Konsumenttjänstlagen och jordbruksfastighet?

Jag kommer att skicka ett sista sms och vänligt men bestämt förklara att det är tråkigt att vi inte kan komma överens, men att jag nu kommer att göra en anmälan till ARN och så får de avgöra om det har gått rätt till och om det är skäligt. Så får vi se om han då backar och drar av för t.ex. byggställningen, eller om jag behöver göra en anmälan.
 
OT men anknyter till ämnet. Något som inte är ovanligt är att materialet faktureras till överpris. De prislistor som byggvaruföretag använder sig av är ofta kraftigt saltade, som exempel: jag har bara LRF:s medlemsrabatt på Ahlsell men har ändå mellan cirka 50% upp till över 90% beroende på vad jag köper, byggare bör ha mer. En byggare eller elektriker som då erbjuder säg 15% rabatt på materialet fakturerar ändå mer än dubbla kostnaden, vanligast är det vid arbeten till kommunen men förekommer även mot enskilda.
 
Jag TROR att insnävningen av momsreglerna kom samtidigt som de tog bort möjligheten att som egenföretagare ta upp momsen i inkomstdeklarationen. Några år efter 2010?
Med jordbruksfastigheter, kan det vara s å, att man enbart får inkomster av skogen, med, som du säger rätt glesa intervall. Det kan vara så om man har mindre areal skog, att man får intäkter med kanske 10-15-20 års intervall, men att man ändå har utgifter för skötsel av skogen under tiden till nästa intäktstillfälle, och för hållandet av de maskiner som krävs för skogsskötsel, och för de byggnader som behövs.
Detta brukar inte vara ett hinder för att momsregistrera sig, för en lantbruksfastighet.

Skötsel av skogen i sig, kan vara röjning, dikesunderhåll, underhåll av skogsväg, underhåll hägn för att undvika viltskador, plantering, stamkvistning m.m.

En vanlig hantverkare, kan inte göra så.

Vi, som trots allt bedriver en relativt aktiv näringsverksamhet, kan små intäkter vissa år, men stora utgifter (ex 2018 - intäkterna var usla, och kostnaderna för extra inköp av foder var stora), eller som i år, när allt gått som på räls, ha rejält med intäkter, och små utgifter.
Hur det blir nästa år, får vi hålla tummarna för.

KL

Till TS: ta kontakt med lantbruksrådgivare inom ekonomiområdet, för att undersöka om du/ni borde vara momsregistrerade, och säkerställa att ni deklarerar lantbruksfastigheten på rätt sätt för att t.ex. kunna utnyttja förlustavdrag.
 
Till TS: ta kontakt med lantbruksrådgivare inom ekonomiområdet, för att undersöka om du/ni borde vara momsregistrerade, och säkerställa att ni deklarerar lantbruksfastigheten på rätt sätt för att t.ex. kunna utnyttja förlustavdrag.
Jo, vi är momsregistrerade.
 
Är du momsregistrerade kan jag inte tänka mig att konsumentlagstiftningen är applicerbar, och då kommer inte heller ARN att göra något. Det är en tjänst som vänder sig till konsumenter.

"Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet. Vi avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag."
www.arn.se
Jag lär försöka i alla fall.
 
Nästa gång kan du få hyra mina ställningar busbilligt! ;)
Jag har inte ens gett så mycket som 43 papp i inköp för dom. Men å andra sidan, har jag bara så det räcker till ena sidan av ditt tak.
När vi byggt/lagt om stora tak själva, har det funkat finfint, vi har bara varit på en sida i taget.
Samt går väldigt fort att sätta upp. :)

Gå in och kolla priserna på ställningar på Blocket. Försäkringsbolag gör ju så när de vill kolla pris på bilar som ska lösas in.
Då kan du själv avgöra om 43' är skäligt för ställningen. Jag hade hellre köpt en egen för de pengarna, som jag hade kunnat sälja när den inte används längre. Man förlorar inte mycket på ställningar. Man vill inte bli av med dom heller. ;)
 
Nästa gång kan du få hyra mina ställningar busbilligt! ;)
Jag har inte ens gett så mycket som 43 papp i inköp för dom. Men å andra sidan, har jag bara så det räcker till ena sidan av ditt tak.
När vi byggt/lagt om stora tak själva, har det funkat finfint, vi har bara varit på en sida i taget.
Samt går väldigt fort att sätta upp. :)

Gå in och kolla priserna på ställningar på Blocket. Försäkringsbolag gör ju så när de vill kolla pris på bilar som ska lösas in.
Då kan du själv avgöra om 43' är skäligt för ställningen. Jag hade hellre köpt en egen för de pengarna, som jag hade kunnat sälja när den inte används längre. Man förlorar inte mycket på ställningar. Man vill inte bli av med dom heller. ;)
Men det är ju ingen som ifrågasatt vad som är skäligt eller inte för att köpa eller hyra ställningar? Problemet är ju att kostnaden inte fanns med på ts offert, inte kostnaden i sig.
 
Men det är ju ingen som ifrågasatt vad som är skäligt eller inte för att köpa eller hyra ställningar? Problemet är ju att kostnaden inte fanns med på ts offert, inte kostnaden i sig.
Nä, precis. Han försöker nu hävda att offerten endast var för kostnad för arbete och material, och då skriver han vidare att i takarbete ingår inte att montera/demontera ställning och ej heller avfallshantering. Och det skulle jag har förstått.

Förmodligen hade en hantverkare förstått detta, men om jag ber om offert på att laga mitt läckande tak så måste jag erkänna att jag tyvärr inte förstår att kostnad för arbete ENBART handlar om det arbete man gör just på taket. Speciellt inte om hantverkaren inte berättar för mig i sin offert att ställning blir "x" extra kronor och att bortforsling av skräp blir "y" extra kronor.
 
Sådär. Nu har jag vänligt, kort och koncist sms:at till honom att så som offerten är skriven tolkar man det som att byggnadsställning, och arbete med detta, ingår i offerten. Och, vidare, att jag blir nöjd om han drar bort 5000 kr från totalsumman.

Så nu förväntar jag mig MINST ett långt otrevligt sms-svar tillbaka.... :(
 
Jag tycker 13,5 h är rimligt för ställningen, jag har köpt egen och det går ganska fort att bygga men 20 meter hus och två sidor är ganska mycket och med frakt fram och tillbaka tycker jag det är ett bra pris.

Är timkostnaden 500 kr inklusive moms?
Uppdatering kring ställningen. Jag har varit ute och mätt idag, och sidorna är 16 meter, inte 20 meter. Det är ca 2,5 meter från mark till där taket börjar. Jag vet inte om detta gör någon skillnad?
 
Nästa gång kan du få hyra mina ställningar busbilligt! ;)
Jag har inte ens gett så mycket som 43 papp i inköp för dom. Men å andra sidan, har jag bara så det räcker till ena sidan av ditt tak.
När vi byggt/lagt om stora tak själva, har det funkat finfint, vi har bara varit på en sida i taget.
Samt går väldigt fort att sätta upp. :)

Gå in och kolla priserna på ställningar på Blocket. Försäkringsbolag gör ju så när de vill kolla pris på bilar som ska lösas in.
Då kan du själv avgöra om 43' är skäligt för ställningen. Jag hade hellre köpt en egen för de pengarna, som jag hade kunnat sälja när den inte används längre. Man förlorar inte mycket på ställningar. Man vill inte bli av med dom heller. ;)

Ta med den nästa gång 😂
 
OT men anknyter till ämnet. Något som inte är ovanligt är att materialet faktureras till överpris. De prislistor som byggvaruföretag använder sig av är ofta kraftigt saltade, som exempel: jag har bara LRF:s medlemsrabatt på Ahlsell men har ändå mellan cirka 50% upp till över 90% beroende på vad jag köper, byggare bör ha mer. En byggare eller elektriker som då erbjuder säg 15% rabatt på materialet fakturerar ändå mer än dubbla kostnaden, vanligast är det vid arbeten till kommunen men förekommer även mot enskilda.

Jag är osäker på om du menar att detta är fakta eller ett antagande från din sida men jag måste motsäga mig detta. Min bild är inte att små byggföretag har så pass kraftiga rabatter alls, och både de hantverkare som finns inom min egen familj och även utomstående som jag anlitat brukar vara helt transparenta med den faktiska materialkostnaden.
 
Och när man inte får något svar på sitt sms överhuvudtaget, är det då man officiellt bestrider fakturan?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 419
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 511
Senast: nickan1
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 631
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp