Bukefalos 28 år!

Konstigt med hunden!

E

Egonson

Konstiga och blandade symptom, vad kan detta vara nu då? :confused:
Nu är det något konstigt med vår ena hund. Han är 8,5 år gammal Tibetansk Spaniel, har alltid varit frisk som en nötkärna.

1. För några månader sedan märkte vi hur han började bli "lat" på promenaderna. Han går låååångsamt och har ingen större lust att springa, bara på vissa rundor där han tycker det är verkligen roligt att gå.
Han har alltid varit långsam och mycket "nosig" innan, men nu börjar det gå över styr faktiskt. Han är inte allmänpåverkad, typ febrig eller flåsig, nej han är bara så hemskt långsam!

2. Förra veckan gnällde han vid dörren och skulle UT, när vi tog ut han skulle han bara käka gräs. 10 minuter senare hade han kräkts upp hela middagen. Sedan dess har han hållt på och småätit gräs när man är ute med honom, dock utan att kräkas eller försökt kräkas.
Nu för 15 minuter sedan kräkte han upp lunchmaten halvsmält på sovrumsmattan.. :crazy: En vecka efter att han kräktes senast.
Dock inga fel på aptiten. Han äter gärna, glatt och lääänge *njuta* :d

3.I tisdags morgon när vi skulle gå ut och gå med vovvarna (vi har en hund till), var han halt på ena framtassen, vägrade stödja på den.
Den var lite svullen precis ovanpå själva "foten", men inte varm.
Han ville inte gå med så han fick gå och kissa i trädgården i stället för promenaden (inte likt honom!).
I onsdags var det bättre, i torsdags nästan borta och idag är han inte halt alls.

Han som aldrig varit sjuk! Jag har funderat på vad det kan vara, man blir ju orolig såklart :(

Saker jag funderat på är:
Artros (kanske därför han går så långsamt, att han har ont i benen? men varför kräks han då, för det gör man väl inte av Artros?)
Åldersstelhet (men han är ju inte så gammal för sin ras)
Diabetes (med tanke på att han är trött och kräks, men han dricker eller kissar inte ovanligt mycket)
Fästingsjukdom (typ Erlichia, Borrelios eller vad det heter, men han är ju inte allmänpåverkad, och det bryter väl ut snabbare än så med mera kraftiga symptom?)

Inget av dem går ju ihop :confused: Kanske han har fått någon bacill av något han ätit ute eller kanske är det bara en slump att alla symptom råkat komma samtidigt så att de har olika orsaker?

OBS Eftersom det inte har varit akuta symptom har vi avvaktat med veterinären, men blir han inte bättre kommer vi självklart att kontakta dem!! Ska prata med mamma om det i kväll och se så åker vi nog in med honom på koll nu i helgen.
Men det är ju ett tag till i morgon, och fler timmar att oroa sig på :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstigt med hunden!

Nu när jag har sökt lite efter info tror jag mer och mer på att det kan vara Erlichios.
Symptom som trötthet, stelhet, ledont, hälta, mag-tarm störningar.. :crazy:
USCH vad jag är orolig nu :cry:

Vad händer om man inte behandlar Erlichios i tid?? För det finns väl ingen veterinär som har öppet över helgen..
Vad kan hända om jag väntar till måndag??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstigt med hunden!

hej! för mig låter det som han har inflammerade tonsiller
har haft det på några vovvar med samma symptom
och ett antal bekantas vovvar,Så ta du och ring till vet och be dom kolla halsen på lilla vovven !
Det är vanligare än vad man tror med inflammerade tonsiller och det ger ganska så diffusa symptom!
Allt i från magproblem till hälta .
Det jag har gjort med mina var att vi opererade bort dom för dom var rejält inflammerade, hoppas det går bra





hälsningar Tesora
 
Sv: Konstigt med hunden!

Har varit på djursjukhuset idag.
(det enda som är öppet på helgen ju.. :crazy: 500 kr kostar det bara att gå innanför dörren! *Jouravgift) och de undersökte honom och tog blodprover som vi får svar på på tisdag/onsdag.
Han fick i alla fall sprutor med antibiotika och smärtstillande/febernedsättande, sen fick vi utskrivet dito fast i tablettform, samt ett Scalibor halsband mot fästingar.
De tror att det är Erlichias eller Borrelia, kanske en infektion. Det är trots allt samma behandling på de tre så han fick medicin direkt.

Nu är matte lättad!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
23
· Visningar
1 485
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 860
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 258
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
3 635
Senast: Gottepåse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp