Kontaktövningar

Sasse

Trådstartare
Vad finns det för olika kontaktövningar man kan göra?

Jag vill ha samma kontakt med honom som jag kan se att vissa har här inne, att hunden tittar upp på en när man tränar. Malte kan titta upp på mig när vi är stillastående, men så fort vi rör på oss faller hans blick ner och han tittar framåt.

Detsamma gäller om han får syn på något intressant, en fågel eller vid möte, då fokuserar han på det och skiter i mig. Överhuvudtaget när han blir exalterad över något tappar han fokus på mig. Hur kan jag hämta upp honom vid sådana lägen?

Finns det någon bra kontaktövning för att få honom att titta mer på mig under träning, även när vi rör oss och inte bara är stilla?
 
Vad är hunden för ras? Ras och individ har betydelse för hur du får lägga upp träning. Är hunden lätt- eller svårmotiverad till samarbete med sin förare?
Jag har tex haft jakthundar i familjen då jag var yngre, gråhundar företrädesvis. Egensinniga, självständiga hundar som ska arbeta i jakten på egen hand och endast återkoppla till sin förare emellanåt. Iaf på våra stora jaktmarker där vi ej går med bandhundar och liknande utan alltid kör löshundsjakt. Det var så en hund var för mig, egensinnig och väääldigt svår att få kontakt med i det vardagliga promenerandet i koppel som jag mest ägnade mig åt... tills jag insåg att köpa mig en egen hund ur rasgrupp 1, en hund som är hyfsat bunden till sin förare. Och framförallt hade ett naturligt intresse av sin förare :o Min senaste hund är också ur rasgrupp 1 och är Ännu mer förarintresserad än den förra. Hon är i princip född med ögonkontakt, vilket jag då nyttjat och premierat från dag 1. Dvs belönat spontan kontakt med godis, "duttiduttande" röst eller favoritleksak (hon går igång på bägge, dvs ganska lättbelönad hund).

En enkel grej i vardagen är tex hur du ger hunden mat. Har ni en ritual för det? Tex att hunden får ett kommando tex sitt, och sedan ska titta på dig innan den får sin matskål och varsågod? Allt sånt lägger en bra gund för att hunden ska inse att intresse och ögonkontakt lönar sig. I stort sett så fort hunden vill ha nåt av dig, ska detta med ögonkontakt vara nyckeln. Så tänker jag, tex om hunden vill gå ut ur bilen, genom dörren eller annat som hunden är motiverad till av sig självt - då gäller ögonkontakt för att få som en vill.
En annan bra kontaktövning är att ha en godis i handen, som du visar hunden att du har. Du håller sedan handen i luften nära ditt ansikte, när hunden släpper godisen med blicken och istället tittar på dig så ger du omedelbart godisen till hunden. När polette trillat ner ökar du avståndet du håller godisbiten på, från ditt ansikte, då måste hunden göra en större ansträngning för att släppa fokus från godisen och till att ta ögonkontakt med dig, vilket då alltid resulterar i belöning. Du kan även göra så att du har en godis i handen som är synlig och en godis i handen bakom ryggen som hunden inte ser. När hunden tar kontakt för att få den synliga godisen ger du istället godisen som är bakom ryggen, det kan vara bra för att få bort ev fixering vid godishanden.

Vet ej hur det är i ditt fall men en sak jag ser hos många bekanta med hund, där kontakten gärna brister, är den obefintliga belöningen i vardagen. Att tex gå ut på promenad oförberedd är inget jag gör, men som dessa alltid gör. Jag ser promenader som träningstillfällen och relationsstärkande. Jag har med mig godis och leksak, min hund får belöning för att hon går spontan "vardagsfot" med ögonkontakt (vilket gör att hon självmant söker upp denna position även utan att jag ber henne), vid inkallning givetvis, och så roar vi oss med att hoppa upp och ner på saker på kommando. Små enkla grejer som inte är regelrätta "träningspass" men som gör att jag blir intressant för hunden och kontakten stärks under våra vardagliga promenader.
 
Vad är hunden för ras? Ras och individ har betydelse för hur du får lägga upp träning. Är hunden lätt- eller svårmotiverad till samarbete med sin förare?
Jag har tex haft jakthundar i familjen då jag var yngre, gråhundar företrädesvis. Egensinniga, självständiga hundar som ska arbeta i jakten på egen hand och endast återkoppla till sin förare emellanåt. Iaf på våra stora jaktmarker där vi ej går med bandhundar och liknande utan alltid kör löshundsjakt. Det var så en hund var för mig, egensinnig och väääldigt svår att få kontakt med i det vardagliga promenerandet i koppel som jag mest ägnade mig åt... tills jag insåg att köpa mig en egen hund ur rasgrupp 1, en hund som är hyfsat bunden till sin förare. Och framförallt hade ett naturligt intresse av sin förare :o Min senaste hund är också ur rasgrupp 1 och är Ännu mer förarintresserad än den förra. Hon är i princip född med ögonkontakt, vilket jag då nyttjat och premierat från dag 1. Dvs belönat spontan kontakt med godis, "duttiduttande" röst eller favoritleksak (hon går igång på bägge, dvs ganska lättbelönad hund).

En enkel grej i vardagen är tex hur du ger hunden mat. Har ni en ritual för det? Tex att hunden får ett kommando tex sitt, och sedan ska titta på dig innan den får sin matskål och varsågod? Allt sånt lägger en bra gund för att hunden ska inse att intresse och ögonkontakt lönar sig. I stort sett så fort hunden vill ha nåt av dig, ska detta med ögonkontakt vara nyckeln. Så tänker jag, tex om hunden vill gå ut ur bilen, genom dörren eller annat som hunden är motiverad till av sig självt - då gäller ögonkontakt för att få som en vill.
En annan bra kontaktövning är att ha en godis i handen, som du visar hunden att du har. Du håller sedan handen i luften nära ditt ansikte, när hunden släpper godisen med blicken och istället tittar på dig så ger du omedelbart godisen till hunden. När polette trillat ner ökar du avståndet du håller godisbiten på, från ditt ansikte, då måste hunden göra en större ansträngning för att släppa fokus från godisen och till att ta ögonkontakt med dig, vilket då alltid resulterar i belöning. Du kan även göra så att du har en godis i handen som är synlig och en godis i handen bakom ryggen som hunden inte ser. När hunden tar kontakt för att få den synliga godisen ger du istället godisen som är bakom ryggen, det kan vara bra för att få bort ev fixering vid godishanden.

Vet ej hur det är i ditt fall men en sak jag ser hos många bekanta med hund, där kontakten gärna brister, är den obefintliga belöningen i vardagen. Att tex gå ut på promenad oförberedd är inget jag gör, men som dessa alltid gör. Jag ser promenader som träningstillfällen och relationsstärkande. Jag har med mig godis och leksak, min hund får belöning för att hon går spontan "vardagsfot" med ögonkontakt (vilket gör att hon självmant söker upp denna position även utan att jag ber henne), vid inkallning givetvis, och så roar vi oss med att hoppa upp och ner på saker på kommando. Små enkla grejer som inte är regelrätta "träningspass" men som gör att jag blir intressant för hunden och kontakten stärks under våra vardagliga promenader.
Det är en engelsk cockerspaniel, ca 8 månader gammal. Han är en väldig social hund som tycker om att vara nära. Älskar godis och leksaker. Jag tycker att han är rätt lättmotiverad, i förhållande till rasen och i jämförelse med de hundar jag haft kontakt med tidigare. Han söker upp en på ett helt annat sätt och det syns på honom att han tycker om att träna.

Jag har försökt träna så mycket kontakt jag kunnat med honom från start, dels som du säger att göra promenaderna lite roligare genom att hitta på lite grejer, inte bara gå utan belöning. Jag har alltid en påse godis med på våra promenader för jag ser de som utmärkta träningstillfällen, eller bara för att stärka vår relation. Jag tränar då mycket inkallning, hoppa upp och ner från saker, fotgående, och annat. Enda gången han är dålig på ögonkontakt är när vi går fot eller om han får syn på något intressantare, som en fågel(flock), annan hund, osv.

Vi tränar mycket ögonkontakt rent allmänt, småsaker i vardagen. Vid utfodring får han kommando sitt och när han tittar på mig får han ett varsågod. Vid inkallningar sätter han sig antingen framför eller vid sidan beroende på mitt kommando, och tittar på mig innan han får belöning, när han får kommando att hoppa upp på saker, eller hämta något och komma tillbaka, osv. Han tittar på mig innan han får sin belöning.

Jag tycker att han är duktig och kontaktsökande. Jag tänker att han inte förstår vad jag vill i fotgåendet och det är därför han inte tittar upp då, eller är jag inte tillräckligt intressant. Och vad gäller möte med andra hundar eller om han ser fåglar, då är det betydligt mer intressant. Det går att bryta hans fokus kort, men jag kan inte hålla kvar kontakten oss emellan. Han blir rätt exalterad, vilket håller i sig en stund även efter att vi gått förbi ”störningen”. När det väl släpper är han kontaktsökande igen.

Tackar så mycket för konkreta tips med godisträning!
Vad tränar ni? Hur? Med vilka belöningar?
Som jag skrev ovan tränar vi en del ögonkontakt i hemmet, i trädgården eller på promenad. Både till vardags och mer träning. Jag upplever att han är rätt kontaktsökande för rasen. Meen inte i fotgående eller när han får syn på något han tycker är mer intressant. Jag antar att det bara gäller att nöta ögonkontakt vid fotgåendet.

Vid möte eller annan störning vet jag inte vad jag ska göra för att få mer kontakt med honom, och därför har jag mer fokuserat på att han ska hålla sig vid sidan på mig och inte dra en massa, och sedan går vi förbi så fort som möjligt. När störningen väl är borta och han inte är lika exalterad blir han "som vanligt" igen.

Belönar med godis, och då olika typer av naturgodis som jag upplever att han tycker är godast.
 
Just fritt följ kan du träna in med food drive, alltså med godis. Om du vill att han ska kolla uppåt hela tiden menar jag.
Jag tycker att det med vissa kommer mer kontaktsökande automatiskt då, eftersom de vet att det är det som brukar ge belöning.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 078
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 383
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 852
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp