Bukefalos 28 år!

Konstiga utslag med skorpor???!

M

maskrosbarn

Vi har precis fått hem en ny häst till stallet, och när jag hämtade honom hade han vad jag trodde var skav från tränset i ansiktet. Dessa "skav" blev dock inte bättre, och vad min tränare och jag kunde bedöma var utrustningen inte misspassad.
"Skaven" blev värre och värre, och varje morgon från ca 5-6 dagar tillbaka har jag sett en markant, negativ skillnad när jag kommit för att släppa ut dem.
Han har, om ni tänker er, en stor pälslös, skorpbelagd yta kring mulen, runda ringar som är av samma slag bakom öronen, kring ena ögat, en liten fläck mitt i ansiktet och fläckvis över andra delar av huvudet. Har även sett en liten, liten prick snett bakom atlaskotan i nacken/övre delen av halsen. Det är nästan bara på ena sidan av huvudet dock.

Det stallet jag hämtade honom från hade ringormsvarning, men vi väntade enligt, av veterinär, avsagd tid efter behandling av både deras OCH vårat stall + hästar och vet. som besiktigade hästen tyckte att vi gjorde allt nästan till överdrivt, men vi ville bara vara säkra på att inte få in svamp i stallet.

Det kan tilläggas att ingen av vetr. som varit i det andra stallet EGENTLIGEN trott att det var ringorm, de bara behandlade för det för att kunna utesluta risken. Den hästen i det stallet som visade delar av symptomen för ringorm hade en stor, kal fläck mitt i ansiktet (jag tror att det var liknande min hästs), och de har varit haggrannar och gnidit huvudena mot varandra när de "bitit grimma". De behandlade honom med PROB och han ser idag MYCKET bättre ut. Vi började också behandla min häst med det, så vi får se om det hjälper. Det svåra är bara att ena ögat är angripet och svårt att tvätta runt.

Vi väntar på andra stallets provresultat för ringorm för att se om det blir pos./neg. Om det blir pos. kan vi ju nästan anta vad det är, men blir det neg. blir man ju lite nollställd. Vi väntar med att tillkalla veterinär tills vi fått provsvaren. Sannolikheten är stor att de också vill ta prover för ringorm hos oss, och då tar det ytterligare tre veckor innan vi får svar, därför väljer vi att avvakta. Hittills har inga andra hästar hos oss visat liknande symptom.

Min fråga är nu; vad tror ni att det är? Om det inte är ringorm alltså.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstiga utslag med skorpor???!

Det skiljer sig på många vis från ringorm, t.ex. att ingen (hittills i alla fall) av våra andra hästar fått några utslag. Det är väl den mest markanta motsägelsen till varför det inte borde vara ringorm. Men vem vet, de kan ju ha blivit immuna?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 378
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 488
Senast: jemeni
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 960
Senast: MiniLi
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 584
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp