Konstiga symptomer!

B

bugzilady

Nu gör jag ett försök att vända mig till er. Min häst har haft konstiga "sjukdomar" under en väldigt kort tid. Vetrinär har inte kunnat konstatera vad det är någon gång.

Under hela våren och början av sommaren flöt allting på hur bra som helst! Vinst i varje tävling och vi var nästan oslagbar;)

Sedan hände nånting som förändrat en hel del.
I början av juni i år så blev hon lite snuvig och hade lite förhöjd temp. 38,2. Tänkte att hon kanske blivit förkyld och febern var borta på kvällen. 2 dagar gick. Sen när vi kom till stallet var båda bakbenen uppsvulla. Rejält, det var som 2 stubbar. Febern var hög, 39,8.

Första tanken var lymfangit, men eftersom det var båda benen så var det uteslutet. Och hon var helt sårfri. Behandlades med penovet och metacam. Hon testades för Ekvin virusarterit (EVA) men det visade ingenting. Jodopaxbandage 5 dagar, sen börja sättas igång.

Sen gick det 2 månader, vi hade kommit igång med tävlande igen. 2:a tävlingen va hon sig inte lik. Vill inte gå nära ett hinder(hon är en häst som älskar att hoppa). Så det visade sig att hon hade ont när man skulle böja ihop vänster framhov. Vetrinär togs ut nån dag senare och då var det knappt märkbart att hon hade ont. Vila ca en vecka till sen igångsättning.

En månad senare får hon kolik. Inget allvarligt. Men ont i magen ville helst ligga ner. Mådde bra på kvällen.

Nu en vecka senare så märkte jag att hon var hängig, hade onormal andning och åt inte. Tempade och hon hade 38,9 alltå feber. Vetrinären togs ut men hittade inget. Gav febernedsättande. Febern gick ner och hon brörjade äta.

Igår var det samma sak igen fast bara lite förhöjd temp (38,0). Men hon äter inte och har diarre. Dricker gör hon.

Och idag fredag så kommer vetrinären ut igen för att vaccinera. Hon skoddes även idag och då sa hovisen att hon ömmade fram. Vi sprang med henne för vetrinären och då syntes det tydligt att hon var halt utan böjning. Med böjning var det kanske 2 grader.

Så nu har jag en halt, febrig, och en häst i allmänt dåligt tillstånd... :( Ska in på utredning nästa vecka. Ska ta ett borrelia prov för säkerhets skull... Vill bara ha slut på det här! Och få en prognos... Inte bara ett svar att dom inte vet vad det är!

Känns som allting som hänt hör ihop på nått sätt. Imorgon kommer säkert frambenet vara svullet precis som bakbenen var...Sen förstår jag inte hur hon kan ha feber när hon är halt?! Åhhh blir så less!!!!
 
Sv: Konstiga symptomer!

Du skall framförallt se till att få ett anaplasma prov taget (fd erlichia) men ta även borrelia för säkerhetsskull men låter ganska typiskt anaplasma men de kan ha en hel del symtom gemensamt men hög feber och svullna ben är en typisk anaplasma sak som jag inte sett vid borrelia (bor tyvärr i väldigt smittat område så har tyvärr fått se lite för många hästar sjuka i dessa jäkla sjukdomar). Har just nu superobs på en 4 åring som hade en stor fet äcklig fästing igår, här är det tyvärr mer regel än undantag att de drabbas när de fått fästingar på sig.
 
Sv: Konstiga symptomer!

Tack för ditt svar! Ska självklat ta ett sånt prov. Låter nästan som att det kan vara de.
 
Sv: Konstiga symptomer!

Börjar känna lite hopp om att hittat vad de kan vara.. :) Men vi får se vad proverna säger! Hade knappt några tankar på att de kunde ha med fästingar att göra eftersom jag bor upp i Umeå..
 
Sv: Konstiga symptomer!

Fast nog finns det fästingar här:) Hoppas det ordnar sig, inte kul när hästarna är sjuka/skadade.
 
Sv: Konstiga symptomer!

Hon var positiv för erlishias. Vetrinären sa vila minst en månad för att hon skulle få självläka de. hoppas nu min stjärna blir bra igen..
 
Sv: Konstiga symptomer!

Hon var positiv för erlishias. Vetrinären sa vila minst en månad för att hon skulle få självläka de. hoppas nu min stjärna blir bra igen..

NEJ NEJ NEJ inte självläka se till att få den behandlad istället så fort som möjligt, så du verkligen blir av med skiten. Det finns en anledning till att de veterinärer som har stor erfarenhet av dessa förbannade sjukdomar aldrig väntar en dag i onödan att sätta in behandling vid misstanke och det är att deras erfarenheter av att de läker ut det inte är bra utan det kommer alltid nya skov på de som så att säga läkt ut det själv.
 
Sv: Konstiga symptomer!

Okej, enligt vetrinär var det för sent att behandla.. Dom sa att vi skulle gjort de 1-2 andra dagen hon blev sjuk. För nu är hon pigg och glad igen. Men jag har ingen aning.. :3
 
Sv: Konstiga symptomer!

Okej, enligt vetrinär var det för sent att behandla.. Dom sa att vi skulle gjort de 1-2 andra dagen hon blev sjuk. För nu är hon pigg och glad igen. Men jag har ingen aning.. :3

Ja det här har vi gått igenom, och man behandlar inte när den akuta fasen är över. Även min häst fick självläka, trots att jag försökte med alla medel få till en behandling men nej då. Jag märkte symptom i April, innan de fått tummen ur Karlavagnen så hade den akuta fasen gått över och hon blev friskförklarad i slutet av augusti samma år.
 
Sv: Konstiga symptomer!

Jodå det går utmärkt att behandla även efter dock inte med lika god prognos som när man behandlar i den akuta fasen, dock mkt bättre prognos än på att låta de självläka.
 
Sv: Konstiga symptomer!

Håller med ovanstående. Lycka till med din häst :D
 
Sv: Konstiga symptomer!

Jag skulle undersöka hästen avseende både borrelia och (ffa) anaplasma (tidigare ehrlichios).

Oj, läste visst inte de följande inläggen! Behandla!!
 
Sv: Konstiga symptomer!

Jodå det går utmärkt att behandla även efter dock inte med lika god prognos som när man behandlar i den akuta fasen, dock mkt bättre prognos än på att låta de självläka.

Nu skrev jag inte att det inte gick att behandla, jag skrev att man inte behandlade trots att jag bad om det flera gånger och hon fick självläka.
 
Sv: Konstiga symptomer!

Du skrev att man behandlar inte när den akuta fasen är över, och det är fel för det gör man. De veterinärer som är mkt vana vid sjukdomen och vet vilka följder den kan få av självläkning rekommenderar aldrig självläkning utan alltid behandling även om den akuta fasen är över.
 
Sv: Konstiga symptomer!

Och det här var veterinärer som var mycket vana av åkomman men tydligen bedömde risken för stor i förhållande till behandlingens resultat enligt dem.
 
Sv: Konstiga symptomer!

Jag vet inte vad som är rätt eller fel vid behandling .
Fördelen nu är ju att du vet vad det beror på och kan sätta in Behandling så fort du märker nåt nästa gång .

Hej från Hambo
 
Sv: Konstiga symptomer!

delvis kl

Praxis är att aldrig behandla vid enbart förhöjda antikroppstitrar. Det är den kliniska bilden, symptomen, tillsammans med en positiv (helst stigande eller stabil i parprov) titer som avgör om man ska behandla. Ett positivt PCR eller påvisande av inklusionskroppar kan också föranleda behandling, men det är trots allt inte alla hästar som utvecklar följdsymptom efter en akut anaplasmos, så nyttan av detta får avgöras i varje fall där man väger mot riskerna.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
975
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 503
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp