Konstigt folk, Hur blir man lurad?

Diabetikern

Trådstartare
Ok visste inte riktigt hur trådrubriken skulle lyda men jag har en killa/man/gubbe eller vad det nu kan vara som kontakatat mig och vill svischa mig pengar.
Bara sådär.

Skickar 2 meddelande varje dag först började det som beklagar sorgen och jag i min enfald trodde det var en bekant till min sambo men efter lite efterforskningar så icke. Hans egna ord - han vill hjälpa till.
allt från 500,- till 2500,-

Vad kan det vara för tanke bakom det här? han vet redan mitt namn. Tror inte han vet hela namnet på mig dock dessutom är min svisch inte knuten till mitt privata mobilnummer utan jobbnummer.

Jag har slutat svara för ett tag sedan men jag blir ändå förundrar över varför?

Inte tror jag han vill ge mig pengar utan minsta baktanke för att han tycker synd om mig. Uttrycker sig inte det bästa i skrift.

Vad tror ni är baktanken? Kan man bli lurad på något sätt genom att få svisch? Allmän fundering
 
Senast ändrad:
För det första, vilken irriterande idiot :rage:

Jag vet att ett sätt att "luras" genom Swish är att du får en betalning och personen säger "oj, nu blev det 500 i stället för 50, kan du swisha tillbaka 450?" och på så sätt är du med i en typ av penningtvätt.
Ah penningtvätt men då är det ju bara om personen t.ex jag skulle svischa tillbaks.

Jag är mer oroligt för att personen får hela mitt namn och kan lätt hitta mig om man går med på något sådant.

För om jag skulle t.ex råka svischa till fel person kan jag väl enbart få tillbaks pengarna om personen är snäll och svischar tillbaks?
 
Ah penningtvätt men då är det ju bara om personen t.ex jag skulle svischa tillbaks.

Jag är mer oroligt för att personen får hela mitt namn och kan lätt hitta mig om man går med på något sådant.

För om jag skulle t.ex råka svischa till fel person kan jag väl enbart få tillbaks pengarna om personen är snäll och svischar tillbaks?
Hmm... ja kanske att han kan få några extra uppgifter om dig som gör att han lättare hitta dig! Jag antar att hela ditt namn kommer synas till exempel 🤔

Har för mig att det är så att du bör swisha tillbaka, men om du inte förstår att pengarna inte var till dig och lyckas spendera dem innan den andra personen upplyser dig om misstaget kan man behålla pengarna.
 
Hmm... ja kanske att han kan få några extra uppgifter om dig som gör att han lättare hitta dig! Jag antar att hela ditt namn kommer synas till exempel 🤔

Har för mig att det är så att du bör swisha tillbaka, men om du inte förstår att pengarna inte var till dig och lyckas spendera dem innan den andra personen upplyser dig om misstaget kan man behålla pengarna.
Nej banken kan föra tillbaka pengarna till den som swishade fel + de rekommenderar att man polisanmäler om den som fått felswishen inte swishar tillbaka. Har man då hunnit spendera får man minus på kontot istället.
 
Jag skulle prata med både banken och polisen. Det kan vara så att de vet något som vi inte vet och att det är ett skam av något slag. Kanske är det en stalker, kanske är det någon som bara är ensam och inte fattar hur obehaglig han är när han gör så. I vilket fall, swisha inte tillbaka och svara inte på kontaktförsök utan ta kontakt med bank och polis.
 
Det kanske är någon som försöker spåra dig på grund av andra intressen?
Är det på ditt mobilnummer kopplat till swish de skickar meddelande?
Eller via något annat?
Om de får en swish få de ju fulla namn och nummer och kanske kan luska fram en adress?

I värsta fall är det någon som tror eller vet att du är ensam och om du eventuellt har saker av större värde hemma.
 
Ok visste inte riktigt hur trådrubriken skulle lyda men jag har en killa/man/gubbe eller vad det nu kan vara som kontakatat mig och vill svischa mig pengar.
Bara sådär.

Skickar 2 meddelande varje dag först började det som beklagar sorgen och jag i min enfald trodde det var en bekant till min sambo men efter lite efterforskningar så icke. Hans egna ord - han vill hjälpa till.
allt från 500,- till 2500,-

Vad kan det vara för tanke bakom det här? han vet redan mitt namn. Tror inte han vet hela namnet på mig dock dessutom är min svisch inte knuten till mitt privata mobilnummer utan jobbnummer.

Jag har slutat svara för ett tag sedan men jag blir ändå förundrar över varför?

Inte tror jag han vill ge mig pengar utan minsta baktanke för att han tycker synd om mig. Uttrycker sig inte det bästa i skrift.

Vad tror ni är baktanken? Kan man bli lurad på något sätt genom att få svisch? Allmän fundering
Varnigs sirenene skriker, det känns fel på så många sätt
 
Namn och adress och liknande kan ordnas fram på andra sätt, det handlar troligtvis om pengatvätt. Man hör oftare och oftare att de använder svisch till det och helt oskyldiga människor som valts ut på måfå blir inblandade.
 
Jag fick en swish på 5000 kr i somras från en helt okänd snubbe.
Skrev då till honom att jag tror du har swishat fel, varpå han skrev nåt i stil med ”nej, jag vill att du ska ha dem. Jag har så jag klarar mig och jag tycker om att göra folk glada. Gör nåt kul med barnen!”

Han gav sig inte heller, väldigt märkligt, men sen mitt i natten messade han och bad om ursäkt och förklarade att han swishat fel person. Efter lite snokande fattade jag att han tänkt swisha den som heter likadant som mig (vi är bara två i hela Sverige), hon är ensamstående och de verkade jobba på samma ställe enligt Facebook.

Swishade tillbaka allt, men fick 500 kr som tack för jag var ärlig.

Mycket underlig historia, men inget lurendrejeri iaf..
 
Jag har slutat svara för ett tag sedan men jag blir ändå förundrar över varför?

Inte tror jag han vill ge mig pengar utan minsta baktanke för att han tycker synd om mig. Uttrycker sig inte det bästa i skrift.

Vad tror ni är baktanken? Kan man bli lurad på något sätt genom att få svisch? Allmän fundering
Du kan ju inte bli lurad genom att bara få pengar. Det är ju först när du börjar swisha tillbaka som det kan bli fel.

Frågan är väl vad som händer ifall man inte swishar tillbaka? Blir man hotad då? Kommer de hem till en och kräver pengar?
 
Han har inte svishat pga att jag inte gett ut mitt nr.

Mitt namn, adress och privata nummer är nog ganska lätt att hitta om det skulle vara så.Och nej jag kommer inte låta honom svisha 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp