"Kontakta för pris"

Jag tänker att har man lite koll på hästar så vet man ungefär i vilken prisklass olika hästar ligger i bara genom att se dem på träning eller tävling. Så även om jag inte går ut med vad jag köpt min häst för så vet de runt omkring mig nog på ett ungefär vad hästen bör ha kostat ändå.
Lika väl som att alla vet vad olika märkesutrustning kostar tex. Köper jag en sadel för 50 tusen så är det många som kommer att veta det utan att jag talat om det genom att titta på märket på sadeln. Idag med internet så känner jag att det inte är mycket vad gäller pris på saker och ting som kan hållas hemligt. Så jag förstår inte alls fenomenet att inte skriva ut pris.
Nej, jag förstår inte heller fenomenet att inte skriva ut pris när man ska sälja en häst. Däremot kan jag absolut förstå att någon som köpt en dyr häst inte är så sugen på att det ska vara dagens samtalsämne. Men ska man sälja tycker jag också att det är jättedumt att inte tala om vad man vill ha betalt.
 
Nej, jag förstår inte heller fenomenet att inte skriva ut pris när man ska sälja en häst. Däremot kan jag absolut förstå att någon som köpt en dyr häst inte är så sugen på att det ska vara dagens samtalsämne. Men ska man sälja tycker jag också att det är jättedumt att inte tala om vad man vill ha betalt.
Är inte mer eller mindre alla som just kommit hem med sin nya häst "dagens samtalsämne"? Så har det iallafall varit i alla stall jag stått i, folk är nyfikna oavsett om det är en dyr häst eller inte.
 
Hatar sånna annonser och svarar överlag inte på dom.
Svarade på en sån säljes annons nu för ett tag sen och frågade först vad de ville ha.
Skrev typ att det är onödigt att slösa på både er och min tid om priset inte ligger inom vad jag kan ge.
Fick inte ens nått svar...
 
Föl eller unga (1-2 år) hästar från uppfödare kan jag förstå att det inte finns ett pris på. Om jag födde upp en häst och ville att den skulle hamna hos ett proffs skulle jag kunna vara billigare till proffset än till amatören. Proffset kommer förhoppningsvis visa upp min uppfödning och chansen är större att den går stora klasser.

Men en helt vanlig ridhäst är det bara konstigt att göra så på?
 
Ibland har jag tänkt att det borde vara ett formulär där all fakta skulle fyllas i, för den som sätter ut en annons. Å andra sidan är jag tacksam för att sättet att annonsera gör det lätt att sortera bort de som jag inte vill göra affärer med.

På temat kan nämnas det absolut sjukaste jag upplevt; jag skulle få bilder skickade och får en photoshoppad bild. Alltså inte ens en bra photoshoppad bild, utan där det tydligt hade justerats för att "förbättra" hästens exteriör. Hemmasnickeri på högsta nivå. Helt sanslöst. :D Vet inte om de inbillade sig att effekten skulle påverka irl också? Nej, blev ingen affär där. :grin:
 
Tycker också det är irriterande när det inte står pris utsatt.
Jag som hobbyryttare, som tränar dressyr La msv/ hoppning 100-110 och inga tävlingsambitioner har väldigt svårt att avgöra pris.🤔
Letar nu eventuellt ny unghäst, 0-3 år, budget ca 80000, behöver inte ha något "extra". Priser kan ligga mellan 50-150 på, för mig, samma typ av häst.
Hur sjutton ska man veta???
Blir nog att jag köper av bekanta som föder upp istället, om jag nu kommer köpa.😉
 
Tycker också det är irriterande när det inte står pris utsatt.
Jag som hobbyryttare, som tränar dressyr La msv/ hoppning 100-110 och inga tävlingsambitioner har väldigt svårt att avgöra pris.🤔
Letar nu eventuellt ny unghäst, 0-3 år, budget ca 80000, behöver inte ha något "extra". Priser kan ligga mellan 50-150 på, för mig, samma typ av häst.
Hur sjutton ska man veta???
Blir nog att jag köper av bekanta som föder upp istället, om jag nu kommer köpa.😉
Övning ger färdighet. Du får väl följa marknaden under ännu längre tid så hittar du vad prisnivåerna ligger på, dvs vad som skjiljer. Man kan också se prisskillnader på olika rasers olika åldrar. Etc.
 
Nej, jag förstår inte heller fenomenet att inte skriva ut pris när man ska sälja en häst. Däremot kan jag absolut förstå att någon som köpt en dyr häst inte är så sugen på att det ska vara dagens samtalsämne. Men ska man sälja tycker jag också att det är jättedumt att inte tala om vad man vill ha betalt.
Fast när jag var aktiv i Sverige fick jag känslan att folk alltid "sålde dyrt" och "köpte dyrt".

Någon som helst indikation på vad som innefattades i de begreppen fick man dock aldrig. Med ett undantag har jag inte någon gång hört någon skryta om att de köpt billigt.

Förmodligen för att undvika "vad var det jag sa" kommentarer om något skulle gå snett.

I övrigt skippar jag annonser utan prisindikation rakt av.

Tycker bara det är pinsamt att man inte sätter ut priset och är rätt övertygad om att man inte heller får något pris om man frågar. Detta för att säljaren faktiskt inte har en aning om vad hästen är värd.

De hästar jag eventuellt förmedlar - vilket går via mun mot mun metoden - har en prislapp som presumtiva köpare får ta del av utan knorr.
 
@tara tycker hur eller hur att det ska stå med pris för att vara intressant för mig. 😉
Ska jag överhuvudtaget bli intresserad av en annons utan pris måste den vara väldigt lockande skriven med bra bilder/film, annars struntar jag helt enkelt i den.
Självklart vet jag att det är stor skillnad på olika raser, jämför ju med dem jag är intresserad av.😉
 
Vad är då en "dyrare häst"? Var går den gränsen? 100tkr eller 500tkr?

(Ärlig fråga, inte ställd för att provocera eller så.)
100.000 är i dagsläget billigt för ett halvblod.
Skulle säga att normalpris för ett halvblod ligger 150 000 och över beroende på stam, meriter och utbildning.
 
Kikar lite efter ny häst, men blir så uppless på att så många skriver "Kontakta för pris". Varför i hela världen skriver man inte ut det pris man vill ha för hästen? Finns ett antal jag skulle kunna tänka mig att titta på där inte priset finns med, men eftersom det finns ett stort antal där priset står utskrivet så prioriterar jag ju dom istället.
Måste ju vara jobbigt för säljaren också om de får x antal telefonsamtal/mail med prisförfrågningar..?

Synpunkter, åsikter, erfarenheter?
Jag tycker inte det är så konstigt. Det är rätt vanligt att priset inte står skrivet på dyrare hästar. Utomlands brukar man enbart skriva prisklass och sen kan det skilja ca 100.000 i varje orisklass tex. Det brukar väl dessutom stå meriter och stam i såna annonser så då kan man ofta gissa om det ligger på 200 000, 300 000 eller över.
 
@tara tycker hur eller hur att det ska stå med pris för att vara intressant för mig. 😉
Ska jag överhuvudtaget bli intresserad av en annons utan pris måste den vara väldigt lockande skriven med bra bilder/film, annars struntar jag helt enkelt i den.
Självklart vet jag att det är stor skillnad på olika raser, jämför ju med dem jag är intresserad av.😉
Ja, jag backar. Jag tänkte nog mer på hur man gör ett fynd. Då måste man ju veta prisnivåer men då måste priset stå Någonstans. Det tar ett tag att lära sig prisnivåer för olika typer och ålder på häst.
 
Fast när jag var aktiv i Sverige fick jag känslan att folk alltid "sålde dyrt" och "köpte dyrt".

Någon som helst indikation på vad som innefattades i de begreppen fick man dock aldrig. Med ett undantag har jag inte någon gång hört någon skryta om att de köpt billigt.

Förmodligen för att undvika "vad var det jag sa" kommentarer om något skulle gå snett.

I övrigt skippar jag annonser utan prisindikation rakt av.

Tycker bara det är pinsamt att man inte sätter ut priset och är rätt övertygad om att man inte heller får något pris om man frågar. Detta för att säljaren faktiskt inte har en aning om vad hästen är värd.

De hästar jag eventuellt förmedlar - vilket går via mun mot mun metoden - har en prislapp som presumtiva köpare får ta del av utan knorr.
Jag kan skryta då! Köpte fullblodet för 5000 kr :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp