Bukefalos 28 år!

Konstigt agerande av ridskolechef?

Marye

Trådstartare
Var på byns ridklubb för att visa min häst för en kund. När vi skulle åka hem ville hon inte gå in i lastbilen (har inte haft problem att lasta henne tidigare)

Efter att vi försökt i 2 timmar så går jag o frågar ridskolechefen om hon har något tips. Hon erbjuder sig att hjälpa mig. Det hon börjar är att sparka sten mot min häst (hon var aldrig dum, hon ville bara inte gå in) o hon gjorde detta för att "skrämma in henne", o så gjorde hon så några gånger o sedan tar hon upp en pisk o säger att "nu fan får hästjävel gå in", o när hon höjer piskan så säger "lägg ner den där! Använd inte våld mot min häst!" Då tar hon piskan, kastar den mot min häst o säger: "fixa det själv då, lycka till!" (Hon sa lycka till väldigt ironiskt..) o då brast mitt tålamod så jag tog upp piskan, lät min vän ra min häst, gick bort från hästen o tog upp piskan o kastade den mot henne o sa:"är du helt jävla dum i huvudet eller? Ska du vara ridskolechef o har sådan här hästhållning? Hur behandlar du riskolehästarna om du behandlar min häst såhär?"
Hon sa ingenting utan fortsatte bara att gå.
Efter ytterligare två timmar så kommer hon fram igen o är väldigt trevlig o säger att om vi kör upp mot ridhuset så hon går direkt in i lastbilen så kanske det funkar. Så vi testade o det funkade på första försöket. Jag tackade så mycket för tipset o vi åkte hem.

detta hände i lördags o jag kan inte släppa det riktigt. Jag förstår inte vare hon inte gav mig tipset från början istället för att bete sig våldsamt? O hon sa inte emot när jag flippade på henne? Kanske insåg hon att hon hade gjort fel..?

Alla på ridskolan stod o såg helt förvånade ut när jag sa ifrån, verkade inte som någon vågat göra det förut...

Vad har ni för erfarenheter av ridskolor? Jag hoppas det inte är såhär överallt..?
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Jag har nyligen börjat på ridskola igen och jag måste säga att det är ganska hårdhänt behandling av hästarna. "sparka på ordentligt" "ge den ett rejält rapp" är ganska vanliga kommandon på hästar som nog egentligen borde pensioneras. Och kommentaren som "den är bara dum" är mycket vanliga också. Så det är nog inte helt ovanligt med en mycket hårdhänt syn på hästhantering tyvärr

Ridskolan har dessutom tappat en hel del elever (vad konstigt :meh:) och har nog för mycket hästar då inte alla stora hästar ens går en lektion om dagen ibland så varför de inte gör sig av med en eller två av de tröttaste hästarna begriper jag inte.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Fast bara för att hon tar fram en piska betyder det ju inte att hon tänkte slå din häst. Hon kanske skulle lasta som Tobbe Larsson, med piskan som pekpinne?
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Fast bara för att hon tar fram en piska betyder det ju inte att hon tänkte slå din häst. Hon kanske skulle lasta som Tobbe Larsson, med piskan som pekpinne?

Precis.
Och jag tycker att det verkar klokt att ha lämnat platsen när TS skällde ut henne för att ta fram piska.

TS häst "var inte dum men ville inte".
Det är i mina ögon att vara dum och något slags markering kan då vara lämpligt. Att peka med en pinne, eller "picka" löst på den med spö kan vara rimligt.

Visserligen var inte jag på plats, men jag tycker utifrån hur TS beskriver att TS överreagerar på ridskolechefens beskrivna agerande.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Som sagt så höjde hon piskan o sa"nu får hästjäveln gå in" när jag stoppade henne. Hon lyfte handen för att slå mot hästen. Alla sju personen som stod runt om kring o såg det var eniga att så var fallet.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Jag har nyligen börjat på ridskola igen och jag måste säga att det är ganska hårdhänt behandling av hästarna. "sparka på ordentligt" "ge den ett rejält rapp" är ganska vanliga kommandon på hästar som nog egentligen borde pensioneras. Och kommentaren som "den är bara dum" är mycket vanliga också. Så det är nog inte helt ovanligt med en mycket hårdhänt syn på hästhantering tyvärr

Ridskolan har dessutom tappat en hel del elever (vad konstigt :meh:) och har nog för mycket hästar då inte alla stora hästar ens går en lektion om dagen ibland så varför de inte gör sig av med en eller två av de tröttaste hästarna begriper jag inte.

Jag håller med dig! Om en väldigt snäll häst sätter sig emot så antar jag o första hand att det är något som inte står rätt till, istället för att direkt vara på hästen o straffa den.

Man kan väl aldrig vinna mot en häst med våld? Bättre att få hästen att VILJA göra det man ber om, inte stressa upp hästen så den i framtiden tolkar den situationen som något obehagligt.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Och hur vet du att hon inte hade tänkt piska bakom hästen? Med tanke på att hon försökte med grus "för att skrämma" hästen, så är det väl troligare att hon skulle använda spöet på samma sätt.
Varför skulle det vara så jättehemskt om hon la till hästen EN gång?

Hade ridskolechefen gett din häst upprepade smällar hade jag definitivt förstått din reaktion, men seriöst. Du hade hållt på i TVÅ TIMMAR!!
Jag blir frustrerad bara av att läsa om det, jag kan väl till viss del förstå om ridskolechefen på plats blev frustrerad.

Att hålla på och försöka lasta hästen i fyra (?!!!!!!) timmar lär ju för övrigt vara betydligt jobbigare och mer stressande för hästen än om den skulle få nån smäll med spöet och sen gå in.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Det är ju helt galet vidrigt att du verkar tycka att det är ok att slå hästen eller att skrämma den med grus för att den ska gå in i transporten. Eller går du efter resonemanget, en gång är ingen gång och två är lika med noll?

Spelar för tusan ingen roll om hästen inte velat gå in i transporten i två timmar. Man använder inte våld vid lastning. Vad tror du att hästen lär sig om den får stryk för att gå in i transporten. "Bäst att jag går in, annars får jag stryk"?

Bättre att ta igenom problemet istället får att slå häststackaren.

Vad är bättre? Att ge hästen tid för att gå in i transporten av egen vilja, förståelse och tillit. Eller att våldföra sig på hästen genom att slå - måhända endast en gång - den och kasta grus. Jätte mysigt. Jag skulle helt klart vilja att någon slog mig om jag inte ville göra något istället för att tala mig till rätta.

Eller inte.

Det är rent av skrämmande hur du tänker. Låter som ett utmärkt sätt att förstöra en hästs tillit på.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Jag håller faktiskt med dig. Hellre står jag där i 4 timmar utan att använda våld än att "skrämma" in hästen så hon aldrig vill se en transport igen..

Jag tycker "ett piskrapp" är ett piskrapp för mycket!
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Som sagt så höjde hon piskan o sa"nu får hästjäveln gå in" när jag stoppade henne. Hon lyfte handen för att slå mot hästen. Alla sju personen som stod runt om kring o såg det var eniga att så var fallet.

Men om det var så många som fanns runt omkring tycker jag det är lite tråkigt att du inte fick mer hjälp. Är det en väldigt stor och tung häst? Annars hade man väl försökt hjälpas åt och lyfta på henne. Eller det kanske du inte heller ville?

Skitdrygt att det tog så lång tid, men skönt att det löste sig på bästa sätt. Hoppas att det går fortare nästa gång.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Men om det var så många som fanns runt omkring tycker jag det är lite tråkigt att du inte fick mer hjälp. Är det en väldigt stor och tung häst? Annars hade man väl försökt hjälpas åt och lyfta på henne. Eller det kanske du inte heller ville?

Skitdrygt att det tog så lång tid, men skönt att det löste sig på bästa sätt. Hoppas att det går fortare nästa gång.

håller med, min häst är jobbig att lasta ibland men brukar kunna själv på åtminstone en halvtimme, efter en timme så hade jag tagit linor bakom och fått in henne på det viset.

men hade ngn kommit upp sådär med grus och pisk utan att säga ngt först... det hade jag inte tolererat och skällt ut personen precis som ts gjorde. man rör inte andras hästar om man inte har fått tillåtelse att göra så punkt.

har hört historier om helt utomstående på tävlingsplatser kommit upp bakom med piskar och kvastar och ska "hjälpa till". att fråga om ngn behöver hjälp = ok, och då fråga vad man kan hjälpa till med. ibland så räcker det bara att en lugn person tar hästen och går rätt upp på släpet. andra gånger räcker det att en person går mot hästens bakdel på 5m håll med ena armen utsträckt. osv.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Fast vad skulle hästen lära sig av om en bunt människor försökte lyfta in den i släpet istället för att få hästen att lyssna?
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Ja men precis. Det är så det ska vara! Man våldför sig inte på djur som inte vill göra som man säger. Man tar igenom problemen lugnt och metodiskt. Man kan t.ex. Lära hästen att lyssna på tryck och eftergift. Det är något som kan ta en liten stund, men väl värt det i slutet.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Fast vad skulle hästen lära sig av om en bunt människor försökte lyfta in den i släpet istället för att få hästen att lyssna?

Ibland vill man bara ha in hästen och har kanske inte tid att stå där i ytterare fyra timmar för att hästen ska fatta.
Min häst går snällt på i vanliga fall men när vi skulle hem från en clinic i lördags så fick vi vara fem st för att till slut få in honom. Vi puttade in honom helt enkelt för det syntes tydligt att han inte skulle med hem.
På vägen dit gick han in på 30 sekunder.
Vad han tänkte när vi skulle hem hade jag ingen aning om men när han väl var inne så stod han och åt sitt hö som ingenting och undrade när vi skulle åka typ. Men han har lite rävar bakom öronen så det är helt i hans stil att hitta på sånt här.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Jag kan förstå att man ibland vill ta genvägar i hästhanteringen. Men under de senaste åren har jag insett att det är som att skjuta sig själv i foten, om man talar om det så kallade långa loppet.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Jag håller med om det. Finns inga genvägar vad det gäller hästar.
Nästa gång vi ska iväg ska vi göra på ett annat vis på vägen dit och sen på vägen hem får det ta hela natten om det är så.
Har redan en planerad tur om två veckor och en ytterligare två veckor efter det och han MÅSTE in i transporten på vägen dit. Hem kan han krångla om han vill. Då har vi iaf kommit dit och gjort det vi ska.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Önskar ibland att det fanns någon i min närhet jag kunde ta hjälp av för jag vill ju ha en häst som springer in i släpet.
Svårt det där. Tror inte jag sett några lastningskurser i närheten heller.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Exakt. O hellre står jag där i 4 timmar med en lugn häst som står i transporten lugnt påväg hem o mår bra när hon kommer fram, o som jag dessutom efter i lördags lastat utan problem, än att någon har hetsat inn henne i lastbilen o stackarn ska stå där skärrad hela vägen hem o komma ut svettig o aldrig vilja gå på en lastbil/transport igen..
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Jag tror att man får prova lite olika tekniker, min ponny (som idag inte finns längre) vägrade att gå in i släpet tillslut. På henne fungerade det att fodra i släpet varje dag över en längre period. Sen travade hon in i släpet. :) Även om jag släpet henne.

Men hennes dotter har jag lasttränat en gång, med fokus på tryck och eftergift. Det tog en timma innan hon lugnt och fint gick in, vände, stod still, backade in och ut. Etc.

Sen åkte vi iväg för första gången, tog 1-2 minuter att lasta. Sen så kommer det säkert att komma återfall och tonårs temperament. ;)

Men vad jag menar är att man får testa vad som passar hästen bäst! Och jag tror inte att våld och tvång är något som någonsin kommer att vara bäst.

Synd att det inte verkar finnas någon bra tränare i din omgivning. Sådant är guld värt!
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

:bow: Tålamod är en dygd. Vilket jag helt klart lärt mig de senast 5-6 åren. Det ger så mycket mer i slutändan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 958
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 359
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 821
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 965
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp