Konstiga hovar- fång?

Sryoqwe

Trådstartare
Var och provred en häst med mycket märkliga hovar. De gick först rakt ner och sedan platt ut. Hästen kändes något oren men svårt att placera vart. Skodd runt om så kunde inte se där. Normala bakhovar.

Import med nyfixat pass och tveksamt om åldern stämde, skulle vara ganska ung. Ej välskött och ingen stam.

Kan hovarna varit pga fång? Jag har sett rejält överväxta hovar innan men aldrig som den här.
 
Förvuxna hovar kan se ut på olika sätt. Det kan ibland vara svårt (åtminstone för en hästägare som inte är utbildad på hovar) att se om det är fång eller bara förvuxet.
 
Kan vara pga dålig/felaktig hovvård, fång eller annat.
Om du ska köpa hästen så kan du ju fråga veterinären om hovarna i samband med besiktningen.
 
Vi kommer inte köpa hästen, annars hade vi definitivt frågat veterinären och våran hovslagare.
Jag skulle inte säga nej till en häst, som i övrigt är bra, enbart pga konstiga hovar.
Däremot lätt ju inte denna häst bra, oren och ej välskött, nej ni gör nog bäst i att avstå :/
 
Var och provred en häst med mycket märkliga hovar. De gick först rakt ner och sedan platt ut. Hästen kändes något oren men svårt att placera vart. Skodd runt om så kunde inte se där. Normala bakhovar.

Import med nyfixat pass och tveksamt om åldern stämde, skulle vara ganska ung. Ej välskött och ingen stam.

Kan hovarna varit pga fång? Jag har sett rejält överväxta hovar innan men aldrig som den här.
Trattformade eller mer som ankfötter menar du?
 
Trattformade eller mer som ankfötter menar du?
Ungefär såhär:
20210727_140040.png
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 427
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 495
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp