Bukefalos 28 år!

Konstiga eksem/utslag

D

dressyr123

Jag har en häst som för ca 1,5 år sedan fick konstiga eksem/utslag på sitt ena bakben (från kotan och ner till hoven) och svullnad.

Trodde först att det kanske var mugg men det var det inte.

Kontaktade veterinär som såg att det blivit som "elefanthud", så jag fick ett speciellt schampo och salva.

"Elefanthuden" blev bättre men det var fortfarande hårlösa fläckar som var röda och irriterade. Fick nya salvor, bl a fuciderm och cortison vilket lindrade lite. Kronranden har blivit pigmentförändrad och hoven börjar att bli lite vit (har svarta hovar). Har även spridit sig uppåt benet, både eksem samt svullnad.

Veterinären vill helst inte ta prov utan säger att jag nog får leva med detta. Men benet svullnar så fort han inte är lindad eller rör på sig och huden är tunn, röd och irriterad och jag tycker inte att han ska behöva ha dessa eksem/utslag.

Tänkte därför höra om någon annan har någon erfarenhet av sånt här, kanske hjälper det inte med salvor och schampon utan man måste behandla inifrån?
Eller finns det nån annan bra veterinär man kan kontakta som är kunnig på sånt här?

Han har aldrig visat nån hälta eller obehag vid kontakt av eksemen.

Tacksam för tips!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstiga eksem/utslag

Tycker du ska kontakta en annan veterinär. Klart din häst inte skall behöva leva med de där exemen! Det låter ju inte klokt att veterinären säger sådär! :mad:

Lycka till med din häst :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ni som vet, kan man söka hudläkare direkt eller måste man gå via VC? Jag har i omgångar mycket utslag som kliar så mycket att det börjar...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Mabuse
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 772
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 904
Senast: Hedwig
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp