Konstigt problem...

Jenny85

Trådstartare
Min äldre häst brukar jag som komplement till den vanliga ridningen arbeta rätt så mycket från backen. Jag brukar då varva med longering, tömkörning, och arbete vid handen.
Han har verkligen kommit underfund med hur han ska arbeta och använda sin kropp på ett rättt sätt, han har hittat sin balans och finner därmed en mycket fin form själv. Men nu är det så att vi har ett konstigt problem. När jag rider så har han lättast för sig i höger varv... men när jag arbetar honom för hand så fungerar allt kanon i vänster varv men inte i höger varv... Tvärtom alltså. grejen är liksom den att han trycker mig innåt med sin bog (alltså den högra), ungefär som att han måste balansera upp sig på mig...

Vad kan detta bero på? Och borde inte hästana ha samma "lätta" varv oavsett om man sitter på eller arbetar dem från backen? :smirk:
 
Sv: Konstigt problem...

Det här kan låta väldigt "hårt" (ta det inte så), men det kan bero på dig. Många ryttare kan omedvetet blockera sina hästar genom att vara oliksidaiga eller obalanserade själva. Tänk bara på det här med höger- och vänsterhänt. Centrerad ridning-instruktörer brukar vara bra på att se sådant, och även rätta till det.

Jag tror att du kan undersöka den felkällan först, tillsammans med sadeln. Kan sadeln vara krokig eller dyligt? Om han går bra till höger i körgjorden och inte i sadlen?

Lycka till!

Theresa
 
Sv: Konstigt problem...

Det kan lika gärna vara att du är oliksidig på marken.

Om jag jobbar nära min häst i träns (tex öppnor slutor) är jag sämre åt ena hållet att hålla avstånd och visa vad jag vill. Detta ger såklart sämre resultat i det varvet. Men det är bara att öva och analysera hur man gör åt det hållet som går bra.
 
Sv: Konstigt problem...

Kan också bero på en så enkel sak som att man oftast leder från vänster sida. Hästen är alltså mer "ledtam" åt ena hållet. Jag tycker att jag stöter på detta problem på nästan alla hästar som kommer hit, att de från marken är sämre på höger sida. Det brukar gå fort att åtgärda dock.
 
Sv: Konstigt problem...

Sadeln ska vara helt ok...

Men jag kan nog helt klart tro att det faktiskt är jag som påverkar min kuse... Låter ju vettigt :smirk: Kan faktiskt känna det även i ridningen, jag har lättare för att rida i höger varv (hästen går ju också bäst i höger varv).
Faktiskt, det MÅSTE vara jag som är "felet"... men hur kan jag jobba på det då? Annat än att fösöka träna och jobba med mig själv och kanske bli mer medveten om vad Jag gör... Några tips?
 
Sv: Konstigt problem...

Jag har inga övningar, men jag vet att centrerad ridning brukar ha en hel del smarta trick för att känna och åtgärda snedhet. Ibland har de böckerna på biblan. Ibland får man köpa dem. Men börja med att söka på internet = gratis! (Don't we love it?)
 
Sv: Konstigt problem...

Ska ta och leta rätt på lite grann om det, faktiskt. Förut så hade vi en tjej ute i stallet, en i stallets kompis, som undervisar i centrerad ridning. Självklart var jag tvungen att jobba då :( Kanske vill hon komma ut igen?

Tack för svaren, hade väl kanske inte tänkt på det själv :smirk: Vilket jag borde för det är väldigt många gånger hos en själv som problemet kanske ligger när något inte funkar helt 100.

Tackar tackar :bow:
 
Sv: Konstigt problem...

Jenny85 skrev:
Sadeln ska vara helt ok...

Men jag kan nog helt klart tro att det faktiskt är jag som påverkar min kuse... Låter ju vettigt :smirk: Kan faktiskt känna det även i ridningen, jag har lättare för att rida i höger varv (hästen går ju också bäst i höger varv).
Faktiskt, det MÅSTE vara jag som är "felet"... men hur kan jag jobba på det då? Annat än att fösöka träna och jobba med mig själv och kanske bli mer medveten om vad Jag gör... Några tips?

Jag rekommenderar dig att leta efter en tränare med blick för sits. Jag träffade på en för två dagar sen som gav mig en uppsträckning som verkligen väckte mig :eek:
Halvblodet som jag har haft på foder i 1 1/2 år nu har varit oerhört explosiv av olika anledningar och jag har fått hålla tillbaka väldigt mycket. Det ligger kvar nu, trots att hästen blivit bättre. Så började jag rida syrrans häst och hon är oerhört känslig...och det gick helt åt skogen. Men med god handledning av en bra tränare har jag hittat stilen igen (med extrem träningsvärt som följd) och jag kommer att få jobba på det, helt klart, men hästarna går mycket bättre för mig nu. :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 513
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 520
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp