Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Det låter inte rätt.
Man ska aldrig tvinga hästar att gå i form, det är något du rider den till.

Var mjuk i händerna, men se till att ha ett bra stöd på båda tyglarna, sittsen är viktig, sitt mer i "dressyr sits" och tänk på att hjälperna ska gå från skänklarna till tyglarna.
Det kan ta tid, är inte hästen tillräckligt tränad eller har t.ex inte gått bra i form innan så kan den ha sämre nackmuskler och då blir det ännu svårare.

Jag rekomenderar absolut inte att använda dig av hjälptyglar, men ibland kan det vara bra med en halsförlängare i början, sedan tar man av den.
Hoppas detta hjälpte dig lite!:)
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

nackens muskler har NADA med form att göra... suck....
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Det låter inte rätt.
Man ska aldrig tvinga hästar att gå i form, det är något du rider den till.

Var mjuk i händerna, men se till att ha ett bra stöd på båda tyglarna, sittsen är viktig, sitt mer i "dressyr sits" och tänk på att hjälperna ska gå från skänklarna till tyglarna.
Det kan ta tid, är inte hästen tillräckligt tränad eller har t.ex inte gått bra i form innan så kan den ha sämre nackmuskler och då blir det ännu svårare.

Jag rekomenderar absolut inte att använda dig av hjälptyglar, men ibland kan det vara bra med en halsförlängare i början, sedan tar man av den.
Hoppas detta hjälpte dig lite!:)

Eh hallå ursäkta men vad du skrivit är ju en oxymoron, om du anser att man inte ska tvinga ner en häst så är det ju inte en bra idé att använda en halsförlängare.
Personligen skulle jag då föredra att ha stöd på yttertyglen och ta ledande innertag under en kort period efterom om man GER STOR EFTERGIFT på innetygeln, och sedan bara kort korrigerar ramen med yttertygeln, och inte har massa 'stöd', så lär sig hästen att gå i en sann form (är inte nerhållen av nån och jobbar detta på mindre volt som man förflyttar ut) och jobba, utan att behöva detta jävla 'stöd' som folk fått för sig ska vara. *stöd' Behövs bara om hästen inte är musklad nog att bära sig själv, och det kan behövas i början men det är verklgigen bara i början och bara på yttertygeln, sen anser jag att man ska se till att hsäten bär sig själv och man bara använder tyglarna för att korrigera ramen / ställningen/ samlingen, inte för att bära hästen.

ang. TS så kan det nog vara frågan om misförstånd, som någon annan sa vad som kan känns som stenhårda tygeltag kan vara för att sitsen är svag.
Dock låter det väldigt FEL att hålla kvar innetygeln, det är bara fel så om hon verklgien menar och säger det så skulle jag också byta tränare.
Som min gamla tränare brukade säga att "om håller i innertygeln så klipper jag av den! Då lär du dig att att inte sitta och fuska och dra ner." Hon brukade för övrigt också låta mig träna med innertygeln bortknäpp från bettet och avtagen, då går det som sagt inte att sitta och fusk hålla i nån form, och man lär sig att rida i sann form och bara använda yttertygel för att sätta ramen för formen.
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

neej det är klart, jag är inte särskilt stark i benen.;) Men samtidigt, asså jag är ju fortfarande inte sjukligt svag heller..
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Tack igen för svaren! Jag ska som sagt prata med tränaren nästa vecka, och se vad vi kan komma fram till.:)
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Fast styrka i sitsen sitter inte i benen, nu menar jag inte att kritisera dig utan bara att hjälpa:)

'Styrka' i sitsen sitter liskom i att ha en stadig sits som alltid är i balans, ovasett hur hsäten rör sig. Man ska def. inte behöva använda benen för att ha detta utan det kommer ifrån att ha centrum i bäckenet kan man säga, ett jättebra sätt att träna det här är att få ens tränare, eller kompis, att longera hästen med dig på, helt utan stigbyglar eller tyglar först, och bara träna på att inverka på hästen med sitsen.
Först kanske man behöver träna på att bara kunna sitta avslappnat (mycket viktigt) och korrekt, och inte tänka på att 'styra' eller nåt sånt, sen när man kan det utan problem så kan man gå över till att inverka på hur pass fort eller sakta hästen ska gå, och vilken väg. Man kan göra volter mindre och större men hjälp av inner och yttersänkel och vikthjälper. Man kan träna på att stanna eller sakta ner med sitsen BARA, man kan träna på att ändra tempo, och att göra galoppfattningar med sitsen bara på ett kontrollerat sätt utan tyglar, för att lära sig att sitta balanserat och rida med sitsen.
Sen, när det funkar hyfsat, så kan man börja använda tyglar igen ;), fast ändå skippa stigbyglarna.

Det är skitjobbigt först, men jag lovar att det ger bästa resultaten utan att fuska :)

Detta är jättebra träning både för dig och hästen, nu blir mer samspelta och båda två lär sig att rida med mindre hjälper och att inte kommunicera lika mycekt med tygeln, detta ger också effekten att även att man som jag beskrev ovan kan använda tygeln för att visa ramen till hästen i formen, och till att ställa etc. så blri det inte att man sitter och 'fusk rider' i 'form', eftersom man blir så van att inte 'rida med tyglarna' så att säga, utan att bara använda dom till korrigeringar, och korrigering är ju en kortvarig sak, sen så ger man eftergift snabbt och då rider man helt med sätet igen :)

Min gamla tränare, som var stenhård men underbar, lät mig bara longeras (och efter halva passet rida utan tyglar men ingen lina, MEN, det var dom som hade utbildad hästen och den var väldigt välriden redan, men sitsen bara) i flera veckor innan jag fick börja rida med tyglar eller stigbyglar igen hihi!

Som hon säger, sitsen är centrum och utan det som grund så är det ingen ide att träna resten, eftersom det blir fel signaler till hästen om man inte sitter rätt när man gör andra saker/ kommunicerar.
Denna tränare har inom familjen så att säga, fått en ryttare som kommit 2a i SM flera gånger och varit med i OS landslaget i dressyr, så jag litar helt på henne och är väldigt tacksam att jag i mina yngre dagar fick chansen att träna för henne regelbundet.

Vad jag menar med det är att en bra tränare är guld värt, och jag tycker att om en tränare ska vara bra så måste dom jobba på sånna här grundsaker, eftersom det är faktiskt så att man kommer ingenstans om man hoppar över saker.
Jag hoppas att din är bra, eller att du hittar nån annan som är det.
Som andra har sagt, det är viktigt att fråga mcyekt om varför man ska göra saker och hur det inverkar på hästen etc. och om tränaren inte kan förklara bra, elelr alls, då är dom inget att ha eftersom då lär du dig inte tanken bakom och då kan man aldrig få hela bilden.

Hoppas det hjälper. Lycka till!

JosefineFreed: Tack, är så trevligt när nån säger det för sånna här saker är så svåra att formulera i ord tycker jag, och jag hoppas att utbilda mig till ridlärare och tränare så då måste man ju kunna förmedla saker annars är man ingen bra lärare, så...där är nåt jag brukar oroa mig för. Så tack igen :)
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Glöm inte att bara för att man säger vad man tycker och frågar om vad man undrar, behöver det innebära att man måste bli ovänner. Det borde snarare ses som positivt av både tränare och hästägare :idea:

I övrigt är jag tacksam för tråden, också stött på det här.
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Håller helt med Pettsson, att kommunicera är ju alltid en positiv sak, hur annars ska man lära sig/ lära ut!?
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Jaa, jag ska verkligen försöka få ngn att longera mig, jag har inte jobbat på min sits sen jag gick på ridskola, vilket var nästan tre år sedan nu...
Jag längtar verkligen till att få ställa lite frågor till tränaren, och se vad hon har att säga om saken, kanske kan vi kompromissa på något sätt, eller så har ohn helt enkelt rätt, vad vet jag? Hon får som sagt förklara på onsdag.

Vad kul att du ska bli ridlärare! Hade gärna ridit för dig!:laugh:
Tack så jättemycket för hjälpen i alla fall.:)
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Kan ju vara så att du inte förstår riktigt vad din ridlärare menar, att ni bara miss uppfattar varandra... Finns ju så mkt olika uttryck med hästar, och växlar säkert mkt från vart man kmr ifrån osv...
Har fått hör att en bra lärare (lärare i skolan) är en lärare som kan förklara på så många olika sätt så att alla eleverna förstår! :) Det håller jag med om, finns inget så frustrerande som lärare som bara kan förklara på sitt sätt...

Är själv jätte dålig på att förklara men ;)

Ett tips jag fick från min tränare så att jag skulle hålla i tygeln så den inte blev längre och längre, var att "låtsas att det är 10 000 kr" blev väl lite bättre iaf :p
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Jag tkr du skriver väldigt bra saker, jag håller med om varenda en, men själv skulle jag aldrig kunna formulera mig så bra som du gör. Så jag tror absolut inte det blir något problem för dig att föra vidare dina kunskaper som ridlärare ;)
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

jo, jag kan tänka mig det också, att vi bara missförstår varanda, eller egentligen att jag missförstår henne. Hoppas verkligen att hon kan förklara på ngt annat sätt, så att jag slipper vara misstänksam mot min egen tränare, för att jag är rädd att min häst far illa.

Haha, det där med 10 000 kr var en väldigt smart sak!! :D det ska jag oxå pröva.;)
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Håller med dig -moa-. Under min utbildning på ridgymnasiet fick vi ha sitsträning på lina i ETT ÅR innan vi fick göra annat. Vad det gav mig säger mest om jag säger som så att efter mitt uppehåll på 6 år så satt jag fortfarande bra då jag satt upp och red igen. Det kan man kalla lyckat resultat tycker jag ;)

Sitsen är grunden till allt. Punkt slut. Jag blir rentav lessen när man ser tränare som inte alls nämner nåt om detta till sina elever, än värre om eleven sitter fel.
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Hehe ja det funkade lite iaf :P men annars är väl att sätta vit tejp ett ganska bra sätt tror jag? har aldrig provat själv, men har hört att det ska vara bra :)
 
Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?

Hur gick det? Var det ett missförstånd med tränaren? Kunde hon förklara vad hon menade?
 

Liknande trådar

Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 646
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 151
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
799
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp