Konstigt fel i bogen ... eller någon annanstans

hastis1234

Trådstartare
Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade, sparkade och visade verkligen att något var fel. Nöjd över att ha tiden bokad lät jag henne vila.
På plats hos vet. såg vi direkt att hon var halt på vä fram. Vi släckte först hoven och sedan kotan - ingen skillnad. Varpå vi utgick från att det satt högre upp i bogen. Den röntgades - allt var ua. Fick med recept på metacam och ordination vila plus sjukhage under 14 dagar. Sedan åb.
Vid åb, som var i mitten av nov var hältan vä fram bättre men fanns kvar spec på hårt underlag.
Vid köpet (halvåret innan) röntgades hela hästen men vet. tyckte att några bilder från nedre delen av hästen var lite suddiga så dessa togs om. Där upptäcktes en liten liten förändring vilket gjorde att vet. ul den delan och upptäckte ledinf. mellan 5/6 och mellan 6/7 på vänster sida. De behandlades med cortison. Vila fem dagar med skritt för hand och sedan ett igångsättningsschema som spände över 6 veckor (bara mjukt underlag under de första tre veckorna och inga volter). Vid vecka 3 skulle vet kontaktas om hur det gick. Fram till traven gick allt som på räls. I början på passen i trav var hon supergrinig och sparkade men det gick att rida igenom. Upplevde det som att hon blev nöjdare om hon fick lite att tänka på - har jag nämnt att det är ett rödhårigt sto :banghead: Sedan har det bara gått utför.
Nu går det inte längre att trava och vi har bokat en ny tid till vet. Vid longering idag tycker jag att hon ser ut precis som hon gjorde vid det absolut första besöket hos vet. Dvs halt vä fram och i höger varv lutar hon sig inåt och har huvudet ställt utåt.

Halsen ska ul igen såklart. Men vad finns med mer att göra? Någon som har något bra tips att komma med? Varit inne på att det kan ha att göra med låsning i kors eller bak någonstans men hon är genomgången av ET minst en gång i månaden sedan hon kom hit. Stretchas alltid efter ridning. Extremt noga med precis ALLT - foder, utrustning, skydd, massage osv osv. Sadeln kollad nyligen av en av de bästa i landet.Tränas regelbundet för tränare och all ridning fram tills strax före första vet.besöket har varit bra och i princip utan problem.
/ hälsningar förtvivlad
 
Hur långt har du till Timrå? En veterinär där, pH vet, är grym på att hitta speciella grejer, tex bogar.
 
Köpte du alltså hästen trots problemen vid besiktningen för ett halvår sedan?
Och förändringar i nacken ?

Har ni inte utifrån nuvarande hältan röntgat knäet tex ?

Varför tror du/vetten det sitter i bogen?
Man brukar sällan kunna hitta skador i bogen med röntgen .

Hur noga du är med foder, skötsel etc spelar ju tyvärr ingen roll i sammanhanget . Eller hur menar du ?
 
Senast ändrad:
I ett sånt läge är prio ett att få en diagnos. Om du inte får det på den klinik dit du åkt får du ta henne någon annan stans. Vad som sa undersökas etc. måste kliniken ha grepp om.
 
Varför tror man det sitter i bogen?

Har man gjort tester för att se att hästen verkligen inte påverkas av fyndet i halskotpelare?
 
I ett sånt läge är prio ett att få en diagnos. Om du inte får det på den klinik dit du åkt får du ta henne någon annan stans. Vad som sa undersökas etc. måste kliniken ha grepp om.

Men vad menar du i sammanhanget ? :confused:
Det är sällan så enkelt som att bara byta klinik utan godkännande från F-bolag med en redan pågående utredning tex.

Utöver det, så som sagt, känns ju hela grejen märklig . Både utifrån om TS köpte en häst trots fynden och rehab i samband med köp . (? )

Och att veterinär spår rön om bogen trots att det aldrig går att bedöma hälta för ögat om var exakt det sitter , än mindre röntga en bog bara sådär och tro att röntgen skulle visa något i bogen .
 
Jag menar att det inte är lönt att spekulera i vad som behöver göras utan att TS måste avvakta sitt inplanerade veterinärbeörsök men då också se till att man gör en ordentlig genomgång eftersom det knappast verkar som om de var så grundliga när hon var där förra gången. Jag kan i och för sig förstå om man skickar hem en lindrigt halt häst med metacam, men om hältan som i det här fallet återkommer och förvärrats måste man ju utreda ordentligt.

Och ja, det verkar ju märkligt att man t.ex. inte undersökte halskotpelaren igen med tanke på hästens historia. Eller om TS bara inte skrev det.
 
Jag ska försöka svara er alla i samma inlägg.

Hästen röntgades från topp till tå vid köp (pris i en rejält hög klass). Alla bilder visades för tre helt olika veterinärer plus chefs.vet på f-bolag. Alla vet. var helt eniga om att hästen var helt ua på alla plåtar.

Min egen vet tyckte att plåtarna på halsen var lite för oklara - hon såg alltså inget men ville göra nya för att helt utesluta att något var fel.
Det som hittades fanns inte där vid köpet.

Att jag är noggrann med allt har väl väldigt mycket med saken att göra. Är man slarvig med t.ex träning eller utrustning kan det såklart påverka hästen som t.ex kan bli halt eller få ont i ryggen osv osv.

Utredningen på kliniken var på alla vis grundlig - jag har dock valt att förkorta och försöka förklara så jag slipper skriva en uppsats. Jag har en väldigt duktig vet. så tror att hon absolut vet vad hon håller på med. Till det tråkiga så har hon precis gått på mammaledighet så jag får en ny till nästa besök. Dock har jag fortfarande kontakt med henne i ärenden. Hon skrev precis idag ut smärtstillande till hästen. Så ska jag se om det går att rida med smärtstillande - för att få en uppfattning om smärt-beteendet går att ta bort med smärtstillande.

Jag har jättelångt till Timrå.

Både vet. och jag tror visst att hon är påverkad av fyndet i halskotpelaren - men eftersom det är så små leder där så brukar det i allmänhet krävas bara en behandling och så stor var inte inflammationen. Det såg vi ju då vet. gjorde ul.

Att vi tror på bogen finns det några olika saker som pekar på. På den träningen där hon sparkade och var så grinig så gjorde hon ett rejält överhopp i början på träningen. I landningen blev det lite missförstånd och häst och ryttare var på väg åt varsitt håll, varpå hon i landningen först är på väg åt höger och sedan ändrar sig och vänder på vänster. Svårt att förklara.
Strax innan vi åkte iväg på träningen var min ET på besök och behandlade en annan häst - hon tittade på och kände på hopphästen och konstaterade att hon var väldigt jämn och fin överallt.
Dagen när vi var på vet.besöket så var även ET med och det första hon ser när hon går in till hästen är att hon har som en liten bubbla precis bakom bogbladet. Den bubblan försvinner när hon trycker lite och masserar lite.
Hon känner också att boglederna inte ligger riktigt i våg med varandra - hästen har dragit upp vänsterbogen antagligen pga av smärta. Hennes muskler går i försvar.
Efter första besöket när hästen bara vilar och får metacam och går i sjukhage kommer min ET och gör en behandling på hästen. (självklart i samråd med vet.) Före behandlingen longerar vi hästen och ser en pytteliten störning men inte mer - märkbart bättre alltså. Efter behandlingen, då har ET behandlat bogen och höger och vänster bogled ligger i våg, då longerar vi igen. Hästen märkbart mer halt igen och efter longeringen är boglederna återigen inte i våg.

Ibland är jag inne på att fyndet i halskotpelaren har gett hältan i frambenet och ibland är jag inne på att det är två helt skilda saker.
Eftersom hon är riden hemma hos mig i sex månader innan dessa problem, då helt utan problem, så är det svårt att tro att det är något som har funnits under en längre tid. Mycket mjuk och böjbar häst åt alla håll och kanter. Går att ställa och böja, kan ta godis långt åt sidorna åt båda hållen, är inte stel någonstans någonsin. Jag har tidigare ägt en häst som haft pålagringar mellan 5/6 och mellan 6/7, dvs samma kotor som på denna häst. Den hästen var EXTREMT stel i halsen och den betedde sig också annorlunda i sitt smärtbeteende än vad denna hästen gör. Alltså får jag uppfattningen att denna häst inte har SÅÅ ont av fyndet i halskotpelaren.

En annan sak som finns i bakhuvudet är att hon verkligen blir så sjukt sur när jag lägger på och tar av täcken. Annars är hon verkligen inte någon sur tant utan en glad häst med allt. Denna surhet vid på och av täcke är dock något som hon har haft hela tiden hon varit hos mig så det kanske inte alls har med något annat att göra.
 
Problemet uppkom alltså efter en hoppträning där den gjorde ett konstigt språng? Innan dess var det inget?
 
Är hästen sprutad mellan kotorna i halsen där fyndet hittades? Jag behandlade min förra häst där, blev en enorm skillnad, han hade extremt svårt att böja halsen innan, gick att tävla på efter.
 
Är hästen sprutad mellan kotorna i halsen där fyndet hittades? Jag behandlade min förra häst där, blev en enorm skillnad, han hade extremt svårt att böja halsen innan, gick att tävla på efter.
Ja - skrev det i första inlägget. Behandlad med cortison en gång.
 
Är bogleden sprutad? Vi hade infl där, men inte syntes det på rtg, vet var tvungen att bedöva leden först, och då såg man effekt.
Åh - intressant. Nej det enda som är gjort är vanlig slätröntgen och det var ju för att utesluta rena skelettförändringar.
Jag ska ta med mig detta på besöket och prata med vet om det.
Tack!
 
Ett sto jag hade tidigare hade en hälta fram som man trodde satt högt upp.Hon scintades till slut efter försök att släcka armbågsled och bogled som gav otydliga resultat. Dock var den enda konstaterade skadan på henne ett gammalt strålbensbrott (och lindrig kissing spine). Hältan fram släcktes inte när man bedövade hoven. Men troligen var det ändå strålbensbrottet som gjorde henne halt. Hon blev inte helt utredd men fick sluta som ridhäst.
 
Uppdatering. Vi har varit på åb och nu upptäcktes hälta vänster bak och mycket riktigt - infl i knäleden. Behandlades där och även en omgång till i halskotpelaren. Där såg det dock väldigt bra ut - ytterst lite kvar mellan 6 och 7 bara.
Så nu hoppas jag att vi hittade "rätt" fel om man så säger. Muskeln som fäster in i bogleden går genom hela ryggen och ner i knät - så det hänger ihop. Däremot inte sagt vilket som kom först. Om hon faktiskt sträckte den muskeln vid hoppträningen och det sedemera gav infl. i knäleden eller om knäleden gör så hon drar upp bogleden ...
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 610
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 257
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp