Bukefalos 28 år!

Konsumera mindre 2018!

MM

Trådstartare
Här är tråden för oss som aktivt tänkt konsumera mindre 2018 och kan behöva lite stöttning, bolla tankar inför ett köp och få tips på hur man kan göra samt undvika konsumtionsfällor och ändra tankemönster :)

Den handlar i första hand inte om att spara utan just att spendera mindre, sen är det ett plus att det går hand i hand.

Vad har ni för mål 2018?
 
Kul tråd! Vi har ju en son på snart 10 månader, jag har lite som sport att hitta begagnade kläder och skor till honom, inte i överflöd utan bara så mycket plagg han behöver. Det är ganska kul att leta och jag känner mig väldigt nöjd när jag lyckats köpa fina begagnade saker som vi faktiskt behöver! Så gott som alla ytterkläder är begagnade, utom tre par mössor men de är alla handgjorda åtminstone :)
För oss är det ett sätt att spara pengar och spara på miljön!
 
Jag joinar! Jag har en sak jag ska handla i nuläget bara, får göra det innan årsskiftet:angel: Men tänkte dra ner på handlingen av hästsaker, framför allt hästtäcken som är min last :angel:

Har tidigare haft köpstopp i åtta månader, gick faktiskt bra och var hur skönt som helst!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag är med! Vill framförallt konsumera mer miljövänligt. T ex är det helt okej att gå ut och äta vegetariskt och åka på tågsemester men inte okej med stora biffar eller flygresor. Jag kommer att försöka spara pengar också men det är inte det högst prioriterade området.
 
Jag gillar verkligen idén med köpstopp men får inse begränsningen det skulle ge med 3 barn i familjen. Där får jag istället tänka kvalitet istället för kvantitet och bara köpa det nödvändiga. Jag som hade en strulig barndom kommer ofta på mig att ge barnen saker bara för att inte jag fick eller att min förälder inte hade möjligheten och jag kan.

Ska jag ha köpstopp på något så är det väl filtar :o
Nu fick jag dessutom en ny i julklapp av barnen så den borde hålla hela nästa år.

Samt tänka som ni skrivit, tänka igenom köpen och se om dom är berättigade eller mer ett vill ha köp istället för jag behöver köp.
Inga impulsköp på rea om det inte är ett genomtänkt köp som funnits i tankarna tidigare och rättfärdigar att jag köper det just där och då och för ett bättre pris.

Ska avregga mig från reklammail från diverse affärer allteftersom dom dyker upp i inkorgen.

En ny tv är dock något som högst troligt kommer införskaffas under året och lite nya möbler men dom ska vara genomtänkta.
 
Jag vill oxå vara med här!
Dock måste jag efter förlossningen i Februari skaffa en ny garderob (blir väl iof närmare sommaren, när vissa delar av mig är tillbaka igen, jag har inte ens ett par jeans jag kommer kunna ha i framtiden, även om jag kommer leva i mammabyxorna första tiden).
Annars är målet med året att inte köpa annat än absolut det som behövs, spara så mycket som möjligt och betala av de lån och krediter vi har. Så vi under 2019 har möjlighet att renovera huset, så som vi vill ha det.
Jag har även som mål att försöka sälja av allt vi inte använder (jag hör till de där dom sparar i mängder, för man kanske kan behöva.. osv)
 
Här är tråden för oss som aktivt tänkt konsumera mindre 2018 och kan behöva lite stöttning, bolla tankar inför ett köp och få tips på hur man kan göra samt undvika konsumtionsfällor och ändra tankemönster :)

Den handlar i första hand inte om att spara utan just att spendera mindre, sen är det ett plus att det går hand i hand.

Vad har ni för mål 2018?
Jag köper ju inga mängder med kläder och liknande. Men mitt mål nästa år är att utöka odlingen hemma. Framför allt göra ytan större. Detta i sin tur leder förhoppningsvis till att jag behöver köpa mindre grönsaker och rotfrukter.

Sen ska jag lära mig att sy hyfsat.
 
Vilken bra idé!

Väntar barn i februari så kommer vara svårt att hålla ned på vissa grejer. Men vi har redan fått en del begagnade barnkläder för den första tiden. Tyvärr blev det en ny barnvagn då vi inte hittade någon begagnad nära oss. Kläder till mig själv handlar jag ganska sällan redan.

Funderar på om det är mer eller mindre miljövänligt att hyra ut vår bil på vardagar då vi sällan använder den? Då sparar man ju produktionen av en eventuellt ny bil som någon skulle köpa men ökar samtidigt utsläppen. Den frågan kanske inte hör hemma dock?
 
Alltså, så typiskt. Har en wake-up lampa som jag gillar, som har gått sönder... Den hjälper mig en del, så jag tänker ersätta den, finns dock begagnat i alla fall..
 
Vilket syfte skulle det fylla att konsumera mindre, tänker du (ni)?

Som jag ser det, bör minskad konsumtion leda till ökat sparande. Sparande är i sin tur per definition uppskjuten konsumtion. Men nu skulle ju konsumtionen minskas?
 
Vilket syfte skulle det fylla att konsumera mindre, tänker du (ni)?

Som jag ser det, bör minskad konsumtion leda till ökat sparande. Sparande är i sin tur per definition uppskjuten konsumtion. Men nu skulle ju konsumtionen minskas?
För min del finns det fler fördelar. Dels för att spara på miljön och spara pengar men även för att få ett mer vettigt tänk. Tror inte att konsumtionshetsen är bra långsiktigt vare sig för samhället eller för den enskilda individen.
 
Jag är med! Vill framförallt konsumera mer miljövänligt. T ex är det helt okej att gå ut och äta vegetariskt och åka på tågsemester men inte okej med stora biffar eller flygresor. Jag kommer att försöka spara pengar också men det är inte det högst prioriterade området.

Men det beror väl på hur "biffarna" har vuxit upp, respektive hur den vegetariska maten har producerats?
Det går inte att säga rakt av att vegetabilier är mer miljövänliga än kött.

Det finns en hel del vegetabilier som är mycket tveksamma ur miljösynpunkt, några exempel:
Avocado (https://www.sydsvenskan.se/2017-03-19/butikskedjor-nobbar-vattenslukande-avokado), Soja (http://www.wwf.se/press/pressrum/pr...ciala-konflikter-kopplade-till-sojaproduktion).
Den holländska växthusindustrin (stor användning av fossil energi).

Samtidigt är delar av i synnerhet den svenska, betesbaserade, köttuppfödningen koldioxidneutral och viktigt för den biologiska mångfalden, inte som ett abstrakt begrepp, utan rent konkret. Hagmarker och naturliga betesmarker där djur som får och lamm eller kor betar, är viktiga för att det ska finnas tillräcklig mängd av viktiga pollinerande insekter (vildbin och humlor framför allt), för att spannmål, bönor/ärtor, eller raps ska kunna ge de frön som vi äter...

Så det är viktigare att välja rätt vegetabilier och rätt kött, än att göra enkla val som "kött" eller "vegetariskt".
 
Vilket syfte skulle det fylla att konsumera mindre, tänker du (ni)?

Som jag ser det, bör minskad konsumtion leda till ökat sparande. Sparande är i sin tur per definition uppskjuten konsumtion. Men nu skulle ju konsumtionen minskas?
Nja.
Minskad konsumtion är endast "uppskjuten konsumtion" i vissa nationalekonomers hjärnor. I synnerhet de nationalekonomer som för tämligen förenklade resonemang.
Uttalandet kräver också att all "konsumtion" handlar om varor.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 463
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 442
Senast: Blyger
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: MiniLi
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 640
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp