Kontakta säljaren privat

Seabaz

Trådstartare
Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare.
Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre.
Enligt mäklaren tycker han att huset är mer värt än vad det lagts ut för (som han förstgodkände med mäklaren) och vad vi bjöd för det (vårtslutbud var över utgångspriset).

Nu är huset inte på marknaden längre och vad jag har hört med regler här i QLD, Aus så måste det nu gå minst 3 månader innan han kan lägga ut huset igen, med annan mäklare... OM han nu skulle vilja det.


Sambon och jag funderar på att höra av oss till honom om en privat försäljning. Vi tänker samma prisbild men han skulle då spara x% som inte går till mäklararvode.

Samtidigt känns detta rätt fult att göra?
Som att gå bakom ryggen på "alla", OM han nu skulle säga ja.
Vi skulle/måste förmodligen vänta de 3 månaderna ändå men skulle kunna säkra huset via kontrakt.

Å andra sidan kanske han bara säger nej. Han kanske verkligen har ändrat sig.
Huset har en del renoveringsbehov som alla vet om

Så... borde vi eller borde vi låta bli?
 
Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare.
Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre.
Enligt mäklaren tycker han att huset är mer värt än vad det lagts ut för (som han förstgodkände med mäklaren) och vad vi bjöd för det (vårtslutbud var över utgångspriset).

Nu är huset inte på marknaden längre och vad jag har hört med regler här i QLD, Aus så måste det nu gå minst 3 månader innan han kan lägga ut huset igen, med annan mäklare... OM han nu skulle vilja det.


Sambon och jag funderar på att höra av oss till honom om en privat försäljning. Vi tänker samma prisbild men han skulle då spara x% som inte går till mäklararvode.

Samtidigt känns detta rätt fult att göra?
Som att gå bakom ryggen på "alla", OM han nu skulle säga ja.
Vi skulle/måste förmodligen vänta de 3 månaderna ändå men skulle kunna säkra huset via kontrakt.

Å andra sidan kanske han bara säger nej. Han kanske verkligen har ändrat sig.
Huset har en del renoveringsbehov som alla vet om

Så... borde vi eller borde vi låta bli?

Gå bakom ryggen på alla är väl halva marknaden här i Sverige varje fall :angel: I krig, kärlek och bostadsaffärer är allt tillåtet verkar det som. Vi köpte vår off market.
 
Det är väl bara att kontakta säljaren och fråga?

Min första lägenhet bjöd jag på tre gånger, med två olika mäklare :p Det jag tillslut köpte den för var lägre än jag budat tidigare och då nobbats av säljaren :angel:
 
Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare.
Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre.
Enligt mäklaren tycker han att huset är mer värt än vad det lagts ut för (som han förstgodkände med mäklaren) och vad vi bjöd för det (vårtslutbud var över utgångspriset).

Nu är huset inte på marknaden längre och vad jag har hört med regler här i QLD, Aus så måste det nu gå minst 3 månader innan han kan lägga ut huset igen, med annan mäklare... OM han nu skulle vilja det.


Sambon och jag funderar på att höra av oss till honom om en privat försäljning. Vi tänker samma prisbild men han skulle då spara x% som inte går till mäklararvode.

Samtidigt känns detta rätt fult att göra?
Som att gå bakom ryggen på "alla", OM han nu skulle säga ja.
Vi skulle/måste förmodligen vänta de 3 månaderna ändå men skulle kunna säkra huset via kontrakt.

Å andra sidan kanske han bara säger nej. Han kanske verkligen har ändrat sig.
Huset har en del renoveringsbehov som alla vet om

Så... borde vi eller borde vi låta bli?

Mäklarkontrakten brukar innehålla klausuler om att försäljningen är exklusiv för mäklaren inom ett visst tidsintervall, då mäklaravgifterna och provisionen ska erläggas ändå oavsett hur försäljningen gått till. Men det är här i Sverige. Tre månader brukar det kunna gälla och kan förlängas med tre månader igen.

Men, det är ett avtal mellan säljare och mäklare. Som potentiell köpare behöver man inte förhålla sig till det alls.
 
Iallafall i Sverie kan bostadsmarknaden vara ganska ful. Att objekt dras tillbaka och säljs privat är inget ovanligt. Frågan är fri tänker jag. Är det något ni verkligen vill ha så hör av er till ägaren och fråga. Det värsta som kan hända är att ni får ett nej och att ni om objektet kommer ut igen faktiskt inte får köpa då heller för att säljaren blev sur.
 
Tack alla för svar, jag behöver lite "råg i ryggen".

Ja, det värsta som kan hända är att vi får ett nej.

Aus regler är "same same but different" här i Aus, särskilt i Queensland när det kommer till ätt sälja/köpa hus men inte i denna situation.


Ska plita ner på papper nu vad vi vill ha sagt och sen kontakta. Vi har ju inget att förlora på det mer än vi kanske tycker det är lite "fult gjort"
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 274
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Hemmet Sambon och jag är i ett vägskäl... boendesituation Vi hyr just nu ett hus privat, utan kontrakt och vi har fyllt huset med våra egna...
Svar
15
· Visningar
1 877
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp