"Kontakta för pris"

Jag sällar mig till klubben som vill ha all information direkt. Samma sak är det med "film finns vid seriöst intresse" - jag vet ju inte om jag är seriöst intresserad innan jag sett filmen. Särskilt om det är en ung, omeriterad häst som säljs enbart på de påstått fina gångarterna.
 
Stör mig otroligt mycket. När jag sökte häst i vintras skrev jag på en (1) sån annons. Fick ett rätt snorkigt svar att det var en "exklusiv häst i den högre prisklassen". Fick alltså fortfarande inte ett pris🙄. Så jag antar att de inte ville sälja till mig ändå..

"i den högre prisklassen" är också ett väldigt flummigt begrepp. För amatörryttaren där 300 nog anses rätt högt eller för eliten där 3millar är okej?
 
Jag sällar mig till klubben som vill ha all information direkt. Samma sak är det med "film finns vid seriöst intresse" - jag vet ju inte om jag är seriöst intresserad innan jag sett filmen. Särskilt om det är en ung, omeriterad häst som säljs enbart på de påstått fina gångarterna.

Eller där den beskrivs som "snäll och trevlig med bra förutsättningar". Inget om prestation i stammen eller förmåga.
hur seriös är deras annons då?
 
Jag hade köpesannons med maxpris.
Fick ett svar och när jag frågade om pris så svarade hen att det kan vi komma överens om ifall jag är intresserad av köp.
Jag provred, gillade hästen och säljaren tyckte det var en bra matchning.
Hen erbjöd mig att köpa för 50 k över min budget 😑
 
Jag kan förstå att man inte sätter ut priset för dyrare hästar. Om jag ska köpa tycker jag det är bra att inte alla vet vad den kostade. Ska man sälja är det köpare som resonerar som mig. På billigare hästar är det bra om priset står utsatt.
 
Jag hade köpesannons med maxpris.
Fick ett svar och när jag frågade om pris så svarade hen att det kan vi komma överens om ifall jag är intresserad av köp.
Jag provred, gillade hästen och säljaren tyckte det var en bra matchning.
Hen erbjöd mig att köpa för 50 k över min budget 😑
Varför svarar man ens på en sån annons i det läget? Fult gjort av säljaren
 
Jag hade köpesannons med maxpris.
Fick ett svar och när jag frågade om pris så svarade hen att det kan vi komma överens om ifall jag är intresserad av köp.
Jag provred, gillade hästen och säljaren tyckte det var en bra matchning.
Hen erbjöd mig att köpa för 50 k över min budget 😑
Jag hade samma, köpesannons med maxpris. Fick svar från en där hästen kostade 70k över budget. Frågade faktiskt om hon hade läst mitt tak? Det hade hon, och jag fick provrida ändå för de kunde gå ner de pengarna för en bra matchning.
 
Kikar lite efter ny häst, men blir så uppless på att så många skriver "Kontakta för pris". Varför i hela världen skriver man inte ut det pris man vill ha för hästen? Finns ett antal jag skulle kunna tänka mig att titta på där inte priset finns med, men eftersom det finns ett stort antal där priset står utskrivet så prioriterar jag ju dom istället.
Måste ju vara jobbigt för säljaren också om de får x antal telefonsamtal/mail med prisförfrågningar..?

Synpunkter, åsikter, erfarenheter?

Min teori är att det har med skattefusk att göra. Man kanske säljer hästarna svart men köparna tror att det är vitt.
 
Jag kan förstå att man inte sätter ut priset för dyrare hästar. Om jag ska köpa tycker jag det är bra att inte alla vet vad den kostade. Ska man sälja är det köpare som resonerar som mig. På billigare hästar är det bra om priset står utsatt.
Det känns så oerhört svenskt. Är själv helt obrydd med att berätta vad jag betalt för mina hästar. De har varit billiga så kanske känt annorlunda om jag betalt en massa. Enda gången jag reagerat på pris är när en väldigt ung ryttare köpt en rätt käns "blogghäst" där säljaren varit väldigt öppen med att den såldes för dryga miljonen. Tufft för en 14-åring att alla vet att hen fått en så dyr häst. Å andra sidan kostar de flesta färdiga juniorhästar så mycket. Så ja, kan ju kvitta ändå.
 
Jag kan förstå att man inte sätter ut priset för dyrare hästar. Om jag ska köpa tycker jag det är bra att inte alla vet vad den kostade. Ska man sälja är det köpare som resonerar som mig. På billigare hästar är det bra om priset står utsatt.

Vad är då en "dyrare häst"? Var går den gränsen? 100tkr eller 500tkr?

(Ärlig fråga, inte ställd för att provocera eller så.)
 
Jag kan förstå att man inte sätter ut priset för dyrare hästar. Om jag ska köpa tycker jag det är bra att inte alla vet vad den kostade. Ska man sälja är det köpare som resonerar som mig. På billigare hästar är det bra om priset står utsatt.
Vad tror du ska hända om någon får reda på att du sålt eller köpt en "dyrare" häst? Är du rädd för att folk ska fundera på hur du fick pengarna ifrån eller vad är det att dölja liksom? Om hästen är köpt på ärligt sätt så finns det inget att dölja.
 
Vad tror du ska hända om någon får reda på att du sålt eller köpt en "dyrare" häst? Är du rädd för att folk ska fundera på hur du fick pengarna ifrån eller vad är det att dölja liksom? Om hästen är köpt på ärligt sätt så finns det inget att dölja.
Risken är ju att om det går bra heter det att man köpt sig framgång. Om det går dåligt heter det att man inte ens kan rida på köpt framgång. Och så gissar jag att du får höra alla historier om folk som köpte en häst för ett vrakpris och sen minsann var fantastiskt framgångsrika.
 
Risken är ju att om det går bra heter det att man köpt sig framgång. Om det går dåligt heter det att man inte ens kan rida på köpt framgång. Och så gissar jag att du får höra alla historier om folk som köpte en häst för ett vrakpris och sen minsann var fantastiskt framgångsrika.
Spelar det någon roll..?
 
Stör mig otroligt mycket. När jag sökte häst i vintras skrev jag på en (1) sån annons. Fick ett rätt snorkigt svar att det var en "exklusiv häst i den högre prisklassen". Fick alltså fortfarande inte ett pris🙄. Så jag antar att de inte ville sälja till mig ändå..
Hände mig också i vintras. Blev så irriterad så jag svarade inte ens säljaren.
Pausade kort därefter hästletandet när jag blev gravid, men såg för nån vecka sen när jag slökollade annonser att just den jag skrev på då fortfarande är till salu 🙃
 
Risken är ju att om det går bra heter det att man köpt sig framgång. Om det går dåligt heter det att man inte ens kan rida på köpt framgång. Och så gissar jag att du får höra alla historier om folk som köpte en häst för ett vrakpris och sen minsann var fantastiskt framgångsrika.
Jag tänker att har man lite koll på hästar så vet man ungefär i vilken prisklass olika hästar ligger i bara genom att se dem på träning eller tävling. Så även om jag inte går ut med vad jag köpt min häst för så vet de runt omkring mig nog på ett ungefär vad hästen bör ha kostat ändå.
Lika väl som att alla vet vad olika märkesutrustning kostar tex. Köper jag en sadel för 50 tusen så är det många som kommer att veta det utan att jag talat om det genom att titta på märket på sadeln. Idag med internet så känner jag att det inte är mycket vad gäller pris på saker och ting som kan hållas hemligt. Så jag förstår inte alls fenomenet att inte skriva ut pris.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp