Konstiga symptom!

Chatta65

Trådstartare
Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket han var.
Efter en stund (ca 30 min) i gräshagen gick jag för att hämta in honom. Då var han halt!
Ringde hovslagaren och han kom tillbaka ganska snabbt. Hästen var nu påtagligt halt, endera på höger, endera på vänster fram. Hovslagaren tog av skor, han haltade ändå.På med skorna igen, fortfarande halt. Men nu började han också vingla, ville ej flytta bakdelen till höger. Det förvärrades minut för minut! Vid ett tillfälle trodde vi han skull rasa omkull! Hovslagaren sa att nu måste vi tillkalla veterinär. Veterinären kom och vid det laget (ca 1 tim efter att han börjat vingla) hade han slutat vingla, men haltade fortfarande. Veterinären tog olika prover och gav honom smärtstillande och antiinflammatoriskt.
Proverna Påvisade en inflammation, men han hade aldrig ngn feber. Prov skickade till Tyskland visade på antikroppar mot EVH-4.
Har ägt honom i tre år, så ngn vaccination mot EVH 1-4, har han inte fått under dessa år, han har inte heller varit sjuk. Veterinären tror hans symtom härstammade från hovslagaren, men å andra sidan tror hovslagaren att det är ngt helt annat. Vad kan ha hänt här? Blodprov som påvisar en infektion i kroppen, hälta som var borta efter ett dygn, extrem vinglighet som var borta efter ett dygn, inga svullna/varma ben/hovar. God aptit och bra avföring. Aldrig feber och är/verkar idag (7 dgr efter skoning) helt tillbaka som vanligt.
Hästen är en Holsteiner på 16 år, och är i fin form.
Vi i stallet har aldrig sett ngt liknande och då har vi ändå sett en hel del!

Ngr tankar om detta? Känner ni igen ngt av detta?
/Chatta
 
Mysko att veterinären trodde att det var hovslagaren som orsakat alltihop! Det verkar otroligt långsökt tycker jag. Snarare låter det som ett sammanträffande att hästens sjukdom bröt ut/blev symptomgivande just då hovis var där.

Exakt vad som orsakat tillståndet är svårt att veta, det finns mycket som kan ge inflammation! Skönt att pållen verkar ha återhämtat sig så bra iallafall 🍀!
 
Har personligen aldrig varit med om att en hovslagare velat se att hästen är okej efteråt. Är detta vanligt hos er?
 
Har personligen aldrig varit med om att en hovslagare velat se att hästen är okej efteråt. Är detta vanligt hos er?

På stallet jag står är ~25 hästar och ”bästa” uppbindningsplatsen för hovslagare är nära min hästs box så jag ser ofta skoningarna och ett fåtal gånger har jag sett en hovis be om att kolla en häst efter skoning, detta då de inte är 100% säkra om de slagit i en söm fel, tex om hästen inte höll sig still under skoningen. Då har de också sagt det och förklarat varför de vill se skritt/trav efter samt vilken hov det handlar om. I ett fall skoddes en hov om och hovis bad ägaren ringa om någon skulle visa sig senare. Inget någon hovis annars gör som rutin vad jag sett!
 
Har personligen aldrig varit med om att en hovslagare velat se att hästen är okej efteråt. Är detta vanligt hos er?
Som nyutbildad eller om man skor en häst för första gången så ja, absolut att man kan be ägaren springa/gå en vända med hästen. Eller om hovarna varit onormala på något vis, trasig, tunn vägg, fång osv.

Men jo, alltid. Även hästar jag skott i flera år. Jag tittar och lyssnar när hästen går från skoplatsen. Då hör jag om det låter som det ska och ser hur hästen placerar fötterna. Det är dock inget jag säger till kunden. Men jag gör en kontroll av mitt arbete så jag kan lämna hästen i bra skick. Det gör nog de flesta hovslagare utan att kunden tänker på det.

På utbildningarna försöker man dock implementera att titta på hästen i rörelse före och efter. En häst kan ju faktiskt blivit halt innan skoning utan att ägaren är medveten om det. Då är det bra att inte bli klandrad för en hälta man inte är skyldig till.
 
Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket han var.
Efter en stund (ca 30 min) i gräshagen gick jag för att hämta in honom. Då var han halt!
Ringde hovslagaren och han kom tillbaka ganska snabbt. Hästen var nu påtagligt halt, endera på höger, endera på vänster fram. Hovslagaren tog av skor, han haltade ändå.På med skorna igen, fortfarande halt. Men nu började han också vingla, ville ej flytta bakdelen till höger. Det förvärrades minut för minut! Vid ett tillfälle trodde vi han skull rasa omkull! Hovslagaren sa att nu måste vi tillkalla veterinär. Veterinären kom och vid det laget (ca 1 tim efter att han börjat vingla) hade han slutat vingla, men haltade fortfarande. Veterinären tog olika prover och gav honom smärtstillande och antiinflammatoriskt.
Proverna Påvisade en inflammation, men han hade aldrig ngn feber. Prov skickade till Tyskland visade på antikroppar mot EVH-4.
Har ägt honom i tre år, så ngn vaccination mot EVH 1-4, har han inte fått under dessa år, han har inte heller varit sjuk. Veterinären tror hans symtom härstammade från hovslagaren, men å andra sidan tror hovslagaren att det är ngt helt annat. Vad kan ha hänt här? Blodprov som påvisar en infektion i kroppen, hälta som var borta efter ett dygn, extrem vinglighet som var borta efter ett dygn, inga svullna/varma ben/hovar. God aptit och bra avföring. Aldrig feber och är/verkar idag (7 dgr efter skoning) helt tillbaka som vanligt.
Hästen är en Holsteiner på 16 år, och är i fin form.
Vi i stallet har aldrig sett ngt liknande och då har vi ändå sett en hel del!

Ngr tankar om detta? Känner ni igen ngt av detta?
/Chatta
Har jag förstått det rätt att din häst var vinglig och sjuk 30 min efter skoningen? Hästen kan inte ha fått en inflammation så snabbt av hovslagaren. Alltihopa låter väldigt märkligt.
 
Jag tolkar veterinären som att hen menade att hovslagaren "triggade igång" symptomen på något som hästen redan hade (latent?). Inte var orsaken till det. Kanske läge att ringa och fråga?
 
Det finns flertalet växter som kan orsaka vinglighet och neurologiska symptom, kan hästen ha ätit någon sådan? Eller kanske klämt en nerv när den stått under skoning? Blodproet är nog bara ett sammanträffande skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: ylvalill
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 003
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 761
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp