Konstigt skav/sår under svansen ???

Charlotte1975

Trådstartare
Upptäckte häromdagen att min häst fått ett otrevligt skav/sår under svansen längs svansroten. Det är ett område på ca 10*10 cm och han var alldeles skorvig och kladdig, och tyckte det var mkt obehagligt när man pillade på de. Efter några dagars tvätt med Lactacyd och insmörjning med Salsylvase är det nu mjukt och fint igen. Han är fortfarande öm, men det ser mkt bättre ut. Men det ser ut som han tappat allt pigment för han är helt rosa. Någon som varit med om liknande ??
 
Sv: Konstigt skav/sår under svansen ???

Upptäckte häromdagen att min häst fått ett otrevligt skav/sår under svansen längs svansroten. Det är ett område på ca 10*10 cm och han var alldeles skorvig och kladdig, och tyckte det var mkt obehagligt när man pillade på de. Efter några dagars tvätt med Lactacyd och insmörjning med Salsylvase är det nu mjukt och fint igen. Han är fortfarande öm, men det ser mkt bättre ut. Men det ser ut som han tappat allt pigment för han är helt rosa. Någon som varit med om liknande ??
Jag har en häst som har precis samma problem nu jag vet inte riktigt vad det beror på men misstänker solen. Jag tvättar med prob schampoo och smörjer med prob olja. Funkar jätte bra nästan helt borta:banana:
 
Sv: Konstigt skav/sår under svansen ???

Tanken slog mig också med soleksem. Men hästen är en 17 årig halvblods valack och har aldrig haft problem med soleksem tidigare. Kan det komma efter så många år? Dessutom har vi ju inte haft direkt mkt sol ännu…. Varför det slog mig var att man ser någon slags pigment förändring. Men utseende mässigt tycker jag inte att det liknar de soleksem som jag sett tidigare. Jags ska försöka ta en bild så ni får så. Men han kniper stenhårt med svansen när jag vill kolla….
 

Liknande trådar

Hästvård Tvättade rumpan på en häst idag, och fann till min bestörtning att det bildats "hål" vid sidorna om anus. Det vänstra är som synes...
Svar
19
· Visningar
2 437
Senast: skuggi
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 294
Senast: moon
·
Hästvård Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt. Det är inga spark/skrap/skavsår...
2
Svar
23
· Visningar
3 971
Senast: mackan
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp