Konstigt och skrämmande beteende!

Smärta behöver ju iofs inte sitta i benen.

Jag hade kollat upp veterinärt innan jag gick vidare med en sån här pass allvarlig beteendestörning.
 
*förstår om du tycker att det är läskigt*har haft PRECIS de problemet med mitt föra sto hon är Engalskt fullblod hade varit ledig från banan en 2-3 år och varit promenad riden några år!
Hon kunnde få sån panik att hon ryggande i i staket stälde sig på bak benen slängde med huvet!
och de skrämer en jag var desutom bara 15 år när jag köpte henne tror de var mycket för att testa mig!
De som förvånar mig lite är att ahn inte börjae springa när de andra hästarna gjorde de!
kanske kände du dig inte hellt säker på att galoppera med honom än och de kännde han!
Fullblod är mycket smarta hästar och en liten nervositet kan göra hästen haj på att han/hon kan göra precis vad hon/han vill!

De kan faktiskt vara så att han testar dig!
i med att han lugnade ner sig sen då när du longerade så kan de betyda att han*de var väl en han*har lugnat ner sig och skaffat förstroende för dig!

Min häst var verkligen hemsk när jag fick hem henne hon bockade stegrade jaa hon gjorde allt men envis ska man vara jag sat kvar!
villekt jag oxå tycker att man ska göra men i med att du inte haft hästen så länge så förstår jag att du hoppade av jag sat ju kvar för jag visste ju att hon var så här!
sen var hon ju efter miami springs!

jag tycker att du ska kolla efter med föra ägaren om något har hänt på banan höra om de hänt något som föl eller om hans föräldrar haft något sånt beteende!

De kommer fixa sig!
 
Jag har pratat med både ägare och uppfödare (de enda personer som har haft honom) och det har enligt dem inte hänt någonting. Han iof en bruten svans som ingen vet vad som har hänt med.. Ägaren sa oxå att han brukar bli väldigt uppstressad tillsammans med flera hästar (hon har bara ridit tillsammans med en vi var fem stycken som mest), det kanske blev för mycket för honom på en gång :confused:
Testning vet jag inte för jag ville verkligen galoppera och en häst testar väll inte så mkt att den utsätter sig själv för fara, han blockerade verkligen allt som var runt omkring honom.
Igår tog jag en skrittrunda och han var snäll, kände mig inte ett dugg osäker på honom..
Svårt det där (tänk om hästar kunde prata) och det känns inte så skoj att veta att han kanske gör så igen.. men i såna lägen gäller det verkligen att få honom gå FRAM för det är där det största problemet sitter..
 
För mig låter det som om någonting har hänt på banan.
Det är svårta att veta vad man ska göra åt det om man inte känner till orsaken. Vet du varför han slutade med löp?? Kan du kanske ta kontakt med förra ägaren och fråga om något har hänt?

Är det så att det har hänt något så betyder ju det att han är rädd. Då är enda lösningen att göra honom trygg med dig. Vinna hästens förtoende så att han kan lita på dig.
 
Jag tycker du ska undvika att rida i grupp ett tag. Själv rider jag gärna ensam eftersom man då har koll på sin häst. Rider jag ut med sällskap väljer jag någon som också har koll på sin häst och inte någon som plötsligt får för sig att flaxa iväg i galopp. Lätt att det blir stökigt och att hästarna blir stressade.
 
Jg tror inte heller att han testade. Han blev blockerad för det blev förmycket för honom. Låt honom landa först och rid inte ut med folk som gallopperar iväg utan att kolla om du kommer efter eller ej!

Ta många skrittpromenader på lång tygel med honom. Många går då väldigt avspänt och fint då de har lärt sig att då händer inget speciellt.
 
Tro mig jag har ridit fullblods hästa<r i 4 år och vet vad jag pratar om!
han kasnek inte testade dig men de hästar jag ridit finns de ingen gräns för hur illa de kan gå!
De finns ingen gräns på deras testande!
 
Jag tycker att i ovanstående fall tog inte hästen till vare sig flockbeteende eller flycktbeteende utan blev på gränsen till hysterisk utan synbar anledning... att utgå från att hästen i detta läge "testar" och ev.bestraffa hästen tror jag kan bli väldigt fel.

Jag har också ridit en hel del fd. galoppörer och det bästa har jag tyckt var att arbeta med dem, inte mot dem. Det tycker jag även gäller de flesta hästar.
 
Sv: Konstigt och skrämmande beteende!

Hejsan!...
Jag har nyss haft en travare på tillridning. han fyllde nyss 6 år. när jag fick honom ville han inte alls gå fram. Första gången jag ahde han hemma hos mig gick det hur bra som helst att rida, han gjorde ingenting. Andra gången började problemem visa sig. man kom 50 meter ifrån stallet tills han började vägra gå fram. Han stegrade sig o hade sig. Jag är rättså envis så jag vägrade låta han gå fram. jag kunde stå hur lnge som helst för o få honom att gå fram. Det första jag gjorde var att lugna ner honom o sedan försöka igen och så höll jag på så tills han gick fram. Ibland fick han ett litet rapp på baken också.

Jag tyckte han beteende var väldigt konstigt. Jag visste att han inte hade ont ngn stans. hade både haft kiropraktor och den ena o andra till honom, utan att ha visat några fel alls.

Jag tror att mkt handlar om förtroende. Jag tycker du gör rätt i att gå promenader. Något som jag tycker är jätte bra är att tömköra hästen. Först i ridhus eller paddok o sen utomhus på stigar m.m.

Efter ca 6 veckor var hans beteende helt borta. jag kunde rida ut själv utan att han kastade sig m.m. Och om han kände sig osäker gjorde jag alltid halt och försökte lugna ner honom innan jag skrittade vidare. Nu är han tillbaka hos sin ägare. Allt hade visst gått bra tills för några veckor sendå han ahde börjat kasta sig o hållt på igen. jag var o prövred honom i förra veckan. red ut en sväng, alltid då han har haft problem. Han gjorde ingenting. Absolut inget. blev lite förvånad över det eftersom hans ägare trillar av honom hela tiden. Men nu ska jag nog köpa honom =)

Hoppas allt går bra med din häst ! :D
 
Sv: Konstigt och skrämmande beteende!

Då det är en galoppis du har köpt så har du gått alldeles för fort fram.Låt honom vara i ett par veckor och bara va med honom och gå ut på promenader. sedan kan du longera lite eller tömköra och vänj honom vid dina röstkommandeon. Skritta sedan ut ett par veckor och vänj honom vid halvhalter med sitsen, göra halt och stå stilla och att gå fram för skänkeln lugnt och stilla . Trava sedan . När du helt behärskar honom och han förstår dina hjälper och går i bra och bärig form och är uppmärksam för vad du menar, då , och först då, kan du börja galoppera. Fullblod behöver lugn och ju mer man tar i dem ju mer motstånd och stress får man.
Du fick den responsen därför att din häst inte förstod dig, han blev stressad av att de andra försvann framför honom och du satt då och manade på till höger och vänster.Det funkar inte. Vad som hände var att han blev så orolig och stressad att han inte visste vad han skulle göra. Det har ingenting med flock eller flykt beteende att göra utan han blev helt enkelt pressad för fort i ny terräng, ny ryttare och ny ridstil och nya hjälper och fick panik. Var glad att han inte börja dansa på bakbenen med dig.
Du måste backa många steg och utbilda om honom till en trygg ridhäst. Det tar tid.Du måste ge honom möjligheten att coola ner efter att ha gått på banan och sen sakta utbilda honom .
Var inte orolig,du kommer att få en jättemysig kompis, bara du ger honom möjligheten!!!

Lyckat till!!!!
 
Sv: Konstigt och skrämmande beteende!

Hoppas d löser sig för dig. Har haft eng fullblod, fd löphäst och han kunde oxå bli slite "blockad" ibland. Kom han efter lite så fattade han inte riktigt att d hade varit smartare att springa framåt än bakåt... Har även stött på detta hos ett halvblod så d finns hos andra hästar oxå.
Ta d lugnt och se till att du får rida först. D hjälpte min häst jättemkt.
 
Sv: Konstigt och skrämmande beteende!

Håller helt med cia96. Fick problem att posta mitt inlägg, du har (förhoppningsvis) fått det som pm.
 
Sv: Konstigt och skrämmande beteende!

Vi har ett gäng fullblod,och för mig låter det som typiskt beteende som i alla fall våra visat!!

Cia 96 ger ungefär de råd som aven jag skulle skriva under på!

Börja inte att springa i onödan till veterinärer,ta det i stället lugnt med hästen ska du se att det löser sig!

Skulle tro att 98% av mina hästar(inte bara galoppisar) har Kiss.Sp.

Och jag borde nog tagit kål på hela högen för länge sedan.............
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 387
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp