Kontakteksem *långt*

Caoimhe

Trådstartare
Jag har haft otroligt torra händer så länge jag kan minnas. Trodde i många år att det berodde på nästintill tvångsmässigt handtvättande från min sida, men har nu förstått att det inte är det som är problemet. Händerna tvättas när det är nödvändigt, men mina händer blir allt värre!

Det har ju alltid gått i perioder. Händerna kan vara nästan helt okej en vecka, och i nästa är de såriga och smärtsamma, kliande och förskräckliga. Just nu är det illa. Nästan hela handflatan i högerhand är torr och fnasig, ungefär en tredjedel av vänster handflata är likadan. Fingrarna är illa, vissa värre än andra. Tummarna och pekfingrarna främst. Knogarna. Handlederna. Vissa fläckar ner på armarna. Jag har inga nagelband kvar, fingrarna är lite svullna.

Jag skäms över mina händer. Avskyr när människor kan se dem. När händerna är som värst vill jag inte gärna skaka hand med någon, för allvarligt talat - om jag äcklas över mina händer, vad måste inte alla andra känna inför dem?

Ett av utslagen fick jag en dag efter att jag använt ett armband som skulle vara allergivänligt. Särskilt allergivänligt var det ju inte, eftersom det säkert var en vecka eller två sedan jag använde det, och det fortfarande finns en torr fläck där det satt.

Samma sak med örhängen. Vissa fungerar bra, men de flesta gör ont rätt så fort, och det blir rött och irriterat.

Så jag är överkänslig/allergiskt. Nickel? Kanske. Jag vet inte. Tid hos läkare är bokad, jag kommer se till att få en utredning på vad det är jag kan vara allergiskt mot. Men läkartiden är inte förrän i mitten på maj och riktigt så här illa vill jag inte se ut/ha det fram till dess.

Men hur det än är så är det ju något som jag kommer i kontakt med varje dag. Om det nu är, säg, nickel, hur ska jag kunna undvika det? Gå runt med handskar hela dagarna? Byta alla dörrhandtag jag kan tänkas komma i kontakt med? Hur gör man?

Tack till er som orkade läsa allt, det blev lite längre än vad jag hade tänkt.
 
Testa bomullshandskar om du kan.
Byt till en mildare tvål. Smörj in händerna med parfymfri kräm.

Kan det vara atopiskt eksem? Testa att köpa en kortisonsalva på apoteket i så fall tills det är dags för läkartiden.
 
Kan det vara så enkelt som att du är överkänslig mot vatten? Det är jag. Jag måste smörja in mig varje gång jag har varit i kontakt med vatten för annars får jag självsprickor och händerna gör ont för att de är så torra.

Dels tycker jag att du ska prova att äta zinktillskott. Zink är en väldigt viktig mineral för huden. Du kan också köpa zinksalva och smörja in händerna med på kvällen och ta på bomullshandskar ovanpå och sova med det. Zinksalva finns på apoteket receptfritt.

Om du har sår eller självsprickor så kan du köpa zinkplåster och klippa till och sätta över självsprickan/såret och sedan ett vanligt plåster ovanpå. Det är klister på baksidan av zinkplåstret men man behöver ha ett plåster ovanpå för att det ska sitta. Zinkplåster finns också på apoteket och är egentligen till för bensår och så men funkar exakt lika bra för självsprickor.

Jag köper Herbamedicus hand & nagel creme på Ö&B eller på Dollarstore. Den finns i aloevera och kamomill och båda är lika bra tycker jag. De kostar 10-15 kronor tuben och är helt suveräna. Smörj in dig varje gång du har varit i närheten av vatten och använd handskar när du städar så att du undviker starka medel för det skadar huden.

Det kan ju vara värt att prova iallafall så får du se om det hjälper. Om du har en brist på zink så tar det några månader innan du märker av någon skillnad. Skicka pm om du vill ha en länk dit jag köper mina mineraler :)
 
Dels tycker jag att du ska prova att äta zinktillskott. Zink är en väldigt viktig mineral för huden. Du kan också köpa zinksalva och smörja in händerna med på kvällen och ta på bomullshandskar ovanpå och sova med det. Zinksalva finns på apoteket receptfritt.

Om du har sår eller självsprickor så kan du köpa zinkplåster och klippa till och sätta över självsprickan/såret och sedan ett vanligt plåster ovanpå. Det är klister på baksidan av zinkplåstret men man behöver ha ett plåster ovanpå för att det ska sitta. Zinkplåster finns också på apoteket och är egentligen till för bensår och så men funkar exakt lika bra för självsprickor.

Jag trodde att zinksalvor var för vätskande eksem och därmed uttorkande? Jag kan ha fattat fel dock, men jag brukar ha det på envisa finnar, och mina kompisar fick det till sin son mot hans vätskande utslag.
Har man zinkbrist kan man göra ett zinktest i en hälsokostbutik (man smakar på en vätska som ska smaka olika beroende på om man har brist eller ej), jag vet inte hur tillförlitligt det är dock.

@Caoimhe
Jag har inga övriga tips att ge, tycker du har fått en hel del bra i tråden. Ffa att byta ut alla krämer och tvålar mot något som är parfymfritt :) Jag får ofta torrsprickor, och smörjer med ett ekologiskt sheasmör när det är som värst. Det fungerar för mig, men om det är allergi i ditt fall kanske det kan hjälpa åtminstone något.
 
Jag trodde att zinksalvor var för vätskande eksem och därmed uttorkande? Jag kan ha fattat fel dock, men jag brukar ha det på envisa finnar, och mina kompisar fick det till sin son mot hans vätskande utslag.
Har man zinkbrist kan man göra ett zinktest i en hälsokostbutik (man smakar på en vätska som ska smaka olika beroende på om man har brist eller ej), jag vet inte hur tillförlitligt det är dock.


Zinksalva är bra mot vätskande sår och eksem men de är också bra för att vårda huden överhuvudtaget där man har olika hudproblem. Det torkar alltså inte bara ut utan vårdar även huden där det behovet finns.

Hur bra zinktestet är som man gör hos hälsokosten vet jag inte men man kan vara ganska säker på att man behöver extra zink om man har eksem och/eller olika hudproblem. Om inte annat för att det går åt en massa zink för att läka huden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nu under ett års tid haft problem med snustorra och helvetiskt kliande områden på händerna. Det började på pek- och långfingret...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 369
Senast: Madicken
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 087
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp