Konstigt sätt att få hästen "i form"?

H_lena

Trådstartare
Jag vet att folk diskuterar hästens form osv mkt redan i detta forum, men jag har hittills inte hittat en tråd som riktigt rör detta..
Jo det är såhär, jag rider för en tränare ungefär två ggr i månaden, och har gjort rätt länge nu. Problemet började när hon tyckte att min häst inte gick "i form". Enligt henne skulle jag hålla stenhårt i yttertygel, och leda(dra) i innertygeln samtidigt, och på så sätt få hästen att böja på nacken, när den gör det ska man ge efter men bara lite, så att hästen inte går ur "formen". Visst, min ponny böjde på nacken, och ridläraren var nöjd, tills hon tog upp huvudet, då skulle jag upprepa samma procedur. Efter en stund började ponnyn hänga i handen, då sa ridläraren åt mig att dra i tyglarna och driva samtidigt, tills hästen gav efter i nacken igen. När jag ridit för henne tidigare har vi tränat på annat, som skänkelvikning och sådant. Observera också att det här är en ganska känd dressyrtränare som åker runt och tränar privatryttare. När jag rider själv rider jag lösgjörande, böjda spår flyttar för skänkeln och övergångar för att få hästen mjuk och följsam, och hon brukar oftast ge efter efter en stund, och söka sig nedåt i en ganska djup form. Varför jag inte får rida så för den här tränaren vet jag inte.
Vad ska jag göra? Är det här verkligen rätt? Ska jag säga ifrån? hur ska jag i så fall säga? :confused:
Jag vill gärna ha tips och råd och veta vad ni har att säga om saken.
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Det låter ju inte bra att hålla stenhårt i tygeln... men jag rider en ridskolehäst som kräver ett bra stöd på yttertygeln samt ytterskänkel för att inte förböja sig på böjt spår och då får jag ju också leda med innertygeln för att få henne runt på volten. Rider jag på detta sätt går hon mkt fint. Inga hårda metoder utan bara se till hon spårar på volten. Det är inte så din tränare menar? :)
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Vad du ska göra är att fråga tränaren varje gång VARFÖR du ska göra detta, samt andra saker du undrar över. Du kan ju även fråga på VILKET sätt detta får igång bakbensaktiviteten hos hästen (bara för att höra svaret, jag tror inte det ger ett dugg bakbensaktivitet utan bara som du säger - nacken böjs;)). Du kan väl även beskriva hur du brukar rida annars, och fråga varför det skulle vara fel?

För mig låter detta helt absurt, jag skulle aldrig tolerera att någon använde sig av hårdhänta metoder eller bad mig göra det. Jag skulle ha bytt tränare, rakt av. :mad:
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

det är både ställning och "form" hon vill få genom denna metod. Jag förstr helt vad du menar, och det är inte RIKTIGT så som hon säger åt mig att göra...
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

jaa, jag ska ifrågasätta detta nästa gång.
Jag förstår att du inte skulle accpetera detta, problemet är, att trots att jag är skitsur på henne, och verkligen inte vill, kan jag bara inte säga emot. Om jag gör det, skulle hon säga det till stallägaren och de skulle tycka att jag var oförskämd. Det är lite så att, om man är ovän med den här tränaren, då är man ovän med hela stallet. Det är oxå så att jag har den här ponnyn på foder, ägaren är hon som äger hela stallet. Jag kan ABSOLUT INTE bli ovän med henne, för vi kan isf bli utkastade. Därför kan jag inte agera så dramatiskt, och det vore att förråda att byta tränare till ngn utifrån, då tränaren och stallägaren är liksom.. stuck together. trassligt är det i alla fall!
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Nej usch jag hade bytt tränare! :( Det låter ju helt klart som att du själv inte trivs med det sättet att rida, och jag tror inte det ger er någonting heller..
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Du måste ju kunna säga ifrån när du tycker att tränaren gör fel, det ska tränaren kunna acceptera och diskutera med dej hur du vill ha det.

Söka ny foderhäst?
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Jag tycker du ska byta tränare. Oavsett hur välkänd eller duktig hon anses.

Har stött på den här metoden på många ställen, framförallt ridskola. Ett sätt att fuska sig till en oärlig form. Eftergift i nacken är viktigt (vilket inte betyder att hästen ska kröka på nacken på nåt sätt) men på det här viset skapar man oftast bara spänningar hos hästen. Och med en äkta form ska man kunna lätta lite på tygeln och hästen ska gå kvar eller söka sig mer neråt. Man ska inte behöva hålla hela tiden för det ger inget bra resultat. Vad får man ut av en lektion där man bara ska fokusera på huvudets position? Inget. En eftergift ska man inte ta, den ska man förtjäna!

Tycker ditt sätt att rida som du gör självständigt låter mycket mer sunt!
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

joo, det borde jag väl kunna egentligen. ska försöka göra det nästa gång. Och nej, jag vill inte byta foderhäst.
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Tkr din tränare fokuserar på fel del, nacken/halsen kmr sist... Att börja pilla med tyglarna så hästen böjer på nacekn är inte att hästen går i en bra form...
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Tycker absolut att du ska ställa frågor om hur hon menar med de instruktioner hon ger dig.

Sedan kan jag nog se ungefär var hon vill komma med sina instruktioner till dig även om du missuppfattar dem. Hon menar kanske att du ska hålla mera (läs hårdare) i tygeln, att man håller i betyder inte att man drar i tygeln. Tycker faktiskt att ett av de vanligaste handfel man ser hos ryttare är när de rider med lite halvglapp tygel och en öppen hand i tron om att de är mjuka.

För att få igång en god/bättre bakbensaktivitet så krävs det ju också att man kan fånga upp den energin som man skapar genom ökad bakbensaktivitet annars går ju all energi bara framåt och man mister allt i höjd. Då kan man tillfälligt få vad som kan kännas som mera vikt i handen. Nästa steg blir då att stämma av det med halvhalter, övergångar, tempoväxlingar mm. Målet är självklart alltid en häst som inte hänger i handen är självbärig mm. Men ingen häst är född till att bära ryttare i självbärighet av sig själv, den måste tränas till det. Träning kan vara jobbigt både för häst och människa. Vi tränar ju hästen för att den ska bli stark, hållbar och bekväm att rida mm.

Din tränare kanske tycker att din häst nu är relativt lösgjord mm och att den nu behöver komma ihop lite mer och bli lite mer energisk, bära mer vikt på bakdelen mm.

Jag tror att du behöver fråga din tränare om hur hon menar så att ni kan räta ut de frågetecken du har. Att bara automatiskt avfärda en välrenomerad tränare och säga att hon gör fel tycker jag känns oseriöst. Är hon så välkänd som du säger så vet hon antagligen vad hon pratar om och har nog ridit/sett/utbildat ett antal fler hästar än du som rider ponny. Inte för det sagt att du har fel, hon kanske gör allt fel och är värdelös, men min uppfattning är att sådanan känslor som du har oftast beror på att du inte har förstått vad hon vill (eller hon inte har lyckats förklara på ett bra sätt).

Det skulle för övrigt vara kul att se en bild på en häst som du tycker går i en korrekt arbetsform.
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

KL

Först å främst gäller det ju att hitta en tränare man själv och hästen trivs med. Jag har ex en hopptränare som eg inte är utbildad tränare övht MEN hon är kanon, hon VET vad hon gör och hon är hård men rättvis och det behöver jag. Sen finns de andra som inte tycker om henne så de kanske upplever henne som lite väl ärlig och gåpåig. Så det spelar ju egentligen ingen roll om det är en A tränare eller icke tränare alls, utan hos den man känner sig trygg. Sen vet jag inte men jag tycker att det du skriver är lite luddigt å jag tror inte ordangrant att det är så hon sagt "Enligt henne skulle jag hålla stenhårt i yttertygel, och leda(dra) i innertygeln" jag tror ju detta handlar om ledande tygeltag och inget annat (jag använder det själv på min häst, för att lösgöra) Och det handlar ju inte om attt hålla stenhårt i yttertygeln utan om att hålla kvar stödet där och sedan bara leda korta tag i innetygeln. Och jag säger absolut INTE att form är när hästen böjer på nacken. Samma sak med att öka farten, det måste jag göra för att få min häst att trampa under sig och sluta tjafsa med mig i framänden. Så jag tolkar det oxå lite som om ni kanske missförstått varann!? Kan det vara så?
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Som två ovan skrivit - säger tränaren verkligen "håll STENHÅRT i yttertygeln och DRA i den inre" ??

Jag rider oxå så. Håller ett stadigt stöd i handen för att hästen skulle annars bara rinna ifrån mig. Man får använda mkt mage och ben - fånga upp i handen och som de andra skrev - i början kan det kännas som att hästen lägger sig i handen men det ger med sig om ryttaren rider korrekt med säte och skänklar. Innertygeln ska ju oxå hållas kort och "visa hästen vägen" genom att leda tygeln in mot mitten av ex volten. Men släpper du på yttertygeln så rinner ju hästen utåt; du måste rama in den med ytterskänkel och yttertygel.

Ha en diskussion med tränaren, det kommer tränaren bara uppskatta - att du är intresserad och vill veta mer! Säg att du brukar rida si och så hemma och att du nu undrar vad som komma skall men denna "nya" ridning :) :)
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

visst jag kan ha missuppfattat det mm, men jag kan ju be ngn filma nästa gång jag rider för henne, så får ni se vad ni tycker. Visst, hon är välkänd och har troligen utbildat många hästar osv, men jag känner inte att det här känns riktigt rätt. Jag kan dock ge det ett försök, ifrågasätta osv nästa gång, vilket jag ska göra.
Grejen är den, att den här ponnyn som jag rider nu, har jag ridit sen november ungefär. hon har inte förrän för ett par veckor sedan börjat söka sig nedåt i traven. Jag har med mening väntat ut henne, istället för att börja gojsa med händerna som min andra tränare vill att jag ska göra. Så när hon började söka sig nedåt i trav för ett tag sen blev jag så glad, för enligt mig betyder det att jag har lyckats med mitt sätt att rida henne. Visst, en annan kanske hade ridit henne bättre, men nu är jag den enda på stallet som vill och kan rida henne.
så när jag rider väntar jag ut henne, och när jag säger att hon söker sig nedåt menar jag att hon blir mjuk och löddrig i munnen, och helt enkelt söker sig nedåt. Det kanske inte är den ultimata formen, men jag tycker att hon hellre kan gå där nere ett tag, och då är det ärligt (enligt mej) än att jag ska trycka ihop henne i en form som hon kanske inte är riktigt redo för än,. När hon kom hit hade hon inte blivit riden på ett tag, och var dessutom väldigt tjock.
Tyvärr har jag ingen film när jag rider henne, men jag skulle kunna försöka fixa.
Nu blev det här lite snurrigt, och ni får gärna ifrågasätta mitt sätt att rida. Jag tyl kritig, men så ni vet så rider jag på magkänsla, och det som känns rätt för mig.
Och en sak till, när jag tog i så hårt jag kunde, sa hon åt mig att ta i hårdare, och jag vet inte om du kallar det en stadig hand, men jag kallar det mer att dra i munnen. När ett ledande tygeltag blir så hårt att man inte längre orkar hålla hästen kvar på spåret med innerskänkeln, kan jag tycka att det är lite förhårt. Jag kanske verkar som någon liten småunge som är någon slags "jag vet bäst-person", men jag blir väldigt förvirrad av detta, och därför vill jag veta vad ni tycker. Jag förstår att det är svårt att bedöma när man inte har sett det med egna ögon, men jag ska försöka få ngn att filma nästa gång.
Och tack för alla svar! Jag uppskattar det verkligen!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Min tränare, har bara ridit för henne 1 gg än, men hon sa åt mej att jag skulle ha ganska korta tyglar på min häst, och hålla i dem ganska hårt, för har en tendens att låta tyglarna bli längre och längre :o Iaf eftersom jag inte är van att hålla i tyglarna så mkt tkr jag det känns som att jag håller alldeles för hårt. Rider annars väldigt mkt med sätet och bromsar genom det, tkr det sättet att rida är bättre och "mjukare", men har ju som sagt en tendens att låta tyglarna bli längre och längre...
Har ett 5 årigt fullblod som varit ridhäst i ca 8 månader så hon behöver ju ändå stödet i tygeln för att "veta vart jag är" enligt min tränare.
Och kändes som att hon lärde sig nånting på den lektionen faktiskt :) även om jag var lite tveksam först. Men ska rida för henne igen och se, tkr man inte om ens "tränares" metoder så blir det inte bra...
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

jo, att man råkar få längre och längre tyglar är kanske ngt som man inte märker när man rider själv, när jag tänker efter har jag nog också den tendensen..;) Men din tränare tvingar väl inte dig att blå-hålla hästen i tyglarna för att få den att gå kvar med böjd nacke? Jag hade liksom mest ont i armarna efter igår.. Jag tycker inte att det ska vara så, men jag förstår också vad din tränare menar. Hästen måste ju få ett stöd att söka sig till, och när jag rider själv är det mycket möjligt att jag inte ger ett tillräckligt stöd. När min häst då började hänga i tyglarna efter att ha ridit såhär ett tag, då skulle jag dra upp huvudet och hålla hårt i tygeln, och driva samtidigt tills hästen accepterade handen. Men ska hästen verkligen behöva acceptera det? Hon accepterade den aldrig riktigt, (böjde aldrig ner nacken) så då blev jag tillsagd att rycka loss henne i innertygeln. Jag bara undrar, är det här verkligen rätt? Ibland är det inte kul att rida..:crazy:
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Nej, anledningen till att jag skulle hålla i tygeln var att min häst inte skulle springa på hela tiden och lyssna på mej, och nu behöver jag inte hålla i lika mkt i tygeln för att hon inte ska springa iväg utan hon håller samma tempo fast på längre tyglar. :)
Tkr själv att det är bättre att de får ta sin tid att hitta formen på hästarna, orkar de inte så orkar de ju inte... I början orkade min häst inte gå iform länge alls, men nu orkar hon gå längre stunder i skritten och börjar hitta formen i traven oxå, och det har kommit efter att jag red lektion, och är egentligen nu först sista månaden hon har börjat orka ordentligt (har haft henne ca 3 månader). Att få hästen avslappnad under ridturen är iaf mitt mål, sen om hon inte går i form varenda gång beroende på olika saker är en annan sak. Blir hon för stressad och bara spänner sig är det nästan ingen ide, om hon inte lugnar ner sig först och det kan vara svårt att få henne så avslappnad...
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Det är väl bara att gå därifrån! oavsett vad du säger om ägare/tränarrelationer så får man ju aldrig misshandla en häst och om du rider som du skriver här så anser jag att det är misshandel. Att dra allt man kan i en hästs mun och rycka i den är PLÅGERI.
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

När ett ledande tygeltag blir så hårt att man inte längre orkar hålla hästen kvar på spåret med innerskänkeln, kan jag tycka att det är lite förhårt.

Fast i det läget beror det verkligen på att tygeltaget är för hårt eller är det egentligen din sits och skänkel som är för svag:angel:

/Camilla
 

Liknande trådar

Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 646
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 151
Senast: Bri
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
799
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp