Konsumentköplagen, vad gäller i detta fallet.

Kamomilla

Trådstartare
Köpte mig en elcykel på Biltema i slutet av april -20 och har varit nöjd med den.

I förra veckan när jag cyklade hörde jag att bakdäcket börjat gå emot något och hoppat av för att kika.
Ser då att det är skevt och 8-10 ekrar är av, på ungefär samma ställe.

De hävdar att denna reparation får jag bekosta själv då det inte ingår i deras garanti. Deras egen garanti är på ett år

Känner mig väldigt skeptisk till detta, är inte konsumentköplagen på 3 år? Och ekrar är något som iaf jag förväntar mig betydligt längre hållbarhet på än ett drygt år 😬
 
Köpte mig en elcykel på Biltema i slutet av april -20 och har varit nöjd med den.

I förra veckan när jag cyklade hörde jag att bakdäcket börjat gå emot något och hoppat av för att kika.
Ser då att det är skevt och 8-10 ekrar är av, på ungefär samma ställe.

De hävdar att denna reparation får jag bekosta själv då det inte ingår i deras garanti. Deras egen garanti är på ett år

Känner mig väldigt skeptisk till detta, är inte konsumentköplagen på 3 år? Och ekrar är något som iaf jag förväntar mig betydligt längre hållbarhet på än ett drygt år 😬
Garanti är ett frivilligt åtagande. Du har reklamationsrätt enligt kkl i tre år, men efter de första sex månaderna är det upp till dig att bevisa att det rör sig om ett fabrikationsfel inte till exempel oförsiktig handhavande.
 
Garanti är ett frivilligt åtagande. Du har reklamationsrätt enligt kkl i tre år, men efter de första sex månaderna är det upp till dig att bevisa att det rör sig om ett fabrikationsfel inte till exempel oförsiktig handhavande.

Känner att vanlig cykling på 90% asfalt och resten vanlig grusväg inte ska göra att hela bakhjulet behöver ekras om (Biltemas egna ord).

Då är det något som är fel på ekrarna från början enligt mig iaf.
 
Känner att vanlig cykling på 90% asfalt och resten vanlig grusväg inte ska göra att hela bakhjulet behöver ekras om (Biltemas egna ord).

Då är det något som är fel på ekrarna från början enligt mig iaf.
Ekrar smäller oftast av två skäl, dåligt byggt hjul (ekerspänning) och tung last. Så om du inte lastat cykeln väldigt tungt tycker jag absolut du skall försöka reklamera enligt KKL.

Ekra om tror jag inte behövs utan det räcker nog med att byta ut de som smällt och sedan rikta hjulet. Ingen stor sak.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp