Konstiga mail ...Virus?

Grana

Trådstartare
Jag har under ett par dagar nu fått konstiga mail. Det är från svenska föreningar/företag. Tex har jag fått från LRF, svenska kennelklubben, comhem mm. Svenska kenneklubben och comhem har säkert min adress, men jag har också fått mail från föreningar som jag aldrig skrivit till.
Det är en fil medskickad, men det står i mailet att det var virus i filen och därför är filen borttagen (nja, något sånt står det på engelska). I ämnesraden står det också på engelska, tex document, word file och även med RE: före, precis som om de svarar mig.

Vad är detta? Har jag fått virus eller har de som jag får mail ifrån virus och det blir massutskick eller något sådant?
Det står heller inget i mailen, och det är ju konstigt. Förutom det att de tagit bort filen...

Att man får spam titt som tätt börjar ju bli en vardagsgrej, men att man får mail från svenska adresser tycker jag är lurt.
 
Sv: Konstiga mail ...Virus?

Det är kanske de som inte varit försiktiga av sig :smirk:

eller är det någon som bara fejkar adressen, sånt är inte så svårt.. men att de skulle fejka rätt adress till just dig. det är ju lite skumt..
 
Sv: Konstiga mail ...Virus?

Jag har också fått liknande mail idag :mad:
Dom åkte iväg fortare än fortast.. vill inte ha mer virus :eek:
 
Sv: Konstiga mail ...Virus?

Det där händer mig ibland oxå. Oftast är det pga att avsändarna har virus, och det skickar sig själv till alla i adressboken. Vissa skickar även till adresser som finns med på hemsidor som användaren gått ut på.
Det har hänt att jag fått virusmail från Gunnar här på buke tex, och Aftonbladet osv. Men de är oftast ovetande om att deras adressböcker lånas av virus för massutskick.
 
Sv: Konstiga mail ...Virus?

Prosit skrev:
Det där händer mig ibland oxå. Oftast är det pga att avsändarna har virus, och det skickar sig själv till alla i adressboken. Vissa skickar även till adresser som finns med på hemsidor som användaren gått ut på.
Det har hänt att jag fått virusmail från Gunnar här på buke tex, och Aftonbladet osv. Men de är oftast ovetande om att deras adressböcker lånas av virus för massutskick.
Allt detta pga att 99% av alla datoranvändare använder OUTLOOK!!! :devil: Virus har lättare att operera i outlook eftersom hackarna vet att så många använder outlook (=stor spridning). Därför gör de viruskoden så att de opererar utan hinder i outlook. Det hjälper inte alltid att ha en uppdaterat virusprogram, viruset kommer ändå in och kan gå in och skicka vidare sig själv, precis som ovan skrev, genom websidor man besökt, adresser i sin adressbok mm.
Om fler gick ifrån outlook och började använda andra mejlprogram som inte fungerar som outlook skulle färre virus spridas (tills hackarna har hackat den koden också :crazy: ). Själv använder jag Mozilla Thunderbird som mejlprogram! Gratis på nätet och fungerar superbra. Visserligen enklare än outlook men ett superprogram. Då bidrar iaf inte jag till att sprida virus till de mejladresser på hemsidor jag besöker eller de adresser har i min mejlbox.

//Alice
 
Sv: Konstiga mail ...Virus?

Idag fick jag två sådana mail igen. Det var från två som jag vet vilka det är. Men jag har inte deras adresser i min adressbok och jag har aldrig skickat mail till dessa.
Men däremot var jag inne på en sida i går, där dessa två har sina adresser.
Skulle jag ha virus då, eller dom? Eller ingen? Eller vad? Fattar inget *coco*
 
Sv: Konstiga mail ...Virus?

Grana skrev:
Idag fick jag två sådana mail igen. Det var från två som jag vet vilka det är. Men jag har inte deras adresser i min adressbok och jag har aldrig skickat mail till dessa.
Men däremot var jag inne på en sida i går, där dessa två har sina adresser.
Skulle jag ha virus då, eller dom? Eller ingen? Eller vad? Fattar inget *coco*
Det är dom som har virus i sina burkar (du kan dock vara smittad. Så ta och uppdatera dina virustabeller och gör en fullständig systemsökning av din dator). Det/dessa virus tar hjälp av outlook (förutsätter att de har det eftersom de flesta företag har det) och kan skicka ut det till mejladresser dessa företag har i sin adressbok eller till meljadresser de besökt/fått besök av. Det är pga detta som jag blånekar att använda outlook!

//Alice
 

Liknande trådar

Äldre Jag fick ett mail från en bekant som jag misstänker är någon form av lurendrejeri eller virus. Det står att personen befinner sig...
Svar
10
· Visningar
1 908
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp