Konstigt beteende som visserligen inte behöver vara något..

N

Nina83

Fick just höra att min häst har betett sig underligt vid ett flertal tillfällen. Bl.a. vid lunchfodringen i hagen har min häst bara stått och tittat på två av de andra hästarna när de ätit, och inte gått fram till sin hög, inte verkat se sitt hö. Men när lunchfodraren har visat min häst högen, har hon gått fram och ätit. Detta har visst hänt flera gånger.

Sedan har min häst stannat innan stalldörren vid insläppet en gång. Det är som en gång fram till stalldörren, och hästen måste svänga direkt höger för att gå in i stallet. Där brukar alla hästarna glatt kuta in, men min häst hade stannat där en gång. När insläpparen gick före, då gick min häst också in.. Det blir ju en viss ljusändring när man går in i stallet.. Kan det vara något med synen?

Det låter ju lite konstigt. Det kan ju vara att hon fått en stöt i hagen eller att de andra varit dumma vid fodringen, samt att hon inte vågat gå in i stallet för att nån annan häst gått in före eller vad som helst.. Jag har inte märkt något alls veckan som gått. När jag fodrat lunch (lör och sön) har hon gladeligen gått till sin hög, och har inte haft några problem alls. Inte ont någonstans och pigg och glad, druckit och ätit, kissat och bajsat, busat i hagen och rullat...! Iof en konstig sak har jag sett, hon sprang helt plötsligt i ökad trav rätt genom hagen efter jag gått in i stallet, hade gett henne ett äpple innan. Såg lite lustigt ut, men det är ju knappast ngt att bry sig om.

Så, ska hålla lite koll givetvis, men vad tror ni det skulle kunna vara? Ska prata med stallägaren imorrn och få lite mer exakta uppgifter, har ju hört det i andra hand nu. Ang teorin med synen, så har jag då inte märkt något.. Och har varit ute och ridit som vanligt och jaa.. Sedan tänker jag på erlichia som kan ge de mest skumma symptom, men hon är ju inte halt eller stel eller så.

Aja... lilla överanalyserande hönsmamman Nina jobbar på högvarv.. :p Men när man blir påtalad att ens häst gjort så här så börjar man ju undra!!

MVH Nina
 
Ingen som har ens någon idé eller som kan säga att det inte är något att oroa sig för? :crazy:
 
Det är säkert inte något att oroa sig för :) Precis som du säger kan hon fått en stöt i hagen och då går dom gärna inte någonstans på ett tag.
Avvakta och se några dagar vad som händer, om du inte märker något så ÄR det INTE något heller.
Har svårt att tänka mig att några förändringar på din häst skulle slinka igenom din höksyn ;)
 
Hehe tack för det, det känns lugnare nu! :)

De kan ju ha hänt ngt i hagen också, en uppgörelse t.ex.. Som gjort att hon inte vet om hon får gå och ta sin hög eller inte. Eller vem vet- hon kanske sett en orm eller liknande.. vi har huggormar, och hon blev troligtvis biten av en i somras..! :( :mad: Jääädrans ormar! :devil:

Men ska fråga stallägaren imorrn och få lite första hands info.. Men om hon inte uppför sig konstigt något mer så är det ju inget att bry sig om. Jag har svårt att tro att det kan vara något fel på synen egentligen, för jag har aldrig märkt något sådant!! Har ju känt henne i snart 9 år så jag tycker jag skulle märka en förändring!

Men ibland kan hon vara sån, hon är så försiktig av sig, att hon liksom vill dubbelkolla att hon får göra si och så. Men hon har kommit upp sig i hagen iaf, bestämmer över en av de andra hästarna och hoppade t.o.m. på den hästen och bet'na i rumpan häromdagen!! :eek: :D
 
kolla synen genom att pröva släppa en bommulsbit vid ögat,, försiktigt så hon inte känner vinddrag,, och se om hon reagerar..

Annars så kan det ju bara vara lite uppgörelser i hagen,, el att hon inte ville gå in i stallet el vad som hällst..
 
Tror inte hon bryr sig om bomull faktiskt.. men kan prova! :cool: Jag brukar peta hennes ögonvrår dagligen, och hon ser minsann mitt finger som kommer emot henne. ;)

Tack för ditt svar! :)
 
Men just att "kasta" bomull mot hästens öga är den tekniken som visst kliniker använder för att kolla om synen är ok.
Bara ditt finger ger ett visst vinddrag, bomull gör det inte, så man riskerar inte att hästen blinkar pga vinddraget.

Dessutom så skadar ju inte bomullen hästens öga OM den skulle träffa ögat.
 
Men hon har kommit upp sig i hagen iaf, bestämmer över en av de andra hästarna och hoppade t.o.m. på den hästen och bet'na i rumpan häromdagen!!

Det kan inte vara så att "hon har blivit satt på plats" efter att ha försökt klättra över fel häst, i rang?

Det kanske är därför hon är lite extra försiktig ett tag. Det skulle jag vara om jag fick mig en ordentlig tillsägelse av någon jag respekterar. :crazy:

mvh Jessica
 
Jo det borde ju vara nåt sånt.. För egentligen, det är ju inte speciellt konstigt beteende ändå, att hon inte går fram till maten- hon vågade väl inte liksom. Och då är min pålla sån att hon hellre flyr än illa fäktar. ;) Eller om en fodrare glömt ge henne mat (Hänt 2 ggr på förra stallet :devil: ) då skulle andra hästar sparka i väggarna och rumstera om. Min häst hesgnäggar och ser ledsen ut, sedan finner hon sig i det.

Kopparberg, ska prova med bomullen då. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 666
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 892
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp