Bukefalos 28 år!

Konstigt illamående?

hier

Trådstartare
Har till och från den senaste månaden haft ett diffust illamående. Ett par gånger har jag behövt spy - jag som nästan aldrig spyr. Har i princip tvingat mig själv och stoppat fingrarna i halsen de gångerna för att lätta på trycket.

Idag hände det igen - men det gick från 0-100. Kom hem, ställde mig och började laga mat. Hade varit lite halvt, väldigt "diskret" illamående hela dagen, men tänkte att det var värmen. Druckit ordentligt med vatten. Tyckte att det hade gett med sig, men så plötsligt BAM! Fick fort som attan stänga av spisen och lämna allt för att gå och spy. Jag hade ju inte ens någonting i magen förutom vatten.
Jag trodde jag skulle svimma över toaletten idag, hade känt mig "skum", lite yr och allmänt svag innan. Nu började det nästan svartna för ögonen.

Tror jag måste ringa vårdcentralen på måndag, för det här kan inte vara normalt. Är det några av er som upplevt liknande? Kan inte för i mitt liv begripa vad detta kan vara :(
 
Vet inte om du är en kvinna (förlåt har så dålig koll på nic) men tänker naturligtvis graviditet. Alt 2 tänker jag magsår/magkatarr som jag själv har och har haft i många år. Jag har upplevt allt i från bara allmänt långvarit illamående till akut illamående som kommer som en blixt från klar himmel. Mer symtomer på att det är det kan vara (från början var jag bara illamående resten har kommit med åren) ont på vissa ställen i magen, det blir värre om du äter vissa saker, tål inte alchol ( dvs kräks ögonblickligen), dålig andedräkt när du är hungrig osv.

Men illamående kan bero på nästan vad som helst så jag skulle absolut kolla upp det för att få någon klarhet i vad det kan vara :)
 
Jag har ringt vårdcentralen nu, men fick ingen tid förrän den 20:e. Sjusköterskan sa att jag ska vara uppmärksam på magsmärtor eller smärtor från urinvägarna tills dess. Jag är inte gravid och jag har inte umgåtts med några småbarn.

Så det är ju märkligt. Magkatarrsliknande känningar har jag haft i tonåren, men då kändes det inte alls som nu. Då var det den där brännande svedan i magen och jag kunde i princip bara äta yoghurt och kokta grönsaker. Jag kan äta det mesta utan problem. Dricker inte mycket alkohol alls, men de senaste två gångerna jag har tagit ett glas vin har det fort kommit upp igen. Bara vin dock, annan alkohol var inga problem.

Får hoppas att det blir klarhet när jag går till doktorn. Blir ju tokig på det här!

Rötmånad? Men de senaste veckorna har jag inte ätit mycket lagad mat alls, förutom kokta ägg. Inga färdigrätter eller takeaway eller så.
 
Om det är uteslutet att du är gravid, så skulle jag fundera hur jag mår psykiskt. Hur har du det med stress ångest osv?
 
@hier Jag har läst i vikttråden tidigare och mig förvånar det inte alls att du mår illa. Att du ens står på benen tycker jag låter som ett underverk i sig..!

Har snittat på mellan 6 -8 kg i månaden[...]

Jag har varit väldigt sträng med kosten, och fastar tre dagar i veckan. Övriga dagar äter jag sällan över 800 kcal.
 
@hier Jag har läst i vikttråden tidigare och mig förvånar det inte alls att du mår illa. Att du ens står på benen tycker jag låter som ett underverk i sig..!

Har snittat på mellan 6 -8 kg i månaden[...]

Jag har varit väldigt sträng med kosten, och fastar tre dagar i veckan. Övriga dagar äter jag sällan över 800 kcal.

Där har du definitivt svaret, hunger och för lite mat. Då blir man illamående, samtidigt som man kan tappa aptiten helt trots att kroppen vill ha mat.
 
@hier Jag har läst i vikttråden tidigare och mig förvånar det inte alls att du mår illa. Att du ens står på benen tycker jag låter som ett underverk i sig..!

Har snittat på mellan 6 -8 kg i månaden[...]

Jag har varit väldigt sträng med kosten, och fastar tre dagar i veckan. Övriga dagar äter jag sällan över 800 kcal.

Om det är så kan det absolut vara därför.
När jag var mer sjuk i min ätstörning åt jag oftast runt 5-600 kcal/dag, och jag mådde ofta som du beskriver TS. Illamående, yr och svag, för mig kommer det som ett brev på posten efter ett par dagars slarv med maten.

Prova äta lite mer så är det ganska troligt att du mår bättre!
 
"Jag har varit väldigt sträng med kosten, och fastar tre dagar i veckan. Övriga dagar äter jag sällan över 800 kcal."

Oj... :crazy: Bara 800 kalorier? Det är väl minst 800 kalorier för lite/dag? Inte konstigt om man mår dåligt då...
 
6-8kg i månaden :eek:

jag har tappat 5kg över två månader pga sjukdom och har mått askalas dåligt. Behandlad i förra veckan visserligen men i lördags hade min kropp fått nog av både sjukdom och mediciner. Jag har varit totalt utslagen i sex dagar. Det är liksom inte tal om att försöka tvinga sig upp, jag kunde inte ens läsa för att det gjorde mig illamående. Jag klättrade upp för ett mindre berg för två veckor sedan, i tisdags kunde jag inte ens ta mig up för några trappsteg :crazy:

Det är farligt att tappa vikt så snabbt, min näringstillgång har varit strypt utan att jag egentligen märkt det. Sjukt läskigt.
 
Men hörni - just den senaste tiden har jag inte alls ätit som jag har gjort när jag skrev inlägget, utan haft en liten paus i dietandet.

Annars skulle jag ju ha mått konstant illa hela våren och halva sommaren, och så var det verkligen inte.
 
Vill inte låta ettrig alltså, såg att mitt inlägg var lite skarpt. Uppskattar er omtanke :)
 
Då kanske det är kroppen som reagerar på bytet? Hur äter du nu då?

Nej, nu är det katastrof med maten. Massa onyttigt. Så det kan nog absolut vara det som kroppen reagerar på!

Tänkte på det här med ångest också. Jag har mått dåligt på sistone, och idag tänkte jag på att jag nyligen fick Stilnoct utskrivet. Jag har känt mig lite risig dagen efter jag har tagit Stilnoct, så det kanske kan vara kraftig ångest som utlöstes? Har läst att en del människor får ångest dagen efter. Igår fick jag en gråtattack efter spyan, så jag vet inte. Inatt tog jag inte Stilnoct och idag mår jag bra. Jag kanske inte tål dom?
 
@hier Där har du nog svaret kanske. Att gå från att äta nästan ingenting till att äta en massa skräp kan ju inte vara så bra. Är illamående kanske en angiven biverkning av medicinen?
 
Nej, nu är det katastrof med maten. Massa onyttigt. Så det kan nog absolut vara det som kroppen reagerar på!

Tänkte på det här med ångest också. Jag har mått dåligt på sistone, och idag tänkte jag på att jag nyligen fick Stilnoct utskrivet. Jag har känt mig lite risig dagen efter jag har tagit Stilnoct, så det kanske kan vara kraftig ångest som utlöstes? Har läst att en del människor får ångest dagen efter. Igår fick jag en gråtattack efter spyan, så jag vet inte. Inatt tog jag inte Stilnoct och idag mår jag bra. Jag kanske inte tål dom?

De få gånger jag tog Stilnoct låg jag och spydde dagen efter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 249
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 803
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Jag tog hål i öronen(!) i lördags, med påföljande blodtrycksfall. Inte helt oväntat, då jag varit med om det för snart 10 år sen när jag...
Svar
18
· Visningar
5 346
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp