Konstiga funderingar...

F

foraenirotippex

Ingen bebisverkstad startat här inte, men vi längtar. :love:

Jag har så otroligt mycket konstiga funderingar och frågor och tankar ...

Fundering nr 1:
Jobbet. Jag är fast anställd i kommunen.
Flyttar man på folk i samband med graviditet/efter föräldraledighet?
Det finns ingen orsak till någon flytt, men jag vill absolut inte flyttas på. Jag älskar min arbetsplats.
Men jag tänker att min anställlning är ändå i kommunen, inte på specifikt på "avdelningen spott och fräs". (Fast det var där jag fick jobb och där jag jobbar). Förstår ni vad jag menar?

Fundering nr 2:
Jag har ofta problem kring mensen. Smärtsam ägglossning, smärtsam mens. Humörsvägningar, problem med magen, migrän, dödstrött m.m
Betyder det att jag kommer må skit när jag är gravid också? :crazy:

Fundering nr 3:
Hur mycket "mamma-ledig" måste man vara?
Jag förstår ju att det är praktiskt när man ammar förståss men finns det någon "gräns" eller bestämmer man det själv?

Fundering nr 4:
Att vara social!
Jag är tyvärr lite socialt avskärmad pga. en mängd skäl. Det är på väg att lösas upp men jag är jätterädd att föräldraledighet innebär att man typ "cocoonar i sitt hus med bebisen" och inte träffar nåt folk.
:crazy:

Fundering nr 5,6,7,8,9,10 .... :
Klarar man av det?
Hur blir man en någorlunda vettig förälder?
Är det värt det?
Är det roligt?
Hur mycket förändrar man sin syn på vad som är viktigt här på jorden?
Typ blir man personlighetsförändrad och bestämmer sig för att flytta till Korpilombolo och starta surdegsbageri?! :confused:
Vad händer med relationen till maken? Blir den bättre? Sämre?

*pust*
Nå?
 
Sv: Konstiga funderingar...

Fundering nr 1:
Jobbet. Jag är fast anställd i kommunen.
Flyttar man på folk i samband med graviditet/efter föräldraledighet?
Det finns ingen orsak till någon flytt, men jag vill absolut inte flyttas på. Jag älskar min arbetsplats.
Men jag tänker att min anställlning är ändå i kommunen, inte på specifikt på "avdelningen spott och fräs". (Fast det var där jag fick jobb och där jag jobbar). Förstår ni vad jag menar?
du är skyddad under din mammaledighet och din arbetsgivare får inte flytta på dig, utan du ska få tillbaka din plats och dina uppgifter när du kommer tillbaka.

Fundering nr 2:
Jag har ofta problem kring mensen. Smärtsam ägglossning, smärtsam mens. Humörsvägningar, problem med magen, migrän, dödstrött m.m
Betyder det att jag kommer må skit när jag är gravid också? :crazy:
inte alls säkert.
det ena utesluter inte det andra dock, om jag har fattat saken rätt. det kan nog gå åt båda hållen, antingen mår du kanonbra eller åxå skit.

Fundering nr 3:
Hur mycket "mamma-ledig" måste man vara?
Jag förstår ju att det är praktiskt när man ammar förståss men finns det någon "gräns" eller bestämmer man det själv?

du bestämmer helt och hållet själv! vill du börja jobba dagen efter förlossning eller om 3 år är ditt val.
dock måste du, när barnet fyller 1 år, ha sysselsättning eller föräldrapeng 5 dar/vecka för att få behålla din SGI.

Fundering nr 4:
Att vara social!
Jag är tyvärr lite socialt avskärmad pga. en mängd skäl. Det är på väg att lösas upp men jag är jätterädd att föräldraledighet innebär att man typ "cocoonar i sitt hus med bebisen" och inte träffar nåt folk.
:crazy:
träna, träna, träna! jag tyckte det var lätt att "gömma sig" och inte ta sig ut. försök få kontakt med någon annan mamma med barn i samma ålder, då kan man pusha varandra.


Klarar man av det?
japp.

Hur blir man en någorlunda vettig förälder?
japp. om du har ett någorlunda vettigt tänk. :D
känner man sig osäker på sin roll, finns hjälp och stöd att få, både på MVC och BVC.

Är det värt det?
japp.
dock svårt att inse det när man går in på timme nr 4 med gallskrikande kolikbarn på armen.

Är det roligt?
både ja och nej.
underbart att ha en liten skrutt som strålar av lycka när du pratar och myser med det, men det finns många saker som inte är så roliga åxå.
när min Matilda var lite mindre kändes det under 10% kul och 90% skit, fast de 10% kul var så otroligt mycket mer kul än de 90% skit, så det var helt klart värt varenda tår. nu är hon 8 månader och det har jämnar ut sig till 70% kul och 30% skit, men det är nog väldigt olika från mamma till mamma hur man tycker och tänker över detta.

Hur mycket förändrar man sin syn på vad som är viktigt här på jorden?
inget alls, men samtidigt allt!
det beror nog på hur du är som person.
mina intressen, som hästen, är frtfarande väldigt viktiga för mig, så jag tar mig tid att underhålla mina egna intressen åxå.
men vissa andas, lever och existerar enbart pga sitt barn och ändrar hela sitt liv för den lilles skull.
jag tillhör inte den kategorin av mammor.

Typ blir man personlighetsförändrad och bestämmer sig för att flytta till Korpilombolo och starta surdegsbageri?!
nejdå, men jag själv blev mer öppen, mer ärlig och har mycket lättare att tala om vad jag tycker och tänker efter Matildas ankomst.
du är fortfarande samma människa, du har bara fått en tital till; mamma.

Vad händer med relationen till maken? Blir den bättre? Sämre?
beor nog helt på relationen innan! finns en tråd här som handlar om just det, ska se om jag hittar den!
här är den. :)

huvudsaken är att du VILL ha ett barn, resten kommer av sig själv.
 
Sv: Konstiga funderingar...

Tack :bow: för att du svarade på mina konstiga funderingar!

Vad skönt att jag får komma tillbaka till mitt jobb. jag älskar nämligen jobbet. Det är därför jag funderar på hur länge man måste vara mammaledig också. Jag är nog lite arbetsnarkoman är jag rädd men det är SÅ kul på jobbet! :laugh:

"när barnet fyller 1 år, ha sysselsättning eller föräldrapeng 5 dar/vecka för att få behålla din SGI."

Vad är SGI?

"men vissa andas, lever och existerar enbart pga sitt barn och ändrar hela sitt liv för den lilles skull."

Var du inställd redan från början att det inte skulle bli så för dig?
Jag funderar supermycket på det där. I många fall som jag studerar (oj, hur låter det där då? :D ) får jag liksom intrycket av att mamman verkar ha varit nöjd med det de gjort tidigare (partylivet, haft häst, etc.) och vill göra något annat som fyller tillvaron.

Följdfråga:
Hur får man kontakt med andra småbarnsföräldrar?!
Jag menar det borde väl vara ett ypperligt tillfälle att binda nya kontakter när man har ett gemensamt intresse och dessutom är lite ledig?
 
Sv: Konstiga funderingar...

Hoppar in i tråden, har dessvärre inga svar att ge utan hoppar in för att jag också har en massa funderingar :) Precis som TS så har inte vi heller startat igång verksamheten, men har en massa funderingar (som redan har tagits upp i tråden)

kommer inte på någon nu direkt, så jag hakar bara på för tillfället :p
 
Sv: Konstiga funderingar...

Ingen bebisverkstad startat här inte, men vi längtar. :love:

Jag har så otroligt mycket konstiga funderingar och frågor och tankar ...

Fundering nr 1:
Jobbet. Jag är fast anställd i kommunen.
Flyttar man på folk i samband med graviditet/efter föräldraledighet?
Det finns ingen orsak till någon flytt, men jag vill absolut inte flyttas på. Jag älskar min arbetsplats.
Men jag tänker att min anställlning är ändå i kommunen, inte på specifikt på "avdelningen spott och fräs". (Fast det var där jag fick jobb och där jag jobbar). Förstår ni vad jag menar?

Denna frågar har du redan fått svar på =)


Fundering nr 2:
Jag har ofta problem kring mensen. Smärtsam ägglossning, smärtsam mens. Humörsvägningar, problem med magen, migrän, dödstrött m.m
Betyder det att jag kommer må skit när jag är gravid också? :crazy:

Nej. Jag hade en lätt och komplikationsfri graviditet förutom illamåendet mellan v.9 och v.14

Fundering nr 3:
Hur mycket "mamma-ledig" måste man vara?
Jag förstår ju att det är praktiskt när man ammar förstås men finns det någon "gräns" eller bestämmer man det själv?

Vill man amma så är det enklast att vara ledig iaf 6 månader då annan mat kan introduceras.

Fundering nr 4:
Att vara social!
Jag är tyvärr lite socialt avskärmad pga. en mängd skäl. Det är på väg att lösas upp men jag är jätterädd att föräldraledighet innebär att man typ "cocoonar i sitt hus med bebisen" och inte träffar nåt folk.
:crazy:

Jag har levt på som vanligt. Träffat vänner, tränat hund och tränat själv m.m, min dotter har fått hänga med på det mesta. Vi har dock tagit det lugnt med utomlandsresandet men nu börjar det bli dags att ta med henne runt jorden :D

Fundering nr 5,6,7,8,9,10 .... :
Klarar man av det?
Vill man ha barn så givetvis !! ( men frågan är svårsvarad, det förstår du )
Hur blir man en någorlunda vettig förälder?
Man är lugn, följer sitt hjärta och försöker sitt allra bästa
Är det värt det?
För mig: Alla gånger ( kan givetvis inte svara för hur andra känner )
Är det roligt?
Absolut, men jobbigt, krävande och slitsamt också.

Hur mycket förändrar man sin syn på vad som är viktigt här på jorden?
Beror väl på vilka värderingar man har innan kanske? Givetvis förflyttas fokus till barnet i många avseenden, men jag tycker inte att mina grundvärderingar ändrats så mycket..
Typ blir man personlighetsförändrad och bestämmer sig för att flytta till Korpilombolo och starta surdegsbageri?! :confused:
Haha, vissa blir säkert så. Att vara förälder innebär inte att man följer en mall och vissa blir totalförändrade medan andra inte ändrar sig nämnvärt.
Vad händer med relationen till maken? Blir den bättre? Sämre?
Allt går i perioder och följer väl barnet rätt väl. På det stora hela har vår dotter fört oss närmare varandra på ytterligare ett plan.

*pust*
Nå?

SGI = Sjukpenninggrundad inkomst

Jag kom i kontakt med andra småbarnsföräldrar via mödravårdcentralens "inför födselträffar", genom att besöka öppna förskolan, samt genom babysim.
 
Sv: Konstiga funderingar...

"men vissa andas, lever och existerar enbart pga sitt barn och ändrar hela sitt liv för den lilles skull."

Var du inställd redan från början att det inte skulle bli så för dig?
nej, jag hade gjort mig av med hästen innan jag ens blev gravid för att till 100% kunna ägna mig åt barnet, men insåg efter att Matilda var 2-3 månader att jag behövde ha en fristad, dit jag kan åka och bara existera. där jag inte var mamma eller nått annat än bara hästtjej.
och det är hur underbart som helst de dagar jag hinner dit för att pyssla och rida eller bara lukta på henne!
ÖHT blev inte min småbarnstid som jag hade föreställt mig, vi hamnade på sjukhus med operation på henne de första tre veckorna, så allt var lite tumultartat och jag behövde vekligen något sätt att komma bort från verkligheten och rensa tankarna!
stallet passar perfekt för det!

Följdfråga:
Hur får man kontakt med andra småbarnsföräldrar?!
jag fick kontakt med min bästa mamma-kompis på Buke. :D
såg att vi bodde i samma stad och skulle ha barn ungefär samtidigt, så vi började skriva till varandra här!
sen rann det ut i sanden av olika anledningar, men jag tog kontakt med henne igen när barna va runt 8 veckor och sen blev det en blinddate på öppna förskolan.
sen har vi varit som kleti å pleti på varandra och pratar i telefon flera gånger varje dag.
utan henne vet jag inte vart jag hade varit idag hon har varit ett enormt stöd för mig och fått ut mig på saker som jag aldrig skulle vågat annars!


så funka det för mig.
min andra bästa vän blev gravid 5 månader efter mig, så vi hittar åxå på en del ihop.
de är oslagbart att ha andra småbarnsföräldrar i sitt umgäng, man får en helt annan förståelse för varandra!!

Öppna förskolan finns ju.
m du bor i stor stad, så kanske det finns olika mammagrupper att gå till?

SGI = Sjukpenninggrundad inkomst
det är det som din peng från försäkringskassan grundas på.
är inte helt säker, men tror du får 80% av din årsinkomst? (rätta mig om ni har bättre koll!)

jag har runt 300.000 i SGI och får ca 500 efter skatt/dag. om jag inte förtsätter att ta ut 5 dagar, eller har sysselsättning till samma grad, så swischar den ner till lägsta nivå, vilket ger betydligt mycket mindre....
lite mer om SGI!

känner mig som ett levande uppslagsverk. :idea: :D
bring it on baby! :rofl:
 
Sv: Konstiga funderingar...

Ingen bebisverkstad startat här inte, men vi längtar. :love:

Jag har så otroligt mycket konstiga funderingar och frågor och tankar ...

Fundering nr 1:
Jobbet. Jag är fast anställd i kommunen.
Flyttar man på folk i samband med graviditet/efter föräldraledighet?
Det finns ingen orsak till någon flytt, men jag vill absolut inte flyttas på. Jag älskar min arbetsplats.
Men jag tänker att min anställlning är ändå i kommunen, inte på specifikt på "avdelningen spott och fräs". (Fast det var där jag fick jobb och där jag jobbar). Förstår ni vad jag menar?

Jag googlade arbetsuppgifter efter föräldraledighet kommun och hittade:
Föräldraledig har rätt till återgång i likvärdigt arbete efter sin ledighet. Det
finns dock inga krav på att medarbetaren ska återgå till exakt samma tjänst
(samma organisatoriska placering och samma arbetsuppgifter).
 
Sv: Konstiga funderingar...

Fundering nr 1:
Jobbet. Jag är fast anställd i kommunen.
Flyttar man på folk i samband med graviditet/efter föräldraledighet?
Det finns ingen orsak till någon flytt, men jag vill absolut inte flyttas på. Jag älskar min arbetsplats.
Men jag tänker att min anställlning är ändå i kommunen, inte på specifikt på "avdelningen spott och fräs". (Fast det var där jag fick jobb och där jag jobbar). Förstår ni vad jag menar?
Ja de kan flytta på dig. Men bara till din fördel. Du kanske får graviditetskomplikationer som gör att du behöver omplaceras. Sen efter ledigheten så har du ju rätt att komma tillbaka men inte göra exakt samma sak. Står mer om det i föräldraledighetslagen.

Fundering nr 2:
Jag har ofta problem kring mensen. Smärtsam ägglossning, smärtsam mens. Humörsvägningar, problem med magen, migrän, dödstrött m.m
Betyder det att jag kommer må skit när jag är gravid också?
Nej det gör det inte, men alla graviditeter är unika, du kanske går igenom en nu som är jätteenkel och nästa är jätte jobbig.

Fundering nr 3:
Hur mycket "mamma-ledig" måste man vara?
Jag förstår ju att det är praktiskt när man ammar förståss men finns det någon "gräns" eller bestämmer man det själv?
Föräldrapenningdagarna finns tills barnet fyller 7 år eller slutar åk.1. Av de 480 dagarna barnet får är 60 dagar reserverade för vardera förälder. Resten av dagarna kan man dela 50/50 på eller överlåta till den andre föräldern.

Sen rättar jag cilla för sin föräldrapenninggrundandeinkomst behåller man tills barnet är minst 2½ år gammal. Där emot måste man ha heltidsysselsättning när barnet fyller 1 år, i form av arbete, studier, arbetssökande,föräldraledig för att behålla den sjukpenninggrundandeinkomsten det som påverkas då är sjukpenning, vård av barn eller havandeskapspenning (man kanske väntar barn nr.2)

Fundering nr 4:
Att vara social!
Jag är tyvärr lite socialt avskärmad pga. en mängd skäl. Det är på väg att lösas upp men jag är jätterädd att föräldraledighet innebär att man typ "cocoonar i sitt hus med bebisen" och inte träffar nåt folk.
På familjeforum brukar man ordna fikaträffar. Det finns öppna förskolan, kyrkis och även BVC brukar försöka få ihop grupper med föräldrar med barn i samma ålder. Många bad har speciella "babybad" på dagen då bassängen är varmare och med åldersgräns.

Klarar man av det?
Vill man klara av det så gör man det. Det finns massor av hjälp att få om man inte skulle göra det.

Hur blir man en någorlunda vettig förälder?
Ditt barn kommer tycka du är den bästa föräldern oavsett hur ovettig andra vuxna tycker du är.
Att fundera i de banorna är väl ändå ett tecken på att man inte tänker låta sitt barn göra vad som helst?

Är det värt det?
Absolut :love:

Är det roligt?
Det är helt fantastiskt, det händer något nytt varje dag och visst vill man ibland bara slänga ut ungen till trollen i skogen men de stunderna glöms snabbt bort ;)

Hur mycket förändrar man sin syn på vad som är viktigt här på jorden?
Inte alls tycker jag...
Typ blir man personlighetsförändrad och bestämmer sig för att flytta till Korpilombolo och starta surdegsbageri?!
Nej men man kanske är nogrannare med att det är bra skolområde och lekvänligt än modernt och bra krogar när man letar ny bostad ;)

Vad händer med relationen till maken? Blir den bättre? Sämre?
Skulle relationen bli sämre tror jag inte det beror på barnet. Relationen skulle blivit dålig i alla fall men det skulle tagit längre tid.
 
Sv: Konstiga funderingar...

Men det här med föräldrapenning, Sgi osv osv...

SGI är alltså 80% av lönen? Och föräldrapenningen är ännu 80% av SGI? Minus skatt på detta? Hur mycket skatt? Det blir fattigt vill säga...
 
Sv: Konstiga funderingar...

Sammanlagt för ett barn så betalas föräldrapenning ut i 480 heldagar och detta motsvarar 390 dagar med SGI-belopp och 90 dagar med lägstanivå ( som för närvarande är 180 kr/dag ).

Har man gemensam vårdnad så delas dagarna och man får automatiskt 240 dagar var, dessa kan man "ge" till varandra bortsett från 60 dagar som är reserverade för var och en av föräldrarna.
 
Sv: Konstiga funderingar...

SGI är din sjukdomsgrundande inkomst. Den räknar du ut genom att ta årsinkomsten * 0,97. Sen 80% av de är det som betalas ut när du får någon form av ersättning från försäkringskassan. För att räkna ut din föräldapenning per dag tar du:
Årsinkomst * 0,97 = SGI
SGI * 0,8 = FP
FP / 365 = Ersättning per dag.

Årsinkomsten skall vara årligen återkommande eller minst 6 månader. Har du timlön tar du den * 2060 om du jobbar heltid. Även ob och sånt får räknas med och får du löneförhöjning under tilden du inte jobbar så höjs också din SGI.
Under tiden du studerar eller är arbetslös och inskriven hos Af är din SGI skyddad, så den står kvar på den summa du hade när du jobbade innan du började plugga/blev arbetslös.

Lägsta nivådagarna är 90 dagar av de 480 dagarna där ersättningen är 180 kr. Man måste ta ut ett visst antal dagar först med FP för att kunna börja ta av de dagarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp