Konstigt "anfall"!

Philosophia

Trådstartare
Jag har en Italiensk vinthundstik på 11 år. Igår kväll när vi satt på tåget så fick hon ett konstigt anfall.

Det började med att hon blev lite orolig och började "vädra" med näsan ned mot golvet. Hon ville också ned från mitt knä och började därför dra och spjärna. Min första tanke var att hon mådde illa och ville kräkas. Jag lyfte ned henne på golvet och då blev hon alldeles stel. Riktigt stel - som en pinne. Hon verkade frånvarande, orolig, och hade svårt att hålla balansen. Till slut fick jag kontakt med henne men hon var fortfarande lite vinglig och ragglig. När hon kom upp i knät igen lugnade hon sig, men smackade och hässjade lite. Efter drygt 10 minuter var hon helt lugn. Pulsen var kring 60 (vilket jag tycker är lågt!). En halvtimme senare var hon precis som vanligt. Under kvällen var hon väldigt pigg, precis som i morse.

Själva "anfallet" varade nog max en till två minuter.

Självklart ringde jag jourhavande veterinär. Hon sa att jag inte behövde komma in med henne direkt men att det kunde vara bra att kolla upp henne under de närmaste dagarna för att luska ut vad det var som hände. Innan jag ska till vet med henne så vill jag bara höra mig runt om andra har haft liknande erfarenheter och vad det i såfall varit för något. En del av mig tänker att hon kanske fick panik för att hon mådde illa och inte ville/kunde kräkas på tåget. En annan del tänker hjärtsvikt (men då skulle hon varit väldigt trött efteråt). En tredje del tänker epilepsi (vilket är vanligt på italienare).

Snälla, någon med liknande erfarenhet! Jag är orolig och vill veta så mycket som möjligt innan vet.besöket. Hennes medicinska historia är juvertumörer (bortopererade men kan mycket väl ha metastaserat) och åldersrelaterat blåsljud (mkt litet dock).
 
Sv: Konstigt "anfall"!

Exakt så blir min hund när hon får sina små EP-anfall.
 
Sv: Konstigt "anfall"!

:( Jag var orolig att det kunde vara något sådant. Ofta när man tänker sig epilepsi så är det ju i form av att hunden börjar tugga eller faller ihop i kramper.

Hur började din hunds epilepsi? I vilken ålder? Medicinerar du? Hur fungerar det?
 
Sv: Konstigt "anfall"!

Sådär började det med min hunds EP.....men det kan ju vara annat också...diabetes eller nåt med njurarna vad jag förstod det som av veterinärerna...
Min hund fick sitt första anfall vid 2 års ålder, men han blev bara värre o värre så efter 4 månader fick vi ta bort honom...trots medicinering...
 
Sv: Konstigt "anfall"!

Hon var... 4 år kanske. Ungefär. Jag ger inte för det. Hon får kanske 2-3 anfall per år. En del lite större och kanske hälften av gångerna så litet. Det första var exakt så där. Då trodde jag att hon blivit stungen i munnen av nått och inte kunde andas. Hon har aldrig fått så stort så att hon faller ihop av kramp utan är alltid medveten. Men kommer det flera anfall efter varandra så bryter jag med stesolid som jag alltid har hemma. Har hänt 2 eller 3 ggr att jag gjort det.

Det kan ju också vara andra bakomliggande orsaker och hon är undersökt utan att de hittat nått. Visst är det lite otrevligt, men det behöver inte alls utvecklas och bli värre och har du tur kommer det aldrig tillbaka igen. Vissa hundar kan få det 1-2 ggr och sen aldrig mer typ...
 
Sv: Konstigt "anfall"!

Tack för ditt svar! Och tack Martha också för ditt!

Ja, det verkar ju troligt att det var ett epileptiskt anfall. Just eftersom hon var så okontaktbar. Normalt brukar hon komma och be om hjälp när det är något. T.ex. så satte hon i halsen en gång och kunde inte andas - men till matte kom hon för att få hjälp. Nu var det nästan som hon först försökte komma bort från mig - för att sedan bli okontaktbar.

Väldigt otäckt var det! Jag ska höra vad vet. säger när vi träffas. Hur diagnostiserar det epilepsi? Är det med EEG eller går man bara efter symptomen/kramperna?
 
Sv: Konstigt "anfall"!

genom att utesluta andra ev diagnoser genom blodprov....min vovve kom alltid till mig ca 15-20 minuter INNAN sina anfall...det första var han nog bara inte beredd på, det var synd om honom, för han var medveten om att han inte var som "förr", han knallade t ex aldrig ut på turer efter sitt första anfall, han litade bevisligen inte riktigt på sig själv längre...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 408
Senast: Pengy
·
Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 373
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 510
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 618
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp