Konsumentmakt: Bojkott

sjoberga

Trådstartare
I en annan tråd diskuteras EMV. Det väckte lite tankar om att var och en är ganska medveten om förhållanden för vissa varor, medan man är helt ovetande om andra saker, man kanske skulle undvika om man bara visste.

Vilka varor/tjänster undviker du? Huvudsakligt skäl? Är det undvik om möjligt eller Aldrig!, dvs saknas alternativ ändras planen istället.

För att förenkla tar vi en vara/typ av vara i varje inlägg.

1. Vara
2. Huvudsakliga skäl
3. Undviker eller Aldrig.
 
1. Läder som jag inte vet var det kommer ifrån
2. Garvas ofta med tungmetaller av fattiga arbetare med undermålig skyddsutrustning, avloppsvattnet renas ofta dåligt
3. Nästan alltid
 
1. Ägg
2. Djurskydd
3. Köper någon månad under vintern, då mina egna inte producerar. Köper då eko med tillgång till utevistelse, vilket fortfarande inte är bra nog.
 
Alltså min lista skulle kunna bli låååång, så detta är ett urval ;)

1. Importerat kött och icke ekologiskt fläskkött
2. Djurskydd/antibiotika
3. Aldrig

1. Icke ekologiska ägg
2. Djurskydd
3. Undviker (köper aldrig icke ekologiska ägg, men händer att jag köper sådant som innehåller det)

1. Icke ekologiska bananer, vindruvor och citrusfrukter
2. Besprutning
3. Undviker

1. Produkter från Saltå kvarn
2. Vilka som äger det
3. Undviker
 
1. Ej ekologiskt vin
2. Besprutning
3. Undviker till 99%. Dock frågar jag inte på resturang. Frågar iofs sällan om varifrån köttet kommer ifrån också. Där måste jag bli bättre!
 
1. Mejeriprodukter som inte är svenska
2. Djurhållning och vilja att stödja inhemsk produktion.
3. Aldrig.

Dessutom undviker jag produkter som har haft sexistiska, plågsamma eller fåniga reklamfilmer. Det finns en eltandborste som jag aldrig kommer att köpa, det finns bland annat städprodukter, tandkrämer och tvättmedel som jag heller aldrig kommer att köpa.
 
1. Varor gjorda i israeliska bosättningar.
2. Pga avsaknaden av försök att upprätthålla internationell lag och bristen på respekt för mänskliga rättigheter.
3. ALDRIG

Men min lista kan bli otroligt mycket längre också.
 
1. Vara
Soja
2. Huvudsakliga skäl
Skövling av regnskog
3. Undviker eller Aldrig.
Aldrig, skulle kunna tänka mig om jag orkade sätta in mig mer.


1. Vara
Sparris
2. Huvudsakliga skäl
Odlingssättet och "politiken" runt
3. Undviker eller Aldrig.
Aldrig


1. Vara
Ägg och andra animalier
2. Huvudsakliga skäl
Det kassa djurskyddet
3. Undviker eller Aldrig
Undviker om jag inte köper direkt från bonde som jag känner till.

Och mycket mycket mer.
 
Det finns en hel del, men t.ex.:

1. Importerade animalieprodukter
2. Djurskydd
3. Undviker

1. Produkter från Arla
2. Med tanke på hur Arla beter sig med t.ex. småmejerier, eller t.ex. från barndomen i Skåne när man höll på att ta bort Skånemejeriernas produkter från vissa livsmedelskedjors butiker för att istället bara ha Arlas produkter etc. De gör vissa bra saker, men på det stora hela gillar jag inte dem
3. Aldrig
 
Jag har en rätt lång lista så tar bara upp endel

1. Vara: palmolja
2. Orsak: Regnskogsskövling med tillhörande artutrotning
3. Så gott jag kan, finns ju i det mesta :(


1. Vara: ägg
2. Orsak: Djurskydd
3. Så gott jag kan finns ju i endel produkter, använder enbart mina egna

1. Vara: kyckling
2. Orsak: Djurskydd
3. Äter egenuppfödd tupp, kan köpa om det är kort datum då jag tycker det är ännu mer oetiskt att slänga, kollar pinsamt nog inte ursprung på restauranger och äter gärna kyckling där 🙈
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 747
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp