Bukefalos 28 år!

Kontakta referenser i semestertider

zassoo

Trådstartare
Jag är i slutet av en rekryteringsprocess och kommer snart behöva kontakta mina tilltänkta referenser för att höra om de kan ställa upp.

Hur ska jag tänka såhär i semestertider? Är det okej att störa i semestern för att fråga om personen kan vara referens? Är det skillnad om det är nuvarande chef/kollega som är på semester eller en tidigare chef?
 
För mig personligen hade jag inte tagit illa upp om någon hörde av sig under semestern för att fråga om jag kan vara referens. Det är inget som är kopplat till min yrkesutövning även om det är en kollega som ber mig vara referens, utan det är något jag ser som att jag gör som privatperson även om jag pratar om jobbet... Låter lite virrigt, men som sagt, jag hade bara hört av mig!
 
För mig personligen hade jag inte tagit illa upp om någon hörde av sig under semestern för att fråga om jag kan vara referens. Det är inget som är kopplat till min yrkesutövning även om det är en kollega som ber mig vara referens, utan det är något jag ser som att jag gör som privatperson även om jag pratar om jobbet... Låter lite virrigt, men som sagt, jag hade bara hört av mig!
Tack för svaret, det var min första tanke också men sen började jag tveka.
 
Är väl bara att skicka ett sms och fråga om det går bra att du ringer upp och pratar om saken eller om personen vill ta det efter semestern. Nog för att det finns människor som helst helt går under jord under semestern men de flesta kan säkert tänka sig att åtminstone svara på ett enstaka sms.
 
Jag är i slutet av en rekryteringsprocess och kommer snart behöva kontakta mina tilltänkta referenser för att höra om de kan ställa upp.

Hur ska jag tänka såhär i semestertider? Är det okej att störa i semestern för att fråga om personen kan vara referens? Är det skillnad om det är nuvarande chef/kollega som är på semester eller en tidigare chef?

Jag hade inte haft några problem att ställa upp som referens även om jag har semester. Även om det har med mitt jobb att göra så ser jag det inte som något som ingår i lönearbetet utan något jag gör för en kollega. Dvs helt ok att göra under min semester.
 
Jag är i slutet av en rekryteringsprocess och kommer snart behöva kontakta mina tilltänkta referenser för att höra om de kan ställa upp.

Hur ska jag tänka såhär i semestertider? Är det okej att störa i semestern för att fråga om personen kan vara referens? Är det skillnad om det är nuvarande chef/kollega som är på semester eller en tidigare chef?
Jag hade inte haft några problem med det heller. Och om frågan kom med ett ”jag vet att det är semestertider…” skulle jag bli extra vänligt inställd till frågan. 😂
 
Är väl bara att skicka ett sms och fråga om det går bra att du ringer upp och pratar om saken eller om personen vill ta det efter semestern. Nog för att det finns människor som helst helt går under jord under semestern men de flesta kan säkert tänka sig att åtminstone svara på ett enstaka sms.

Jag stänger av min jobbtelefon och sätter inte heller igång jobbdatorn när jag har semester. Men hade någon kontaktat mig på andra vägar så hade jag ställt upp.
 
Jag är i slutet av en rekryteringsprocess och kommer snart behöva kontakta mina tilltänkta referenser för att höra om de kan ställa upp.

Hur ska jag tänka såhär i semestertider? Är det okej att störa i semestern för att fråga om personen kan vara referens? Är det skillnad om det är nuvarande chef/kollega som är på semester eller en tidigare chef?
Det har hänt mig flera gånger och inget som stöt mig. Jag är ju inte eremit under semesteren och ett kort samtal om att vara referens är helt OK för mig.
 
Jag är i slutet av en rekryteringsprocess och kommer snart behöva kontakta mina tilltänkta referenser för att höra om de kan ställa upp.

Hur ska jag tänka såhär i semestertider? Är det okej att störa i semestern för att fråga om personen kan vara referens? Är det skillnad om det är nuvarande chef/kollega som är på semester eller en tidigare chef?
Eftersom det för mig bara händer nån gång om året är det helt okej. Jag har dock blivit angiven som referens utan att bli kontaktad och det gillar jag inte. I det fallet hade förmodligen den sökande valt att stryka mig som referens, om vi hade haft kontakt innan rekryteraren ringde upp.
 
Det beror på. Jobbtelefonen ja. Men man ska inte behöva stänga av sin privata telefon för att jobbet inte ska ringa och vilja en något när man har semester.

Så där jätteofta är det väl ändå inte någon ringer ett referentsamtal?

(Eller så lämnar man inte ut sitt privata nummer i jobbsammanhang).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 509
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 062
Skola & Jobb Jag ska på arbetsintervju imorgon förmiddag för en typ av administrativt jobb. Har inte varit nervös över det innan, men nu slog...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp