Konstigt skavsår

Malzin349

Trådstartare
Tänkte att det finns massa smarta människor här inne när man själv står och funderar.

Min häst har sedan vi klippte henne i höstas, haft problem med huden. Hon tappar jättemycket stöv, så vi har ryktat och ryktat så det har blivit mycket bättre. Men hon är fortfarande väldigt stövig under sadelgjorden, och fick även ett skavsår från gjorden.

Det gick jättebra att använda en fårskinnstunnel utan att det tog skada, men har nu vilat helt i en vecka och såret har läkt ut väldigt fint och ny päls har börjat växa ut igen. Igår kväll longerade vi typ 20 min med longergjord med fejkludd. Såg inget konstigt ut efteråt, men hittar henne idag och det är alldeles varmt, svullet och blött! Ser ut som att huden gått upp och det kommer ut vätska. Tvättade rent det direkt.

Vad kan det vara? Har hon reagerat på materialet i luddet (fast vi använt den många gånger förut) eller kan det vara friktionen vid longeringen? Fast vi har ridit innan med fårskinn utan problem (som också borde skapa friktion...) 😭😖
 

Bifogade filer

  • 49E0D427-7EED-4DC6-919C-AD60C677CAAE.jpeg
    49E0D427-7EED-4DC6-919C-AD60C677CAAE.jpeg
    572,5 KB · Visningar: 192
Jag gissar att du med fejkludd menar ludd som är syntetiskt? Isåfall så är det inte konstigt att hon har fått skav. Syntetludd skapar en helt vidrig friktion, mycket värre än fårskinn som också skapar friktion. Mitt tips är att använda renskinn nu för att förhindra att mer skav uppstår. Renskinn skapar ingen friktion utan blir som ett andra skinn som förhindrar att skav uppstår. I framtiden kan det vara klokt att inte klippa henne där utrustning (inklusive täcken) ligger eftersom hon är så skavkänslig.

Att en häst verkar ha mer stöv när hen är klippt kan bero på att det syns mer då än när hen är fullpälsad. Är det verkligen mycket stöv behöver det inte vara ett problem men kan indikera på hudproblem. Det är inte bra att borsta frenetiskt så att stövet försvinner eftersom stöv är ett skydd för huden som bland annat minskar risken för skav. Utan stöv bränner det på hästen vid beröring.
 
Beroende på hur din longergjord ser ut, men jag tänker att det brukar sitta spännen där svullnaden är. Jag tror inte, med betoning på tror, att det är endast skavsår. Jag tror det är trycksår i kombination med skav. Jag tänker främst på svullnaden. Jag skulle låta såret läka. Longera igen utan ludd. Ta många pauser och se över utrustningen vid pauserna. När jag körde in min nya sele fick vi justera den massor av gånger. Just det område bilden visar var känsligt på min häst för skav. Det svåra med en hel sele var att justerade man på ett ställe fick det konsekvenser någon annanstans på hästen.
Jag skulle inte kunna ha rakad häst vid körning. Gjorden ligger inte lika still som en sadel så det blir alltid lite friktion, så päls och tillpassning är a och o.
Lycka till.
 
Tryck och skavsår där det blivit ordentligt stor friktion mot huden, hade jag gissat på spontant.

Hur fort ger vätskandet med sig? Är vätskan klar eller har den någon färg?
 
Tryck och skavsår där det blivit ordentligt stor friktion mot huden, hade jag gissat på spontant.

Hur fort ger vätskandet med sig? Är vätskan klar eller har den någon färg?

Ur den stora svullnaden kom det klar vätska. Sen kom det gult var från den lite mindre svullnaden nedanför. Dagen efter har det kommit flera knölar ca 3 cm stora, under magen och på andra sidan. Kontaktade Firstvet som trodde bakomliggande orsak, tex hormonell obalans eller någonting i huden, då hon även är knottrig och skrynklig i huden på flera andra ställen, hals och på sidan framförallt. Rekommenderade kontakt med veterinär för provtagning. Ska ringa idag.
 
Ur den stora svullnaden kom det klar vätska. Sen kom det gult var från den lite mindre svullnaden nedanför. Dagen efter har det kommit flera knölar ca 3 cm stora, under magen och på andra sidan. Kontaktade Firstvet som trodde bakomliggande orsak, tex hormonell obalans eller någonting i huden, då hon även är knottrig och skrynklig i huden på flera andra ställen, hals och på sidan framförallt. Rekommenderade kontakt med veterinär för provtagning. Ska ringa idag.
Ja, det låter som något annat än skav..
Tjockt gult var alltså? Inte gul vätska?
 
Tvättat ni henne ofta?Då kan de bli ännu torrare och känsligare i huden där de är klippta.
På sådana hästar har jag tvättat dem väldigt lite men jag har då tvättat dem med barnolja och på så sätt hjälpt huden att inte torka ut.
 
Tänker på regnskållor eller liknande infektioner/svamp.
Men det är mer svullet än det brukar vara..
Och om hästen går med täcke som håller torrt och inte blir fuktigt på insidan är det inte så troligt med regnskållor.

Men en annan bakterieinfektion i huden eller svamp kanske. Ömmar det?
Har haft hudinflammation på en mindre yta på en häst. Det var tjock gul skorpa och lite vätskigt och varigt under. Men vet inte om det sprider sig så..
 
Ur den stora svullnaden kom det klar vätska. Sen kom det gult var från den lite mindre svullnaden nedanför. Dagen efter har det kommit flera knölar ca 3 cm stora, under magen och på andra sidan. Kontaktade Firstvet som trodde bakomliggande orsak, tex hormonell obalans eller någonting i huden, då hon även är knottrig och skrynklig i huden på flera andra ställen, hals och på sidan framförallt. Rekommenderade kontakt med veterinär för provtagning. Ska ringa idag.
Kan ju vara flera olika orsaker. Allergiskt reaktion på luddet? Ibland blir det bara utslag på ett ställe fastän ytan som varit emot är mycket större.
Hur har det gått?
 
Vi har knappt tvättat henne, en-två gånger i månaden vid tävling. Sen efter att vi klippte henne sist, typ två månader sen kanske, var hon ju så jäkla stövig så jag duschade henne ordentligt två gånger efteråt, men inget mer sen dess. Idag har svullnaden lagt sig något, men hon har fortfarande stora typ hängig hud typ odem under magen och några knölar kvar. En knöl på den "bra" sidan har det kommit typ blodblandat var från... Det är verkligen jätte konstigt. Ringde vet och som tur är skulle hon ut till stallet idag för ett par andra hästar, så hon skulle titta på min häst också.
 
Tänker på regnskållor eller liknande infektioner/svamp.
Men det är mer svullet än det brukar vara..
Och om hästen går med täcke som håller torrt och inte blir fuktigt på insidan är det inte så troligt med regnskållor.

Men en annan bakterieinfektion i huden eller svamp kanske. Ömmar det?
Har haft hudinflammation på en mindre yta på en häst. Det var tjock gul skorpa och lite vätskigt och varigt under. Men vet inte om det sprider sig så..

Funderade också på allergi eller någon annan reaktion i huden... Hon är helklippt så går med täcke ute men har varit utan inne på natten nu när det varit så varmt.
Å ja det ömmar, när man tvättar så ser hon inte glad ut och tittar vad jag håller på med 🙈
 
Ja, det låter som något annat än skav..
Tjockt gult var alltså? Inte gul vätska?

Så såg det ut. Men svullnaden är mycket bättre nu och inget mer var därifrån, men blod på ett annat ställe istället. 😅
 

Bifogade filer

  • 2917B99E-E69E-469F-9B92-4331C985490E.jpeg
    2917B99E-E69E-469F-9B92-4331C985490E.jpeg
    355,8 KB · Visningar: 67
Funderade också på allergi eller någon annan reaktion i huden... Hon är helklippt så går med täcke ute men har varit utan inne på natten nu när det varit så varmt.
Å ja det ömmar, när man tvättar så ser hon inte glad ut och tittar vad jag håller på med 🙈
Svårt att spekulera. Men tvingar du mig att gissa Så chansar jag på något bakteriell.
Edit : Såg att vet kommer idag. Di får rapportera sen.
 
Funderade också på allergi eller någon annan reaktion i huden... Hon är helklippt så går med täcke ute men har varit utan inne på natten nu när det varit så varmt.
Å ja det ömmar, när man tvättar så ser hon inte glad ut och tittar vad jag håller på med 🙈
Vad har du tvättat luddet med? Nytvättat?
Det där påminner om kraftig kontaktallergi på en väldigt känslig häst.
 
Svårt att spekulera. Men tvingar du mig att gissa Så chansar jag på något bakteriell.
Edit : Såg att vet kommer idag. Di får rapportera sen.

Vet har kollat. Hon trodde på bakterier i huden som kommit från klippningen. Vid klippning får hästen små mikrosår i pälsen och när hästen går med täcke dygnet runt trivs bakterier i dessa sår. Hon fick ju under den här perioden skavsår, jag antar att huden är extra känslig på grund av bakterier, framförallt då hon aldrig fått skavsår från sadelgjorden förut. Å då flödas ju dessa bakterier även i skavsåren. Det är därför de aldrig riktigt läkt, utan blivit skorvigt i huden.

Veterinären trodde att svullnaden uppstod vid friktionen, eftersom huden är så känslig pga bakterierna. Då har väl huden också gått sönder, därför det kommit vätska och var. Jag ska tvätta henne med klorhexidinschampo och smörja med salicylsyrasalva. Om det inte blir bättre eller om det kommer mer,) tydligen kan hästar få stora partier av detta i huden), måste hon sprutas med antibiotika och äta kortison.
 
L
Vet har kollat. Hon trodde på bakterier i huden som kommit från klippningen. Vid klippning får hästen små mikrosår i pälsen och när hästen går med täcke dygnet runt trivs bakterier i dessa sår. Hon fick ju under den här perioden skavsår, jag antar att huden är extra känslig på grund av bakterier, framförallt då hon aldrig fått skavsår från sadelgjorden förut. Å då flödas ju dessa bakterier även i skavsåren. Det är därför de aldrig riktigt läkt, utan blivit skorvigt i huden.

Veterinären trodde att svullnaden uppstod vid friktionen, eftersom huden är så känslig pga bakterierna. Då har väl huden också gått sönder, därför det kommit vätska och var. Jag ska tvätta henne med klorhexidinschampo och smörja med salicylsyrasalva. Om det inte blir bättre eller om det kommer mer,) tydligen kan hästar få stora partier av detta i huden), måste hon sprutas med antibiotika och äta kortison.
Låter som regnskållor eller något besläktat med det? Jag tyckte det var likt det, men aldrig sett med sån svullnad..
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/streptotrikos-hos-hast/

Om det är regnskållor så finns det en tråd om det som kanske kan vara intressant läsning. Länkar den strax.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
K
Hästvård Jahapp igår avlivades min häst (läs tidigare trådar av mig) =( Och på måndag ska jag till klinik med min nya. Jag blir tokig, i alla...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Tinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp