Konstigt fölöga...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kicki_J
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 600
K

Kicki_J

Fick föl inatt på dygn 374, liten och tanig men pigg och nyfiken. Tyvärr kunde hon knappt titta i morse, nu på eftermiddagen ser det lite bättre ut, men hon är svullen och väldigt röd på ögonvitan, geggar gör det också. Har haft kontakt med en massa vetrinärer, den ena mer konfunderad än den andra över detta. Ska till ATG hästklinik i morgon i alla fall. Till dess vänder jag mig till er bukefalister som fått föl, har ni råkat ut för något liknande? Vet trodde först på en missbildning av något slag och att hon skulle vara blind, men hon reagerar presis som hon ser och följer mamma bra när jag tog ut dem på eftermiddagen, så jag tror mer på någon infektion men vet tyckte att det brukar de ju inte födas med... Så kom med kloka råd och funderingar nu!
DSC00553.jpg

DSC00569.jpg

Sv: Konstigt fölöga...

var ögat så redan vid födseln eller har det uppkommit under dagen?
som du skriver tror jag också mest på en infektion. tänkte dock skriva lite om min enda erfarenhet av föl-ögon-problem:
jag har haft en fölunge som mamman lyckades knäa rakt över ögat. han blev dock inte svullen runt om. däremot fick han en blödning i ögat som sedan blev infekterat bakom hornhinnan. till en början var ögonvitan röd och irriterad, sedan blev hela hela ögonkroppen gul sedan grå och alla vet trodde att han skulle bli blind.
men ärrvävnaden gick tillbaka och han är idag 6 år gammal och ser enl vet bra. nu har ju inte jag någon som helst aning om din prinsessa kan ha fått ett slag utifrån, men man kan ju ha det i bakhuvudet iallafall. hoppas allt går bra och att jag inte skrämt upp dig alltför mycket.

Såg fölet konstig ut redan vid födseln?Hon gick extremt länge ditt sto innan hon fölade...bara det är underligt.

Det enda jag hört...Det var nån här på Buke som hade fått missbildade ögon på sitt föl utav att ha gett det dräktiga stoet alger tror jag det var.Det hade blivit någon felaktig kvot tillsammans med de vanliga mineralerna eller nåt sånt sas det.Det sägs kunna ge missbildningar.

Svarar båda; hon är född sådan. Missade ju tyvärr fölningen men gissar att hon var ca två-tre timmar när jag kom till stallet. Var det en skada så borde ju inte båda ögonen vara konstiga tycker jag. Det vänstra är ju mer svullet, men hon är konstig på båda. Tänkte också på om hon blivit klämd i magen eller under födseln och fått detta därav men det trodde inte vet. Mysko är det! Man har ju varit lite orolig eftersom hon gått så himla länge. Ska vår otur aldrig ge med sig? Hade ju problem med tiken som valpade också.... Suck.

Hoppas det ordnar sej....skickar en tröstkram!

missade helt att det var på båda ögonen -sorry.
det utesluter ju iaf trauma mot ögat efter födseln.
mycket nyfiken på vad atg kommer säga, du får gärna avlägga rapport när du varit där. håller tummarna för er!

Jag fick ett föl som var likadant för två år sedan, stoet gick fyra veckor över tiden och fölet var litet med röda ögonvitor. Veterinären sa att det nog berodde på att han egentligen inte var "färdig" trots lång dräktighet och det kunde även påverka ögats utveckling, rådet jag fick var att inte ha honom ute i för starkt ljus den första tiden, och om det började vara sig skulle jag höra av mig och få antibiotika, men det behövdes aldrig, det rann bara lite klar vätska ibland. Han var väldigt röd i ca en månad, sedan blev det bättre, men han är än i dag känsligare än andra hästar för t ex drag, då rinner hans ögon direkt, han ser dock lika bra som andra hästar. Tror att det är något man får leva med.

Var din fölis också svullen runt ögonen? Har du något kort kanske??

Fick föl förra veckan och han passar åxå in på beskrivningen. (dvs rödöga) men min veterinär sa att kan vara helt vanligt damm som satt sej så jag tvättade av han och dagen efter var de bättre.
precis som människan kan de få något i ögat och bli irriterat,

Var den röd i båda ögonen på det vita när den föddes? Vi tvättade också av fölets öga med sterilt vatten från engångsförpackningar då man kunde göra det, min veterinär sa dock att det nog går över av sig självt, vilket det gjorde helt efter ett par månader.

KL: Var nyss och tog in dem, och jag tycker det ser lite, lite bättre ut. Vet inte om det är önsketänkande eller om det verkligen är bättre. Hoppas...

Ja, om det är samma sak som min hade så gick det sakta bort av sig själv, hoppas att det blir så med din också.

Du får berätta hur det går för er när ni varit inne på kliniken.

Hej.

Min totte var också röd i ögonvitan de första dagarna. Har inte för mig att han var svullen dock (var förra året). Men han verkade se ordentligt så jag avvaktade och det försvann efter nån vecka.
Stoet hade inte gått jättemycket över tiden.

Malin

ATG på förmiddagen, ridning och sedan stress till jobbet till 15,45 så jag hann aldrig svara igår...
Lillskruttan var lite minder svullen på morgonen men fortfarande ilsket knallröd på båda ögonen. Väl framme tittade vet på henne i transporten och tog sedan in henne på kliniken och gjorde en ögonlysning. Troligtvis har hon blivid klämd vid förlossningen, det är en blödning under hornhinnan på båda ögonen som bör gå tillbaka av sig självt. Hon ser bra och vet trodde inte hon skulle få några men. Tack för det sade jag 1000 kr fattigare.
Idag, två dygn gammal, ser hon nästan inte svullen ut alls, blödningen tar väl sin lilla tid att gå tillbaka. När dottern släppte ut dem på morgonen så drog hon järnet i hagen så att mamma hade fullt sjå att hänge på, väjde tvärt för staketet och luktade sedan på några blommor. Verkar ha ful koll på läget!
Vet tyckte hon såg lite ynklig ut för att vara så övergången, men hon ser frisk ut i skallen sa han! (vad han nu menade med det...)
Så nu kan jag lugnt sitta och titta på mitt lilla underverk!:love:

Såå skönt att det ordnade sej!Hoppas du nu får lite lugn och ro och kan njuta av din fölis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka