Konstiga saker i stall ni stått i?

silverblom

Trådstartare
Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i?
Knäppa stall ägare? inhyrda mm?
Tänkte att det kunde vara kul att höra folks historier.

Har haft häst i en hel del konstiga stall och träffat på både riktiga pykopater, folk som ljuger om allt och folk som snor grejer..
I senaste stallet fick hästarna inget hö, stallägaren ljög och sa att hen matat när den inte hade det.
Ström behövde mat inte ha på staketen, det kunde man fixa när man fick tid ett år eller så.
Lunch behöver väl inte hästarna ha på vintern? Det räcker väl med att man ger hö på morgonen vid 7 och sedan när man kommer hem vid 18-19 (altså små givor som hästarna äter upp snabbt)

Återkommer med mer historier, fyll på med era :)
 
Mina föräldrar har haft en del spännande inackorderingar. En dam som var generellt trevlig men tog sig friheter som att måla om gallren i stallet med guldfärg (ändå helt ok) och att såga ner ett träd i mina föräldrars trädgård (inte riktigt lika ok). En kille som aldrig betalade hyran i tid och hade en hund som attackerade granntanten och vägrade ta ansvar för det. En kvinna ville avlusa våra ponnyer för att hennes arab kunde få löss (ingen hade löss). Okej att de var rätt långhåriga (fjording, shettis och new forest i full vinterpäls liksom) men löss? Oklart var hon fick det ifrån. Kan ju säga att mina föräldrar tröttnat på att hyra ut sitt stall så de gör inte det längre.
 
Mina föräldrar har haft en del spännande inackorderingar. En dam som var generellt trevlig men tog sig friheter som att måla om gallren i stallet med guldfärg (ändå helt ok) och att såga ner ett träd i mina föräldrars trädgård (inte riktigt lika ok). En kille som aldrig betalade hyran i tid och hade en hund som attackerade granntanten och vägrade ta ansvar för det. En kvinna ville avlusa våra ponnyer för att hennes arab kunde få löss (ingen hade löss). Okej att de var rätt långhåriga (fjording, shettis och new forest i full vinterpäls liksom) men löss? Oklart var hon fick det ifrån. Kan ju säga att mina föräldrar tröttnat på att hyra ut sitt stall så de gör inte det längre.
Haha men why såga ner ett träd? Hur tänkte människan?
 
Stod inhyrd i ett mindre stall, 8 boxar + 4 hästar i lösdrift, dock bara 5 hästar där när jag stod där:
- En av de andra inhyrda hade 7! barn, i åldrarna 2-12 år. Alla sprang lösa i stallet. Det var inte.... roligt, de var inte direkt lugna och respektfulla.

När jag började rida Tant stod hon i ett medelstort stall:
- Helgjourer fördelades inte på antalet hästar/boxar man hyrde utan hur många människor som betalade hyra. Dvs, den som hade 4 hästar hade lika många helgjourer som den som hade 1
- En av de andra inhyrde tyckte inte om att ta in andras hästar (regeln var att ingen häst fick bli ensam kvar ute på kvällen). I vanliga fall roterade vem som var sist där, och det inte var några problem. Men för denna kvinna var det tydligen helt otänkbart, och hon började ta in sin redan vid 2 på eftermiddagen för att undvika att bli sist.
- En annan av de inhyrda hade en fruktansvärt ouppfostrad häst. Den var på gränsen till farlig när man skulle leda den till och från hagen. De "utövade horsemanship" som de läst i någon bok och hästen gjorde precis vad den ville.
 
Lösdriften jag hade mitt sto på blev sån lera att de hade upp till halva skenbenen. I HELA hagen. Det kan vara svårt som stallägare att göra så mycket åt och kan kosta men jag tyckte nog att de fanns lösningar. Tomma hagar, tomma stall i närheten, grus som skulle sjunka men iaf underlättade inför det problemet vi hade just då.

Sen flyttade jag till ett stall och märkte att hästarna inte hade vatten ute, alls. Påpekade och skulle köpa kar och när jag kommer ut har stallägaren ställt en röd skurhink med vatten till 9 hästar...
Det löste sig inte med fler kar då endast jag fyllde med EN häst och vattnet hela tiden var slut.

Ett stall där vi endast hade tillgång till en sommarhage där det växte endel klöver. Efter 4 hästar fick fång/fångkänningar fick vi ändå inte ha i en av alla vinterhagar (en stenhage) utan hästarna fick stå på box.

Varit i många konstiga stall där det inte skrivs kontrakt eller hålls vad som lovat. Skitsnack och hemska anklagelser, anmälningar och hot.

Efter min första häst hade jag ingen på 8år, det var pga stall. Jag hittade inget bra stall.

Sen vet jag att vissa saker kan vara svåra att lösa men då kan man iaf ha en diskussion?
 
I mitt förra stall var en av de inackorderade en riktig tantalona. Homeopat bland annat, så hon hade massa idéer om sportdryck som hon delade med sin häst, hur man kunde se på knogarna om en människa åt för mycket vetemjöl och en gång såg hon på en av hästarna att han hade magsår (oklart hur...). Hon var ofta i stallet sent på kvällarna och stod då på speciella ställen i stallet en kort stund för att se till så andarna som fanns på loftet och spöket i ridhuset inte skulle störa hästarna på natten. Min ponny hamnade i fel hage och fick stryk av en av de andra hästarna, 18 bitsår varav flera svullna blev resultatet av det :cry: Veterinären hade tittat på honom och konstaterat att han var öm och sådär men inget allvarligare. På kvällen körde tantalonan handpåläggning på alla såren och sa att det inte fanns negativa krafter så det skulle läka snabbt.

Ett axplock av allt hon hade för sig :cautious:
 
Jag glömde den konstiga inhyrde som vägrade ge mineraler till sin häst. Eller. Hon gav inte mineraler i den dagliga fodringen (vägrade också läsa analysen på grovfodret osv) utan istället gjorde hon en 'tagelanalys' en gång om året och gav då en engångsdos av nåt mineral som denne sa saknades.
 
Förra stället jag stod uppstallad innan jag fick eget stall:

- inget vatten i hagarna under vintern, motiverad med att vattendunkarna kunde gå sönder vid minusgrader
- täcken fick endast användas i grushagarna, inte i gräshagen (inga undantag gavs, varesig för exemtäcken eller häst som enligt veterinär inte fick vara utan täcke vid nederbörd)
- ridbanan fick ny sand varje år så att den blev jättelös/tung att rida på i typ 10 månader om året, när det äntligen börjat sätta sig så den blev bra gick det inte lång tid innan det fylldes på mera....
- fyra fodringar/dygn, men med endast 2-3 timmar mellan frukost/lunch och middag/kväll, så att det i princip blev bara två längre ätperioder och sedan 7 och 12 timmar uppehåll emellan
- kraftfoder gavs innan höet därför att "man alltid gjort så" (ledde till massor med sparkande i boxdörrar)
- höns som bodde i en box i stallet
- alla hästar skulle avmaskas 2 ggr/år oavsett trackprovsresultat, om man vägrade (pga 0 epg) fick hästen inte gå i gräshage

Antagligen tyckte stallägarna på detta stall att jag var sjuk i huvudet eller något, pga att jag ständigt kom i stallet för att släppa ut mina hästar på förmiddagen och/eller kvällen utöver de vanliga hagtiderna (ca 5-6 timmar).

Övriga stall jag stått på har i stort sett varit vettigt folk, med några undantag såklart. Som den ena hästägaren som blev vansinnig då jag frågade om hon kunde mocka gräshagen hennes häst gick i (typ 0,1 ha hage som de hästarna som inte gick på bete skulle rullera på). Samma människa monterade även upp plexiglas på gallerna på sin box för att hästen inte skulle bli förkyld då stalldörren stod öppen.
 
Jag glömde den konstiga inhyrde som vägrade ge mineraler till sin häst. Eller. Hon gav inte mineraler i den dagliga fodringen (vägrade också läsa analysen på grovfodret osv) utan istället gjorde hon en 'tagelanalys' en gång om året och gav då en engångsdos av nåt mineral som denne sa saknades.

Herregud. Sånt gör jättemånga här i Tyskland. Tagelanalys eller blodprov, helst typ en gång om året. Blir helt matt. Vet inte hur många gånger jag frågat stallägare efter höanalys och svaret är alltid i stil med "nej, men det är bra hö!" eller "nej, men det har mycket/lite energi/protein". :banghead:

Dessutom skall alla hästar avmaskas 4 gånger om året med samma preparat. :up: Mask eller ej, det går inte att prata sig ur det tvånget med stallägaren så jag brukar fejka och köpa avmaskningsmedlet av henom och sen inte ge det...
 
Stallägaren som skaffade en gammal nordsvensk travare som kanske fick dra vagn någon gång i veckan (aldrig svettig) och annars fick gå i superliten hage med två ponnyer, fodrade med 3 liter havre och 1 liter betfor men trodde inte att det hade något att göra med att hans häst börjat göra utfall och bete sig rastlöst i boxen..
Ville gärna ge vitlökspulver som det kändes som han kastat ut i stallet som glitter för det stack alltid i näsan så vi fick oss nog alla en daglig dos av det preparatet 👌
 
Förra stället jag stod uppstallad innan jag fick eget stall:

- inget vatten i hagarna under vintern, motiverad med att vattendunkarna kunde gå sönder vid minusgrader
- täcken fick endast användas i grushagarna, inte i gräshagen (inga undantag gavs, varesig för exemtäcken eller häst som enligt veterinär inte fick vara utan täcke vid nederbörd)
- ridbanan fick ny sand varje år så att den blev jättelös/tung att rida på i typ 10 månader om året, när det äntligen börjat sätta sig så den blev bra gick det inte lång tid innan det fylldes på mera....
- fyra fodringar/dygn, men med endast 2-3 timmar mellan frukost/lunch och middag/kväll, så att det i princip blev bara två längre ätperioder och sedan 7 och 12 timmar uppehåll emellan
- kraftfoder gavs innan höet därför att "man alltid gjort så" (ledde till massor med sparkande i boxdörrar)
- höns som bodde i en box i stallet
- alla hästar skulle avmaskas 2 ggr/år oavsett trackprovsresultat, om man vägrade (pga 0 epg) fick hästen inte gå i gräshage

Antagligen tyckte stallägarna på detta stall att jag var sjuk i huvudet eller något, pga att jag ständigt kom i stallet för att släppa ut mina hästar på förmiddagen och/eller kvällen utöver de vanliga hagtiderna (ca 5-6 timmar).

Övriga stall jag stått på har i stort sett varit vettigt folk, med några undantag såklart. Som den ena hästägaren som blev vansinnig då jag frågade om hon kunde mocka gräshagen hennes häst gick i (typ 0,1 ha hage som de hästarna som inte gick på bete skulle rullera på). Samma människa monterade även upp plexiglas på gallerna på sin box för att hästen inte skulle bli förkyld då stalldörren stod öppen.
Vad var anledningen till ny sand varje år? Det måste ju ha kostat ganska mycket? Och tungt att rida i så låter lite smått idiotiskt?

Ang täckerna är jag också nyfiken.
 
Jeezez..

De stall jag stått i har varit rätt normala. Lite åsikter som går isär men inget som störde eller drabbade hästarna negativt. Vi hjälptes åt med vatten ute, mm

Dock hade min väninna en lite udda person i sitt stall.
Personen ifråga halmade upp så mycket till sin häst att den fick svårt att röra sig, Hästen skulle ges blötlagd havre och betfor i samma storlek som vattenhinken.
Personen vart nämligen orolig för att hästen inte åt upp allt så hon ökade och ökade tills min väninna sa till henne att minska. Ingen av deras högpresterande hästar fick tillnärmelsevis lika mycket mat som denna häst.

Tur det var en gammal dam till häst som behövde mycket mat :)
 
Jag tycker att det alltid finns minst ett orginal (sas) i varje stall.
En som dock har tagit priset är en som hade ungefär femtielva olika regler i sitt stall och man fick veta det ungefär precis på natten när man vaknade och hade 5 sms om alltifrån: får inte använda spolboxen, använt fel påsar, får inte ha Guldskor då det förstör stallgången osv osv. Kortaste stallet jag någonsin stått på. Droppen gick när personen ”glömde” ge oss dvs hennes inackorderade hästar mat. Då var det tack och hej då!
 
Jag tycker att det alltid finns minst ett orginal (sas) i varje stall.
En som dock har tagit priset är en som hade ungefär femtielva olika regler i sitt stall och man fick veta det ungefär precis på natten när man vaknade och hade 5 sms om alltifrån: får inte använda spolboxen, använt fel påsar, får inte ha Guldskor då det förstör stallgången osv osv. Kortaste stallet jag någonsin stått på. Droppen gick när personen ”glömde” ge oss dvs hennes inackorderade hästar mat. Då var det tack och hej då!
Men hur kan man glömma en sån sak? Verkar ju vara en person med kontrollbehov med alla regler menar jag ?
 
Tycker jag stått i nåra konstiga stall men är visst rätt förskonad från knäppt folk hör jag 😂

Hade en hyresvärd som la sig i allting. Kom och sa vilka täcken min häst inte kunde använda för de satt inte bra, hur mycket/lite foder(som jag köpte själv) jag var tvungen att ge. Mockade i sopsäckar för det fanns ingenstans att slänga dyngan när det var fullt i hagen:banghead: flyttade snabbt då hon också var så otrevlig. Jag brukar normalt inte ha problem i stall, eller nån annanstans heller för den delen.
I ett stall gick det säkringar hela tiden, alltså flera om dagen och det tog lång tid innan det åtgärdades.
 
Mina föräldrar har haft en del spännande inackorderingar. En dam som var generellt trevlig men tog sig friheter som att måla om gallren i stallet med guldfärg (ändå helt ok) och att såga ner ett träd i mina föräldrars trädgård (inte riktigt lika ok).

Själv hade jag sagt "INTE ok" också till plötsligt guldfärgade galler.... men att såga ner ett träd i min trädgård? Det passerar censurgränsen för vad jag hade sagt då. Jag skrev särskilt in i mina kontrakt att inga ombyggnationer eller liknande ingrepp fick göras i stallet/på gården utan mitt tillstånd, för jag kände viss oro för att helt plötsligt skulle "stallrådet" ha ockuperat något nytt område och hittat på något som de själva kände för. Och, om det kostat något, sedan bara lämnat räkningen till mig som stallägare.
 
Stod inhyrd i ett mindre stall, 8 boxar + 4 hästar i lösdrift, dock bara 5 hästar där när jag stod där:
- En av de andra inhyrda hade 7! barn, i åldrarna 2-12 år. Alla sprang lösa i stallet. Det var inte.... roligt, de var inte direkt lugna och respektfulla.

När jag började rida Tant stod hon i ett medelstort stall:
- Helgjourer fördelades inte på antalet hästar/boxar man hyrde utan hur många människor som betalade hyra. Dvs, den som hade 4 hästar hade lika många helgjourer som den som hade 1
- En av de andra inhyrde tyckte inte om att ta in andras hästar (regeln var att ingen häst fick bli ensam kvar ute på kvällen). I vanliga fall roterade vem som var sist där, och det inte var några problem. Men för denna kvinna var det tydligen helt otänkbart, och hon började ta in sin redan vid 2 på eftermiddagen för att undvika att bli sist.
- En annan av de inhyrda hade en fruktansvärt ouppfostrad häst. Den var på gränsen till farlig när man skulle leda den till och från hagen. De "utövade horsemanship" som de läst i någon bok och hästen gjorde precis vad den ville.
Har vi stått i samma stall :D ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 607
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
30 736
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp