Konstiga saker i stall ni stått i?

Jag minns en "chockhöjning" av stallhyran. Tror jag hade 600 i kallhyra + foder (lättfödd c-ponny) vill minnas att mina stallhyror låg runt 900-1000. Till 1500 för alla oavsett storlek. Finessen var dessutom att det ingick mindre hö/havre beroende på hästens storlek. Typ max 6kg för b-ponny, 7kg för c-ponny, 8 kg för d-ponny och 10 kg för häst. Det är nog över 20 år sedan innan nån kommenterar att det är för billigt :P
 
Jag minns en "chockhöjning" av stallhyran. Tror jag hade 600 i kallhyra + foder (lättfödd c-ponny) vill minnas att mina stallhyror låg runt 900-1000. Till 1500 för alla oavsett storlek. Finessen var dessutom att det ingick mindre hö/havre beroende på hästens storlek. Typ max 6kg för b-ponny, 7kg för c-ponny, 8 kg för d-ponny och 10 kg för häst. Det är nog över 20 år sedan innan nån kommenterar att det är för billigt :P

Haha, första stallet jag stod uppstallad i var kallhyran på 300,-/månad. :love: Det var billigt även i 1995 som året var.
 
Det var ju...fiffigt? Återvinning om inte annat! och billigt! Jag har stått i flera stall med konstiga människor. I ett stall var det en smällfet get som gick runt och där fanns det också kaninungar i orengjorda burar som smet och som katterna satte i sig. Kunde mötas av ett litet kaninhuvud på morgonen, usch.
Märkligt hur stallmiljön drar till sig människor som lever utanför samhället på något sätt. Och hur många som faktiskt är psykiskt sjuka men där vården inte har räckt till.
Stod i ett stall där även stallägaren hade får. De slaktade lammen på höstarna, då låg det dv djurdelar i boxen ibland (hundar) och tarmar på dynghögen...
 
Har (tyvärr..) stått i många konstiga stall med mkt konstiga hästägare och stallägare. Skulle bli en hel roman om jag berättade alla historierna...
Kan ju ta en. Stod i ett stall med "fullskötsel", men det var det inte. Oftast sket ägaren att mocka dagligen utan halmad över, dock lite. Om man mockade själv, blev de skitsura.
De inhyrda hästarna gick i en vinterhage. Så lerig så leran rann ut vid grinden (det slutade där). Stallägarens egna hästar gick i egen hagen, hyfsat torr. Där hade de en hösilagebal i hagen. De inhyrda fick inget i sin hage.
Togs in senast 14 på höst och vinter - Det är ju så mörkt...
Höet var mögligt, ändå utfodrade de med det
 
Eller arabägaren i stallet där jag stod som envisades med att anse att hennes häst fick panik av att stå i gången med kedjor. Vilket fler hade sett.
Dock glömde ägaren säga det till medryttaren som alltid hade hästen i gången i kedjor. Det gick jättebra......tills ägaren kom och hälsade på och såg sin häst i gången och började i panik säga "Det där går inte, hon får panik!!" och gick upp i falsett och viftade med armarna.

Hästen får total panik, sliter sig loss medan alla står och liksom glor häpet på hela scenariot och fick sedan höra: "Vad var det jag sa?".

Den araben var alltid väldigt nervös med sin ägare men inte med någon annan. Undrar varför?
Men stackars lilla häst :(
 
Blev inbjuden till ägarnas bröllop i ett stall jag stod. Bröllopet skulle vara på gården. Men istället för traditionell fest så skulle vi delas in i lag och t.ex. storstäda stall, måla stall och paddockens staket och stolpa hagar. Man ombads svara om man kom och om man hadr någon speciell kompetens. Dessutom skulle man betala 500 kronor för maten denna dagen.

Trodde faktiskt först att ägarna drev med oss men det visade sig vara på fullt allvar. De var ganska unga båda två och tog ganska bra betalt för stallplatserna och överlag inte en jättebra stallplats för pengarna. Efter detta flyttade jag ut från stallet. Hur de tänkte att någon skulle nappa på den bröllopsinbjudan vet jag inte .
 
Blev inbjuden till ägarnas bröllop i ett stall jag stod. Bröllopet skulle vara på gården. Men istället för traditionell fest så skulle vi delas in i lag och t.ex. storstäda stall, måla stall och paddockens staket och stolpa hagar. Man ombads svara om man kom och om man hadr någon speciell kompetens. Dessutom skulle man betala 500 kronor för maten denna dagen.

Trodde faktiskt först att ägarna drev med oss men det visade sig vara på fullt allvar. De var ganska unga båda två och tog ganska bra betalt för stallplatserna och överlag inte en jättebra stallplats för pengarna. Efter detta flyttade jag ut från stallet. Hur de tänkte att någon skulle nappa på den bröllopsinbjudan vet jag inte .
Wow! Helt fantastiskt ju! Man upphör aldrig att förvånas. Åkte någon dit?
Städdagar är en sak men att ha det som bröllopsfest? Hur tänkte de är ju den stora frågan.
 
Vi har en äldre dam i vårt stall just nu som det är omöjligt att göra rätt åt. Hon vrider och vänder på allt, klagar på småsaker som att locken på foderburkar är för bra tilltryckta, man får inte byta vatten i hagen, hon ändrar maten till sin häst varje vecka, vill aldrig hjälpa till med något och så vidare. Sådana människor driver mig till vansinne.
 
Wow! Helt fantastiskt ju! Man upphör aldrig att förvånas. Åkte någon dit?
Städdagar är en sak men att ha det som bröllopsfest? Hur tänkte de är ju den stora frågan.

Blev inbjuden till ägarnas bröllop i ett stall jag stod. Bröllopet skulle vara på gården. Men istället för traditionell fest så skulle vi delas in i lag och t.ex. storstäda stall, måla stall och paddockens staket och stolpa hagar. Man ombads svara om man kom och om man hadr någon speciell kompetens. Dessutom skulle man betala 500 kronor för maten denna dagen.

Trodde faktiskt först att ägarna drev med oss men det visade sig vara på fullt allvar. De var ganska unga båda två och tog ganska bra betalt för stallplatserna och överlag inte en jättebra stallplats för pengarna. Efter detta flyttade jag ut från stallet. Hur de tänkte att någon skulle nappa på den bröllopsinbjudan vet jag inte .

Skrattade ihjäl mig när jag läste detta. Det finns då fräcka människor i alla fall! :laugh:
 
Senast ändrad:
Har eget stall sedan över 25 år, vilket känns väldigt bra...
Men en och annan tokskalle har man ju stött på genom åren.
Just detta med luft hör jag ofta om i olika stall. Jag har tack och lov klarat mig ganska bra där jag stått. Nu har jag eget litet stall ch det står helt öppet ner till några minusgrader trots att jag har en rejäl fläkt så det är bra luft även när det är stängt på vintern.

I ett stall här har de tom värmefläkt och mig veterligen ingen ventilation och i ett annat går stallansvarige och täpper igen all ventilation om vintern och gör klassikern att fläkten inte får vara på för att det är så dyrt. Och så undrar folk varför hästarna hostar om vintern...
Alltså, jag trodde verkligen att alla har fattat det där med luftväxlingens betydelse vid det här laget, men uppenbarligen är så inte fallet. (jag lärde mig detta redan i början av 80-talet, då ridskolan där jag huserade tog hostproblemen på allvar och tog dit en expert, som också höll föredrag för hästägare på klubben)
Bara en så basic grej som att man måste ha tilluft som är minst lika effektiv som en utsugsfläkt. Tilluften är liksom det viktigaste...
Så länge jag har haft eget stall har jag också haft frisk luft i stallet.

Men, stallet jag hyrde in min unghäst i en vinter när jag utbildade mig på annan ort... :arghh: När man öppnade stalldörren där på morgonen så var luften så tung att man knappt orkade andas därinne. Jag påpekade detta och ville öppna dörrar. Fick till svar att de minsann hade gjort mätningar som visade att luften var perfekt därinne dygnet runt. Jag svarade då att inga mätningar i världen kan överbevisa mig när luften inte ens går att andas...
Sen sa jag upp stallplatsen med omedelbar verkan eftersom de inte stod för sin del i avtalet - en acceptabel stallmiljö... (de försökte kräva in kallhyra efter att jag flyttat, men gav upp...)
Tur inte jag har inhyrda då den enda rutinen jag har är att inte ha några:D eller jo dom har sin box i stallet och krubbmat 1 gång dag.
Här fodras det en gång/vecka och de får vatten när badkaret är tomt... :angel: :laugh:
 
Jag har stått i stall där ägarna börjat ta ut sina hästar samtidigt som jag påbörjat insläpp (i rätt tid). Känns sådär schyst..

Sen stod jag i ett stall där en inackorderad självutnämnd stallchef hatade mig, hon tog saker av mig, påstod att min häst va en livsfara mm. Men framför allt kom jag till stallet sent en kväll och upptäcker att mina foderhinkar hade blivit fyllda av havre! Låt säga 3 kg extra havre per mål. Då valde jag att fly från det stallet. Hittade en blogg som hennes dotter skrev och där framgick att det inte stod helt rätt till i huvudet på den så kallade stallchefen.
 
Fick en smärre chock igår i nuvarande stallet. En annan av de inhyrda är lite speciell men vi är i princip aldrig där på samma tider så det har inte varit ett bekymmer. Igår badades medryttarhästen och stod uppställd i gången utanför hennes hästars boxar när hon kom och skulle kvällsfodra. Normalt ställer vi inte upp där utan nere i ”vår” stalldel men där finns inte vatten. Hästen står med rumpan mot boxarna när hon frågar om hon kan få ställa upp sin tvåårshingst i gången. ”Ja absolut, vänta lite så ska jag flytta honom...” börjar min hästägare säga när hon helt sonika öppnar boxdörren och går med hingsten en halvmeter bakom medryttarhästen :eek: vi protesterade högljutt båda två men hon sa ”det går bra” och fortsatte. Till saken hör att tvååringen är HEMSK att ha att göra med, kan resa sig och slå samt hugga efter folk (de är visst inte alltid så snälla mot honom har jag hört :() och hingsten och medryttarhästen känner inte varandra, de delar inte stalldel och kan inte hälsa över staketet ute heller. Hon förstod inte problemet :banghead:
 
Vi har en äldre dam i vårt stall just nu som det är omöjligt att göra rätt åt. Hon vrider och vänder på allt, klagar på småsaker som att locken på foderburkar är för bra tilltryckta, man får inte byta vatten i hagen, hon ändrar maten till sin häst varje vecka, vill aldrig hjälpa till med något och så vidare. Sådana människor driver mig till vansinne.
Angående locken på foderburkarna har hon problem med tex reumatism så det är svårt för henne att öppna dom? Jag hade nog kanske frågat rent ut mår du verkligen bra eftersom du är så arg hela tiden?
 
Fick en smärre chock igår i nuvarande stallet. En annan av de inhyrda är lite speciell men vi är i princip aldrig där på samma tider så det har inte varit ett bekymmer. Igår badades medryttarhästen och stod uppställd i gången utanför hennes hästars boxar när hon kom och skulle kvällsfodra. Normalt ställer vi inte upp där utan nere i ”vår” stalldel men där finns inte vatten. Hästen står med rumpan mot boxarna när hon frågar om hon kan få ställa upp sin tvåårshingst i gången. ”Ja absolut, vänta lite så ska jag flytta honom...” börjar min hästägare säga när hon helt sonika öppnar boxdörren och går med hingsten en halvmeter bakom medryttarhästen :eek: vi protesterade högljutt båda två men hon sa ”det går bra” och fortsatte. Till saken hör att tvååringen är HEMSK att ha att göra med, kan resa sig och slå samt hugga efter folk (de är visst inte alltid så snälla mot honom har jag hört :() och hingsten och medryttarhästen känner inte varandra, de delar inte stalldel och kan inte hälsa över staketet ute heller. Hon förstod inte problemet :banghead:

O_o Sådana idioter ska inte ha häst och i synnerhet inte hingst!

Slåss med en hingst är alltid en dålig idé (givetvis ska man inte slåss med någon häst). Det kanske håller ett tag men när det inte håller längre brakar det rejält.
 
Tycker det är klassiskt. Man frågar vad man som inackordering ska göra. Sen efter inflytt framkommer det tex att man ska släpa vattendunkar till hagen en bra bit bort, eller mocka hage fast det är lera. "hoho ja det är hårt att ha häst".
MEN ELLER HUR.
Jag gillar min stallägare jättemycket, men hen tycker att jag ska hjälpa till med RENOVERING av stallet :confused::arghh: fick stå en lördagkväll och skrapa takbjälkar. Det gör jag aldrig om!
 
Angående locken på foderburkarna har hon problem med tex reumatism så det är svårt för henne att öppna dom? Jag hade nog kanske frågat rent ut mår du verkligen bra eftersom du är så arg hela tiden?

Hon lever livet och verkar ha det väldigt bra, men hon vill gärna att andra ska göra det jobbiga så hon kan göra det roliga bara. Ingen reumatism vad hon sagt och hon klagar som sagt på allt möjligt och inte bara lock.
 
O_o Sådana idioter ska inte ha häst och i synnerhet inte hingst!

Slåss med en hingst är alltid en dålig idé (givetvis ska man inte slåss med någon häst). Det kanske håller ett tag men när det inte håller längre brakar det rejält.

Håller med, hade jag varit stallägaren hade jag satt ner foten för längesen. Det är en aktiv travhäst men igår reds den ute på åkern och kom tillbaka helt löddrig... efter 20 min. Jag har hjälpt till att ta in den ibland men för ett tag sen gav den sig på mig såpass att jag helt enkelt sagt att jag inte tänker göra det mer, då är jag ändå både van och inte särskilt lättskrämd men jag tänker inte riskera hur mycket som helst för att vara snäll (insläpp och sådant är inte mitt ansvar).
 
I ett stall jag stod, var det en ung tjej som kom en dag. Blev "medryttare" på 2 hästar. De lekte hon med. Satte en sele på gamla hästen (den var typ 29 då, inte hästens sele) och tänkte ut köra med en rockard som stod på stallplan. Jag och några andra satt då vid fikabordet ut, så vi stoppade tjejen. Hästen var inte ens inkörd, och jag tror knappast att hon hade frågat varken hästägare, selägare eller vagnägare om hon fick göra det.
Släppte in och ut hästar som stod på boxvila eller sjukhage, bla min häst (sjukhage). Även hästar som gick i sommarhagen.
Det slutade med sedan att stallägaren såg rök komma ut från skullen, då satt tjejen på skullen och rökte...:eek:
Så blev hon utsparkad ifrån stallet. Tjejen var kanske då 12-13 år
 
Visste du inte vilken storlek på boxen du skulle få innan du flyttade in? Klart det är fel att lova er plats om boxen är för liten, men de med större boxar till mindre hästar kanske valt stallet pga boxstorleken och blivit lovad den.

Jag skulle personligen blivit förbannad om min häst flyttades till en mindre box, varför flytta in om det inte passar?
I mitt fall så lät det innan "men självklart flyttar vi om hästarna så att det blir bra för alla" när jag frågade om boxarna innan. Då mätte jag ju inte boxen men misstänkte att det skulle kännas litet. Min häst kunde knappt vända sig, och då var det annat ljud i skällan. Jag är van vid att man hur en box i stallet, men vilken box bestämmer stallägaren. Jag har aldrig gnällt om min häst behövt byta box inom stallet, trots olika storlekar på boxarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 607
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
30 740
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp