. Det har skett vid ett enda tillfälle och aldrig mer, i en period av extrem stressbelastning. Under insomningsfasen upplevde jag utan förvarning ett explosionsljud liknande att stå nära en exploderande handgranat (vilket jag gjort irl och kan referera till), komplett med upplevelsen av tryckvåg och en närmast domnad känsla direkt efteråt. Fullständigt autentiskt alltså. Min första tanke var att jag blivit väckt av en bilbomb, gasexplosion eller liknande men insåg sedan att hela upplevelsen var "intern". Uppenbarligen är det ingen helt ovanlig upplevelse och den benämns exploding head syndrome.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer ofta ihåg vad jag har drömt, både detaljer om vad som händer, tankar och känslor jag har under tiden jag drömmer. Men, de...
Svar
1
· Visningar
485
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp