Konstigt och skrämmande beteende!

B

Bessie

Förra måndagen fick jag hem min efterlängtade pålle. Allt har gått jättebra och jag trivs verkligen med honom. Han är ett fullblod och en fd galoppör därav en hel del tävlingsinstinkt i honom. Jag har ridit honom ganska så lugnt både ensam och med sällskap och han har varit hur lugn som helst. Men så igår hände det nått som jag tycker var ganska otäckt.
Vi var ute tre stycken, red en ganska så lång runda. Skulle galoppera då det slog slint i huvudet på honom. Han ville inte och vägrade att gå framåt även fast de andra hästarna var långt före. Jag släppte tom på tyglarna men han bara backade med mig nästan rakt ner för ett stup. Till slut fick jag fram honom...
Tills nästa spel kom.. han gick först, tittig och pigg. Började krångla igen, det var som om han fick panik. Han lyssnade inte för fem öre.. backade och backade och backade, tre ggr in i en taggtråd . Jag hade inte en chans att få honom att lugna ner sig. Man kunde tom se ögonvitan på honom. Var till sist tvungen att hoppa av och leda hästen som såsmåningom lugnade ner sig.
Vad tror ni har hänt? Har han ont? testar han mig? fast en häst testar väll inte så mycket att den riskerar att skada sig själv? Kan han ha träningsvärk? eller é det sadeln som trycker? jag vet att sadeln inte passar honom då han är musklad. den har tryckt på honom innan då han har fått väldigt ont i ryggen (jag får en ny till helgen). Eller har han blivit galen??

Jag tycker att detta va en väldigt olustig upplevelse.. tänk om han gör så igen... :(

Tacksam för råd!
*cia*
 
jag bara gissar... Uppfattade det som att det hände när de andra hästarna galopperade iväg?
Och han är f.d. galoppör.
Då har han nog bad mamories från banan. Han kanske gjort illa sig när han ska springa ut ur startboxen?
Han kanske har blivit piskad frammåt.
Vad somhelst kan det vara men jag skulle gissa på att det är från banan, att något har hänt.

Så vida hästen är frisk alltså så den inte har ont.
 
Hmmm det går ju inte att säga var det är på rak arm. Jag antar att du gjort en grundlig veterinärundersökning inför köpet? Om inte bör du nog börja med det. Gärna då exportröntgen också om de inte hittar något konstigt med vanliga böjprov osv.

Din häst har inte ett normalt beteende, så långt kan jag väl sträcka mig till att säga. Om de blockar blir de också farliga för sig själva och sin omgivning. Jag hade inte ridit en meter förrän jag kollat upp hästen veterinärt.

Lycka till med din häst och jag hoppas att allt går bra.
 
Min ponny (läs häst)har oxå gjort så!
Det var när vi var ute på långrunda med 3 andra pigga hästar. Han började bli väldigt pigg och "på", uppstressad av dom andra hästarna. Jag försökte lugna ner honom och krävde att han skulle gå i normal takt (annars halt) och det blev som om det slog slint för honom av stress.
Han rullade med ögonen, backade i rask takt ner i ett dike, små steppade på bakbeben och var helt knäpp. Han är fd. travare med en del tävlingsinstinkt han med...
Jag tror att det handlar om att han inte riktigt vet vart han ska ta vägen när han blir så stressad.
Jag vände på klacken, red åt andra hållet utan dom andra, på långa tyglar i skrtt (myyycket snabb skritt) och lät honom varva ner. Detta hände för 2-3 år sen och sen dess (även innan) har vi varit ute med många olika, pigga hästar. När jag känner att han börjar ladda så ger jag honom långa tyglar = han får skritta så fort han vill men inte trava.
Jag har även tränat på att han ska skritta medans andra travar (bara korta sträckor i början) och då berömmer jag honom mycket. Nu är problemet nästan löst! Han blir fortfarande aningen stressad när vi rider tillsammans med flera väldigt pigga hästar, men helt kontrollerbar!
 
Nja, det där med hästar är ju svårt ibland, men du kan vara lugn! Din häst är nog bara galen, inget att hänga upp sig på!

Lycka till!

/Stradivarius
 
Han är vetrinärbesiktigad med böjprov men ingen röntgen. Han har aldrig visat detta beteende förut så därför känns det en aningen olustig.
När jag kom tillbaka till stallet med honom så kände vi igenom hästen ordentligt. Ryggen var ok men så fort man klämde på låren så kicka han...
 
Glömde nämna att han har stått hela sommaren och är ganska omusklad. Kanske har jag satt igång honom för hårt och för snabbt som därav har lett till muskelvärk..??
 
Jag skulle också gissa att han kopplar ihop det med någon situation tidigare på banan. En idé vore kanske att ringa tidigare ägare/tränare och fråga vad det kan vara?
 
det har jag men han har aldrig betett sig så. Han blir ganska het om någon galopperar förbi men då vill han ju fram och inte bak, det är det enda "dumma" beteende som han har ihop med andra hästar.
 
Ger du honom mycket havre? Min erfarenhet är att havre lätt sätter sig i huvudet på heta hästar.
 
Om han ömmade kan det säkert vara en del av svaret. Låt honom vila, pressa honom inte, sätt dig inte i situationer där andra går iväg och du inte själv kan bestämma nästa handling. Ta det lugnt och ge honom tid att lita på dig. Jag tror det löser sig, bara du ger honom tid.
 
jag har gett honom tre nävar korn och en näve havre för tillfället eftersom han fortfarande går på bete och inte är fullt igångsatt. Ägaren ger honom under träning både korn, havre och betfor utan att få en knäpp häst..
 
Tre nävar korn och en näve havre är det enda jag ger honom för tillfälligt eftersom han fortfarnde går på bete och ej är fullt igångsatt.
Ägaren har gett honom både korn, havre och betfor när hon har tränat honom hårt utan att ha fått en knäpp häst.
 
Dra ner lite på träningen och om problemet kvarstår efter 2 veckor skulle jag nog ringa en hästklinik och be dom titta på honom.
 
Jag tycker att du svarar på frågan ganska bra själv...

Förra måndagen fick jag hem min efterlängtade pålle. Allt har gått jättebra och jag trivs verkligen med honom. Han är ett fullblod och en fd galoppör därav en hel del tävlingsinstinkt i honom. Jag har ridit honom ganska så lugnt både ensam och med sällskap och han har varit hur lugn som helst.

Du fick hem honom förra måndagen, det är alltså onsdag drygt en vecka sen dess...

Vi var ute tre stycken, red en ganska så lång runda. Skulle galoppera då det slog slint i huvudet på honom. Han ville inte och vägrade att gå framåt även fast de andra hästarna var långt före. Jag släppte tom på tyglarna men han bara backade med mig nästan rakt ner för ett stup. Till slut fick jag fram honom...

När jag hade ägt min häst en vecka drygt, hade jag promenerat BREDVID henne två dagar och skrittat ut en dag, med kompisar. Eftersom jag anser att en häst bör få "landa" på ett nytt ställe.... med nytt stall, nya hästkompisar och ny ryttare.

Glömde nämna att han har stått hela sommaren och är ganska omusklad. Kanske har jag satt igång honom för hårt och för snabbt som därav har lett till muskelvärk..??

Som sagt...

Hoppas allt löser sig, och att du kommer få många roliga turer med din häst. Men skynda långsamt! :bow:
 
Kolla upp honom, han ömmade ju i benen? Min kompis har en häst som bara backade hela tiden, och det tog en lång period, men hon fick ordning på henne till slut. Ha tålamod, och låt hästen få vänja sig vid allt nytt. utsätt inte honom för stor press, utan försök "vänta" in honom och se när det kan passa att öka kraven. Men kolla först och främst att han inte har ont, det är det viktigaste.
 
Igår tog jag en promenad med hästen och longerade honom litegrann. Det gick jättebra, han lyssnade fint och gick rent i alla gångarter. Sen promenerade vi en sväng i skogen och allt kändes som vanligt igen. Han är ganska stel i bakbenen så jag hoppas att det beror på träningsvärk (men jag tycker fortf beteendet var väldigt skrämmande) så nu ska jag skynda långsamt. Lära känna hästen ordentligt från marken först, ta promenader, skritta på långa tyglar, pyssla och gosa med honom så att han och jag bygger upp förtroende för varandra.
Hoppas att det kommer att ordna sig. Men jag vill fortfarande ha fler råd och har någon annan råkat ut för samma situation så skriv på är ni snälla :)

*cia* :bump:
 
Min häst har hållit på sådär (fast långt ifrån så illa förstås - tack och lov) - och nu i efterhand inser jag att det sammanfallit med de skador och smärtor han haft.

Det första jag skulle kolla ordentligt är ryggen. Kissing Spines eller liknande kan väl ge dessa reaktioner? Eller är jag helt fel ute (rätta mig om jag har fel är ni snälla :D)?
Vad gäller stelheten och ömheten i bakbenen hade jag varit rädd för att det var något i bakknäna. Hade också velat åka till klinik och göra en grundlig hältutredning med röntgen om det krävs. Hur gammal var han (läste nog lite slarvigt)? Det kan inte vara spattkänningar i bakbenen? :confused:

Nu låter det verkligen som om jag målar :devil: på väggen - men för att undvika mina egna misstag med att vänta för länge rekommenderar jag alla att göra en grundlig koll när hästarna beter sig underligt.
Att du sedan bara haft hästen en vecka kan ju givetvis vara bidragande orsak - jag tycker det låter som om du kanske gått liiite för för fort fram?

Hoppas verkligen att allt löser sig och att du och din nya pålle får en härlig höst och vinter tillsammans! :love:
 
Enligt ägaren så har han ju aldrig betett sig sån här förut och det vore ju konstigt om han har en massa skador som helt plötsligt visar sig nu.. Gör de det så har jag blivit lurad.
Han är ju böjd på alla benen utan anmärkning så ja, för fort fram kan vara orsaken...

*cia*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 269
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 591
Senast: alazzi
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp