Konstiga sår i munnen

Kungmolle

Trådstartare
Hej alla.
Jag har haft kontakt med veterinären och de har kollat men säger att dessa sår är styngflugor som orsakar detta. Tänkte kolla om någon annan har fått liknande sår i munnen? Eller kan det vara allergisk reaktion 😵‍💫🤔
 

Bifogade filer

  • 20230701_165652.jpg
    20230701_165652.jpg
    222,9 KB · Visningar: 402
Har styngflugorna kommit hos er?
Jag har ingen aning om vad som orsakat men jag hade inte gissat på styngfluga. De gräver ju gångar i tungan, det där ser mer ut som friktion/allergiskt i mina ögon.
 
Han har vilat när det kom fram så jag gissar att det är något han har käkat men veterinären trodde ändå på styngflugor. Verkar klia i munnen på honom. Har kollat hagen och hittar inget konstigt.
 
Han har vilat när det kom fram så jag gissar att det är något han har käkat men veterinären trodde ändå på styngflugor. Verkar klia i munnen på honom. Har kollat hagen och hittar inget konstigt.
Men har han haft några styngflugeägg. De syns ju tydligt på en fux
 
Hej alla.
Jag har haft kontakt med veterinären och de har kollat men säger att dessa sår är styngflugor som orsakar detta. Tänkte kolla om någon annan har fått liknande sår i munnen? Eller kan det vara allergisk reaktion 😵‍💫🤔

Johannesört gav liknande sår på mina hästar.
 
Någon växt som irriterat tror jag också.
Min får rosa fläckar på ovanpå mulen om vi inte trimmar ned området med näsalor i hagen då han gillar att äta dem, sen kliar det och han gnor antagligen myuen mot saker.. Styngfluga känns väldigt tidigt att det skulle vara larver nu.

Det där ser väl inte kliat ut, men det finns många andra växter som kan ställa till det
Kolla hagen efter växter är det första jag hade gjort.
 
Hej alla.
Jag har haft kontakt med veterinären och de har kollat men säger att dessa sår är styngflugor som orsakar detta. Tänkte kolla om någon annan har fått liknande sår i munnen? Eller kan det vara allergisk reaktion 😵‍💫🤔
Kan vara ngt han ätit som irriterat huden,
Men tycker också det ser mkt misstänkt ut att vara sk. Sommarsår dvs styngflugelarver.

De kan vara lite varstans i munhålan. Ser ofta i läppar o mungipor. Även stött på i ögonvrån. Om hästen inte är besvärad behövs ingen åtgärd, det läker när larverna vandrar vidare inom nån vecka.
 
Styngflugesår ser inte ut så. De blir som gångar i tandkött och tungan. Aldrig sett det i läpparna. Tror som andra här att häst ätit något som kliat. Min som är rosa på mulen kan reagera på vanligt gräs och få sår om stråna är för vassa. Måste hålla efter honom med mjukgörande så att huden inte blir för torr.
 
Antingen giftig växt eller reaktion på solljus (fotosensibil) Är det ljus hud även på andra sidan av munnen där såren är?
Sätter en peng på ljuset. Skydda mot solljus med nosnät som du kommer få modifiera för bättre täckning på sidorna.
 
Antingen giftig växt eller reaktion på solljus (fotosensibil) Är det ljus hud även på andra sidan av munnen där såren är?
Sätter en peng på ljuset. Skydda mot solljus med nosnät som du kommer få modifiera för bättre täckning på sidorna.
Men såret ser ut att vara på insidan av läppen? Och huden ser mörk ut utom där det är sår
 
Men såret ser ut att vara på insidan av läppen? Och huden ser mörk ut utom där det är sår
Japp, det är den opigmenterade huden som är känslig för sol och tar mest stryk vid kontakt med giftiga växter. Styngfluga tror jag inte alls på. Den gör gångar i tunga och slemhinna.
 
Japp, det är den opigmenterade huden som är känslig för sol och tar mest stryk vid kontakt med giftiga växter. Styngfluga tror jag inte alls på. Den gör gångar i tunga och slemhinna.
Det jag menade var att det dels inte ser ut som att hästen har ljus hud, dels att den såriga delen inte är utsatt för solljus eftersom den är inne i munnen. Om jag uppfattar bilden rätt.

Och veterinärer har ju sagt att spår av styngflugelarver kan se ut så.
 
Det jag menade var att det dels inte ser ut som att hästen har ljus hud, dels att den såriga delen inte är utsatt för solljus eftersom den är inne i munnen. Om jag uppfattar bilden rätt.

Och veterinärer har ju sagt att spår av styngflugelarver kan se ut så.
Håller inte med veterinären. Har aldrig sett sådana spår av styngfluga och inte heller rätt tidpunkt på året att de ska vandra i munnen nu. Länk Sätter fortfarande en slant på fotosensibil eller möjligen någon giftig växt som är vävnadsretande. Gissar att hästen inte betar med slutna läppar heller så ljus kommer nog åt.
 
Håller inte med veterinären. Har aldrig sett sådana spår av styngfluga och inte heller rätt tidpunkt på året att de ska vandra i munnen nu. Länk Sätter fortfarande en slant på fotosensibil eller möjligen någon giftig växt som är vävnadsretande. Gissar att hästen inte betar med slutna läppar heller så ljus kommer nog åt.
Nu vet ju inte jag om du är veterinär. Men jag antar att veterinärer ser många fler exempel på lindriga angrepp av styngflugelarver än de "värstaexempel" som finns publicerade på nätet. Veterinärerna har inte tyckt att det är fel tid på året och andra i tråden håller med (kanske inte överallt i landet dock).
Att solen skulle komma åt så lång tid i insidan av munnen att det skulle orsaka problem tycker jag verkar ologiskt, speciellt på en häst med mörk mule (men jag är inte veterinär)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 338
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp