Konstiga stall ni stått i

Sporthorse

Trådstartare
Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare.

Jag personligen tycker att det kan vara bland det mest underhållande att lyssna på galna berättelser från kompisars udda stallupplever. Så låt oss dela med oss av sådana!

Jag kan börja:

Jag har stått i ett stall där stallägaren tjuvade lite allt möjligt, lånade benskydd utan att fråga, snodde foder ur andras säckar för att ge till sina egna ponnys. Ja, hon blev dessutom påkommen mitt i gärningen (bara en häst i stallet åt lucernhack den perioden och helt plötsligt hade hennes häst lucernhack i hela krubban. Personen som fodrade med lucernhack tyckte att det hade försvunnit alldeles för mycket på kort tid. En helt bisarr situation uppstod såklart).

Samma stallägare hade även lånat utrustning av andra dagtid till sina egna ponnys när hon trodde att ingen skulle komma till stallet.
 
Senast ändrad:
Jag stod inhyrd med mitt halvblod i ett stall. Han hade kissing spines och jag var därför extremt noggrann med täcken och rätt träning. Jag fick många gånger höra vilken djurplågare jag var som inte bara tog död på honom. Samtidigt var han den häst som var i bäst form och tränades mest.
Tanterna (jag var runt 30, de 40-55) var ibland riktigt elaka och såg till att utstuderat exkludera mig. Det var många gånger jag grät i bilen på väg hem från stallet.

Det som var så konstigt var att när det blev prat om att stallet skulle stängas så flyttade jag ögonblickligen. Då började tanterna ringa och ville att jag skulle ta över stallet. Helt plötsligt var jag minsann en pålitlig människa som skulle kunna ta hand om deras hästar på bästa vis. Svaret blev nope, nope, nope!
 
Jag har oxå stått i stall där stallägaren snodde saker. Samma stallägare tömde även folks färdipackade ikeakassar med silage och gav sina egna hästar.. Ingen fattade först varför alla hästar gick ner i vikt.. Kom fram först när en person åkte dit för en gångs skull innan lunch och det bara var en tredjedel kvar i lunchpåsen, medans stallägarens hästar stod inne och mumsade.

Ett annat stall hade stallägaren ett enormt kontrollbehov och man fick aldrig vara först eller sist i stallet utan det skulle alltid stallägaren vara. Man fick inte komma före 7 på morgonen och inte stanna längre än 21. Trodde dock att det kunde vara lite flexibelt om man var tvungen att åka tex till vet men icke. Min dåvarande häst skulle in på magnetröntgen och skulle då vara på kliniken vid 8 på morgonen. Så talade om att jag måste tyvärr vara i stallet redan kl 6 den morgonen då jag var tvungen att åka till kliniken senast 6.30. Men dom tyckte på allvar att jag skulle byta tid för jag fick ju inte vara där tidigare än 7.. Talade bara om att jag kommer 6 vare sig ni vill eller ej. Möttes då på morgonen av oerhört sura stallägare som redan var där innan jag kom.. Erbjöd mig naturligtvis att fodra hästarna på morgonen för att dom skulle slippa gå upp tidigare men nä se det gick icke.

Ett annat stall blev jag uppsagd ifrån pga av att jag var i stallet för länge. Var i stallet mellan 3-5 timmar varannan dag. Min väninna och jag hjälps åt med våra hästar så jag tar hand om hennes när inte hon ska ut och vise versa. Det stallet behandlade sina hästar som cyklar som man tog in sadlade och red och ställde sedan ut i hagen igen. Dom tyckte vi var jätte märkliga som borstade och fixade med hästarna varje dag. Dessutom så hade jag frågat om det fanns ordentligt med varmvatten innan jag flyttade dit och fick då svar att dom hade bergvärme och det hade aldrig tagit slut, det visade sig heller inte vara sant, dom spolade ju aldrig så då är det ju inte konstigt att det inte tar slut.

I ett annat stall fick jag höra av stallägaren när jag kollade på platsen att där förväntade man sig att om det var tex tomt i vattenkaret så fyllde man på, man klagade inte på att det var tomt. Grejen var ju att det var alltid tomt.. Stallägaren fyllde aldrig på vatten under dom två veckorna jag stod ut innan jag flyttade av andra orsaker.
 
Jag har oxå stått i stall där stallägaren snodde saker. Samma stallägare tömde även folks färdipackade ikeakassar med silage och gav sina egna hästar.. Ingen fattade först varför alla hästar gick ner i vikt.. Kom fram först när en person åkte dit för en gångs skull innan lunch och det bara var en tredjedel kvar i lunchpåsen, medans stallägarens hästar stod inne och mumsade.

Ett annat stall hade stallägaren ett enormt kontrollbehov och man fick aldrig vara först eller sist i stallet utan det skulle alltid stallägaren vara. Man fick inte komma före 7 på morgonen och inte stanna längre än 21. Trodde dock att det kunde vara lite flexibelt om man var tvungen att åka tex till vet men icke. Min dåvarande häst skulle in på magnetröntgen och skulle då vara på kliniken vid 8 på morgonen. Så talade om att jag måste tyvärr vara i stallet redan kl 6 den morgonen då jag var tvungen att åka till kliniken senast 6.30. Men dom tyckte på allvar att jag skulle byta tid för jag fick ju inte vara där tidigare än 7.. Talade bara om att jag kommer 6 vare sig ni vill eller ej. Möttes då på morgonen av oerhört sura stallägare som redan var där innan jag kom.. Erbjöd mig naturligtvis att fodra hästarna på morgonen för att dom skulle slippa gå upp tidigare men nä se det gick icke.

Ett annat stall blev jag uppsagd ifrån pga av att jag var i stallet för länge. Var i stallet mellan 3-5 timmar varannan dag. Min väninna och jag hjälps åt med våra hästar så jag tar hand om hennes när inte hon ska ut och vise versa. Det stallet behandlade sina hästar som cyklar som man tog in sadlade och red och ställde sedan ut i hagen igen. Dom tyckte vi var jätte märkliga som borstade och fixade med hästarna varje dag. Dessutom så hade jag frågat om det fanns ordentligt med varmvatten innan jag flyttade dit och fick då svar att dom hade bergvärme och det hade aldrig tagit slut, det visade sig heller inte vara sant, dom spolade ju aldrig så då är det ju inte konstigt att det inte tar slut.

I ett annat stall fick jag höra av stallägaren när jag kollade på platsen att där förväntade man sig att om det var tex tomt i vattenkaret så fyllde man på, man klagade inte på att det var tomt. Grejen var ju att det var alltid tomt.. Stallägaren fyllde aldrig på vatten under dom två veckorna jag stod ut innan jag flyttade av andra orsaker.
Hur motiverade den stallägaren till att hon var tvungen att öppna och stänga stallet?🤨
 
Hur motiverade den stallägaren till att hon var tvungen att öppna och stänga stallet?🤨
Att dom ville se om det var som vanligt med hästarna så ingen var sjuk. Kontrollbehov helt enkelt. Allt sköttes väldigt minutiöst i det stallet så det kunde jag absolut inte klaga på men dom hade stenkoll på när man kom och när man åkte. Om man åkte precis vid 21 så såg man att dom stod och glodde i fönstrena för att se att man åkte innan dom gick ut och fodrade hästarna..🧐
 
Att dom ville se om det var som vanligt med hästarna så ingen var sjuk. Kontrollbehov helt enkelt. Allt sköttes väldigt minutiöst i det stallet så det kunde jag absolut inte klaga på men dom hade stenkoll på när man kom och när man åkte. Om man åkte precis vid 21 så såg man att dom stod och glodde i fönstrena för att se att man åkte innan dom gick ut och fodrade hästarna..🧐
Oj, dom har nog inte alla hästar hemma i det stallet 🤣
 
Det var verkligen isbana i lösdriften, men jag blev hotad att bli anmäld för djurplågeri hos länsstyrelsen om jag tog på broddar på min häst då jag enligt dom då ville skada deras hästar. En massa tjafs hit och dit.
Jag tog på broddar då hästen inte kunde gå och flyttade så snart som möjligt.
Även flytten blir infekterad och stallägaren ringde min nya stallägaren och pratade skit. Som tur var lyssnade hon inte utan valde att tro på sin egen bild av mig.
Var hemska veckor på slutet i det stället.
 
Det märkligaste stallet jag stått i var nog rätt normalt när jag kom dit men spårade ur (och alla flyttade).

Jag började få lappar om vad jag gjorde fel och det blev mer och mer olustigt att åka till stallet. Sen blev whiteborden fullklottrad med klagomål om allt vi gjorde fel.

Det var exempelvis alltid för kallt i fikarummet och vi fick inte dra upp värmen - där fanns ett elektriskt element med fasta effekter. Enstaka gånger så glömde någon stänga dörren dit och stallägaren tröttnade en dag och skrev på tavlan att alla skulle betala 50 kr i straffavgift per gång för att det gick åt mer el - vilket knappast stämde då där inte fanns någon termostat - det blev bara marginellt kallare då elementet alltid skulle stå på låg effekt och knappast gjorde någon skillnad. - Jag gjorde en snabb uträckning på tavlan hur mycket hon skulle tjäna på det, tror det var en 5-600 kr och hotet försvann, även stallägaren insåg orimligheten kostnaden antar jag.


När tavlan inte räckte till började stallägaren mer eller mindre tapetsera väggarna med regler och vad vi gjorde för fel, droppen för mig blev när någon glömde stänga stalldörren och en lista kom upp där vi skulle skriva när vi kom och gick. Jag sade upp min stallplats och vägrade skriva, Det dröjde inte länge innan alla flyttat.
 
I ett stall fick jag väldigt mycket skäll om helt olika saker, t.ex. så fick jag skäll för att min häst gnäggade på sina haggrannar när de gick eller när han stod själv inne, eller en gång när han kliade sig mot fönstergallret och det lossnade och hängde på trekvarts (så han hade kunnat fastna i det) och när jag frågade stallägaren om jag skulle fixa det eller om de skulle göra det fick jag skäll för jag fick minsann inte göra det men jag skulle skylla mig själv för att han var klippt:confused:.. Fick även skäll för att han skrapa med benet i hagen när det skulle fodras för han ville ha mat, för han kunde förstöra gruset (förstår att de lagt mycket tid på att grusa men har tyvärr inte en robothäst med kontroller🤷‍♀️ ). Täcken på hästarna var djurplågeri förutom om det gällde hennes häst. Hände mycket mer saker i det stallet som jag inte vill ta upp här men detta var det minsta som hände. Jag åkte oftast därifrån gråtandes.

Slutade med att jag inte klarade av att åka till stallet själv utan alltid hade med mig sällskap för då skällde hon inte på mig.
 
I ett annat stall jag stod blev vi fakturerade extra för hö/hösilage 6 månader retroaktivt, inklusive för hästen som bytt ägare under tiden. När vi påtalade att summan vi betalade för hösilaget borde täcka gott å väl och att hästen bytt ägare och den nya rimligen inte borde betala för tiden innan ägarbytet samt att vi gärna betalade om vi fick insyn i foderkostnaden så att vi kunde se att höjningen var rimlig så var det helt plötsligt för el också (vilket inte stod i avtalet) och 3 månaders retroaktivt (efter ägarbytet) och inte 6. Någon insyn var stallägaren inte villig att ge oss och hon hotade med kronofogden i samma mail som hon erkände att debiteringen inte var enligt avtal


Jag och några andra hade redan sagt upp oss ( i samband med en massiv höjning av stallhyran med ett nytt hyresavtal som var helt vansinnigt formulerat juridiskt sett, även om tanken var god, så jag ville inte skriva under bara av de anledningen. ) Den retroaktiva avgiften kom efter vi sagt upp oss. Efter detta så beslutade stallägaren att betet i hagen var så bra att vi kunde dra ner på fodret (det växte typ inte ett strå där), hästarna var inte hungriga enligt utsago - men alla utom stallägaren såg hungriga hästar. Hyresgästerna utförde en stor del av utfodringarna och fortsatte att fodra som vanligt, hästarna behövde mat, men vi som skulle flytta blev avstängda från att utfodra då vi inte längre var betrodda (överutfodrade hästarna).

Lyckligtvis fick vi flytta in i nya stallet en vecka tidigare, det var ohållbart att inte veta vad hästarna verkligen fick att äta och att stödfodra på måfå. Stämningen var inte den bästa heller.
 
Jag nöjer mig med att säga att när jag letade stall senast efter att jag själv flyttat tittade jag på alla stall inom 20 min bilfärd, vilket är mååånga och hittade bara 2 med normalfuntade stallägare.

Jag flyttade till det ena och är fortfarande lycklig 4 år senare. Jag är glad att jag åtminstone lärt mig hur man sorterar bort getingbona efter ett par dåliga erfarenheter.
 
Stallet jag stod i innan, på lösdrift, flyttade jag ifrån pga dålig skötsel av lösdriften. Jag tröttnade på att varenda dag hitta min häst pissig och skitig pga den ströddes för sällan. Till 10-talet hästar ströddes lösdriften 1 gång var 3e vecka som högst, inte oftare. Dessutom stod ju vindskyddet öppet mot vinden så snö och annan nederbörd gjorde ju inte liggplatsen torrare....Jag fick även höra av gårdsägaren att jag hade för mycket grejer till min häst att jag tog för stor plats i sadelkammaren. En stallkompis med eksemhäst tog givetvis större plats med alla eksemtäcken men henne gav hon sig ju såklart inte på.....
 
Inte jättekonstig över lag men en sak var lite udda:

När man lunchfodrade så skulle man också packa alla lunchpåsar. Och alla hästar skulle ha 2kg ute (sen var det fritt att ge valfri mängd i boxen). Och när man då packade lunchpåsar så skulle man packa 15st påsar med 2kg var och ge dessa påsar till respektive häst.

Ingen häst gick ensam. Utan de gick i hagar med 2-5 hästar i varje. Men man fick absolut inte packa tex 4kg i en påse och dela i två högar till den hagen med 2 hästar i. Det var jätteviktigt att man packade en påse för varje häst.
 
Jag stod i ett stall med en riktigt manisk stallägare. Alla hästar skulle skos samtidigt av samma hovslagare och hon skulle dessutom boka tiden och närvara. Detsamma gällde equiterapeuten som regelbundet kom. Hovslagaren kunde inte sko min häst och efter ett rejält misstag som bokstavligen skrattades bort bytte jag hovslagare. Inte populärt hos stallägaren. ETn var en av de bästa jag haft men diskuterade min hästs behandling med stallägaren på ett sätt som inte var ok för min del. Jag ville därför boka mina tider själv men enligt stallägaren fick hon inte lämna ut telefonnr och det var iallafall ingen idé för ETn skulle inte komma då. Vilket givetvis var bullshit, jag lärde känna ETn privat senare. Stallägaren erbjöd sig även att ringa lantbrukstjänst för att avliva min häst, ja hästen hade problem men inget som inte blev bra på sikt.

Alla in-/utsläpp sköttes av stallägaren. Hästarna gick två och två i hagarna och när de släpptes in öppnades hagarna så hästarna sprang in i en fåra upp mot stallet. Alla tillsammans fast hästarna inte kände varandra. På parkeringen, som sattes för för att hästarna skulle samlas där, stod bilar, transporter, spadar, snöskottargrejer etc mao stor skaderisk. Jag påtalade att hon inte fick släppa min häst där vilket hon inte heller gjorde. Istället kom jag till stallet precis vid insläpp en gång och möttes av att hon ledde in min häst efter hästarna som sprang in i fåran. Hästen var givetvis stressad vilket stallägaren tyckte var en rimlig anledning till att slå till henne med grimskaftet.

Jag kan fortsätta hur länge som helst. Behöver jag säga att vi flyttade så snabbt det bara gick?
 
För länge sen hade jag ett dräktigt sto med föl vid sidan som bara blev magrare och magrare trots att jag betalade för massa extra hösilage. Jag mätte själv upp alla påsar och förstod inte hur hon inte kunde hålla vikten när hon fick ännu mer foder än hon fått tidigare som bara digivande.
En dag kommer jag förbi en helt annan tid än jag brukar, och ser att de påsar jag mätt upp såg annorlunda ut. Jag väger dom och det är mellan ett och två kilo mindre i varje mot vad jag la i. Jag sa upp mig och flyttade snarast.

I ett annat stall hade ägaren för sig att det enda sättet hästar kunde motioneras på var genom ridning. Jag har alltid jobbat mina hästar mycket från marken då jag har problem med min rygg, men det var inte godkänt och jag blev ständigt hackad på. Där gick det förstås inte heller att vara kvar.
 
Jag stod i ett stall med en riktigt manisk stallägare. Alla hästar skulle skos samtidigt av samma hovslagare och hon skulle dessutom boka tiden och närvara. Detsamma gällde equiterapeuten som regelbundet kom. Hovslagaren kunde inte sko min häst och efter ett rejält misstag som bokstavligen skrattades bort bytte jag hovslagare. Inte populärt hos stallägaren. ETn var en av de bästa jag haft men diskuterade min hästs behandling med stallägaren på ett sätt som inte var ok för min del. Jag ville därför boka mina tider själv men enligt stallägaren fick hon inte lämna ut telefonnr och det var iallafall ingen idé för ETn skulle inte komma då. Vilket givetvis var bullshit, jag lärde känna ETn privat senare. Stallägaren erbjöd sig även att ringa lantbrukstjänst för att avliva min häst, ja hästen hade problem men inget som inte blev bra på sikt.

Alla in-/utsläpp sköttes av stallägaren. Hästarna gick två och två i hagarna och när de släpptes in öppnades hagarna så hästarna sprang in i en fåra upp mot stallet. Alla tillsammans fast hästarna inte kände varandra. På parkeringen, som sattes för för att hästarna skulle samlas där, stod bilar, transporter, spadar, snöskottargrejer etc mao stor skaderisk. Jag påtalade att hon inte fick släppa min häst där vilket hon inte heller gjorde. Istället kom jag till stallet precis vid insläpp en gång och möttes av att hon ledde in min häst efter hästarna som sprang in i fåran. Hästen var givetvis stressad vilket stallägaren tyckte var en rimlig anledning till att slå till henne med grimskaftet.

Jag kan fortsätta hur länge som helst. Behöver jag säga att vi flyttade så snabbt det bara gick?
Vilken mardröm, jag skulle tycka att det är jättemärkligt att inte få välja och boka egen hovslagare och ET och få vara med själv om man vill och kan. Lantbrukstjänst bokar man ju helst själv, om man inte själv ber någon annan om hjälp.
Och släppa ihop hästarna vid varje insläpp när dom inte går tillsammans i hagen är ju heltokigt. Var glad att parkeringen sattes för så inte hästarna sprang vidare 🙈 Tur du flyttade snabbt.
 
Lösdrift där jag fick betala för både box och lösdriftnär min häst bröt benet. Annars skulle hon hyra ut platsen på lösdriften till nån annan. Sen var det ändå stress att få ut min häst från boxen för de skulle börja stalla in..

Stall där ofta inte hade vatten i hagen fast ägaren hade huset precis bredvid.
En dag på vintern kom jag ut då stoden röd skurhink i hagen med vatten till 9(!!) hästar.
Jag köpte kar + dunkar att köra ut vatten i med skottkärra.

Mycket konstigt har jag varit med om, orkar inte skriva allt 😅 mår dåligt att tänka på det.
 
Jag stod i ett stall med en riktigt manisk stallägare. Alla hästar skulle skos samtidigt av samma hovslagare och hon skulle dessutom boka tiden och närvara. Detsamma gällde equiterapeuten som regelbundet kom. Hovslagaren kunde inte sko min häst och efter ett rejält misstag som bokstavligen skrattades bort bytte jag hovslagare. Inte populärt hos stallägaren. ETn var en av de bästa jag haft men diskuterade min hästs behandling med stallägaren på ett sätt som inte var ok för min del. Jag ville därför boka mina tider själv men enligt stallägaren fick hon inte lämna ut telefonnr och det var iallafall ingen idé för ETn skulle inte komma då. Vilket givetvis var bullshit, jag lärde känna ETn privat senare. Stallägaren erbjöd sig även att ringa lantbrukstjänst för att avliva min häst, ja hästen hade problem men inget som inte blev bra på sikt.

Alla in-/utsläpp sköttes av stallägaren. Hästarna gick två och två i hagarna och när de släpptes in öppnades hagarna så hästarna sprang in i en fåra upp mot stallet. Alla tillsammans fast hästarna inte kände varandra. På parkeringen, som sattes för för att hästarna skulle samlas där, stod bilar, transporter, spadar, snöskottargrejer etc mao stor skaderisk. Jag påtalade att hon inte fick släppa min häst där vilket hon inte heller gjorde. Istället kom jag till stallet precis vid insläpp en gång och möttes av att hon ledde in min häst efter hästarna som sprang in i fåran. Hästen var givetvis stressad vilket stallägaren tyckte var en rimlig anledning till att slå till henne med grimskaftet.

Jag kan fortsätta hur länge som helst. Behöver jag säga att vi flyttade så snabbt det bara gick?
Såna personer borde verkligen inte ha med andras hästar att göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 213
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 782
Senast: mackan
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 514
Senast: Minimys86
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 367
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp