Kontaktsvårigheter med TRT

via

Trådstartare
Vi har tre hundar, två små sällskaps/stallhundar och en jakthund, en TRT.
Vi har haft många hundar av olika raser, för min egen del har syftet med hundägandet alltid varit att jag vill ha sällskapshund/ar med mig som arbetskamrater i stallet. Mina val av hundar har därför alltid varit enkla hundar. Min man jagar och har haft flattar och vorstehrs, vilka förutom jakten också har funkat i sitt andra "jobb", som stallhundar. Samtliga hundar vi har haft, både jakthundar och sällskapshundar har varit lätta att ha kontakt med, i princip oavsett situation.

Numera har min man en JRT, vår första. Hon är nu strax över året, en mycket trevlig och gosig hund inomhus och funkar förvånansvärt bra att ha med sig på gården också, något jag var tveksam till skulle fungera på förhand.
Vi har dock fått en del problem med osäkerhet med henne, inför främmande hundar och människor. Får hon hälsa så vill hon, men på håll är hon våldsamt upphetsad, skriker, skäller och gnäller och är helt okontaktbar. Det här gäller både i koppel och i bil.

Hemma på gården är hon hyfsat lydig, kommer på inkallning, går att avbryta om hon sätter fart efter en katt och så vidare. (Katterna och hundarna är kompisar, men springer katterna är de ju roliga att springa efter.) När hon kommer fram till mig har hon dock redan fokus på nästa grej, får hon inte sittkommando så störtar hon helt enkelt förbi. Jag har alltid godis i fickorna, och godiset ska man helst ta i förbifarten tycker hon, hon har dock blivit bättre på att stanna upp.

Jag inser ju att vi behöver jobba på kontakten. Det är dock så himla svårt, för utomhus är verkligen allt annat än människor mer intressant. Inomhus är det helt annorlunda, hon är en riktig myshund som gärna ligger tätt intill och gosar, med både vuxna, barnen, främmande, katterna och andra hundar.

Är hon för stressad så tar hon inte godis. Jag har försökt att få upp ett intresse för leksaker hos henne, inne är det jätteroligt att leka, ute är hon helt ointresserad. Jag kan få henne att vilja följa en trasa eller liknande och kampa lite om jag verkligen hetsar upp henne, men då hugger hon efter händerna istället för leksaken.
Hilfe?

Jag kan alltså inte få henne att ens titta åt mitt håll, oavsett om jag skulle lägga mig på marken och rulla runt och joddla.
 
Oj! Tillfälligt (?) hjärnsläpp. TJT Ska det stå, tysk jaktterrier alltså.
Ser att jag har skrivit JRT längre ner i texten också, förvirringen är tydligen total här idag. Skyller på frustrationen efter att jag har varit ute och försökt att jobba med hunden i fråga.
 
Jag skulle aldrig lista ut att tjt betyder tysk jaktterrier, faktiskt, tråkigt med alla förkortningar på ovanligare raser=/

Angående frågan, du har en terrier i slyngelåldern=D
 
Jo, hon är nog rätt typisk, men jag tycker nog att det borde gå att träna även en tysk. I den jakt hon hittills har fått göra har hon skött sig utmärkt med stjärna i kanten och går dessutom att ropa in vid jakt, så hon är nog faktiskt en ganska ovanligt förig tysk. Tanken är att hon ska ställas ut någon gång framöver, men i dagsläget tror jag att hon skulle ta sig runt utställningsringen tjutandes, så förbättringar är nödvändiga.

Den senaste tiden har jag lagt en hel del tid på att träna bilåkning och gjort det så tråkigt som möjligt. Till exempel har vi åkt från huset till stallet (På samma gård alltså.) och stått stilla med bilen vid stallet tills hon har slutat skälla och pipa och istället lagt sig ner, sedan har vi åkt tillbaka till huset.
Bilåkandet har blivit snäppet bättre, så där kommer jag att fortsätta med uttråkningsmetoden, men i koppel, i miljöer som inte är "hemma" är hon så otroligt spänd, samma när det kommer hem folk och hälsar på. Hon vill hälsa, men jag ser det som ett problem att hon blir så våldsamt upphetsad.
I skogen går bra, där har hon nu fattat att man för tillfället inte ska jaga när man går ut i skogen, utan att det är promenera som gäller.

Vi har haft en hyresgäst som hyrde ett hus här på gården och som skaffade en schäfervalp samma dag som vi kom hem med tysken. Den hunden har av sina ägare tillåtits att vara ute själv, lös och den har gjort utfall mot våra hundar och katter. Jag har fått gå emellan och hejda schäfern vid oräkneliga tillfällen då hon vrålat och störtat efter våra djur, som tur är har schäfern gått att hejda i och med att jag kastat mig fram, men det här tror jag är en bidragande orsak till att vår hund har blivit så spänd som hon har blivit. Som ni förstår har detta med den okontrollerade schäfern varit en stor källa till konflikt och är orsaken till att den hyresgästen inte längre finns kvar här.

Innan schäfern försvann satte vår hund igång att vakta och vråla så fort hon kom utanför dörren, men det har hon nu helt slutat med.
 
Hur konsekvent är du? Det låter lite som att ni låter hunden örla runt, men den kan inte hantera "friheten". Tex, om nu hunden far förbi dig i farten på inkallning, fånga hunden! Sätt hunden och vänta tills den har gått ner lite i varv, beröm, sen får hunden springa igen.

Att hunden är vimsig och gapig är inte så konstigt, det är ju en tysk;) därför kan man få vara med handgriplig ibland, utan att på något sätt vara våldsam.

Hur aktiveras hunden?
 
Jag håller helt med om han hon hanterar friheten dåligt. Den sista tiden har hon därför fått vara med i lång lina istället, de flesta gångerna hon är med ute. Fånga henne om hon är lös och inte vill bli fångad, går inte. Då får man ta med henne in i huset först, vilket inte är några problem. (alltså, det är så klart ett problem när hon inte går att fånga. Dock är det inga problem att få henne att följa med in i huset.)

Däremot lyder hon i allmänhet sittkommando och då går det ju att ta henne.

För tillfället aktiveras hon med promenader, cykling, lydnadsträning i princip dagligen, ofta många korta stunder då förmågan att koncentrera sig länge är rätt obefintlig.

Jag har börjat introducera weightpull (bara väldigt lätt vikt än så länge, mindre än 10% av kroppsvikten) för att hon ska få göra något där uppgiften är fysisk ansträngning under lugn koncentration. Det tror jag på sikt är en väldigt bra aktivitet för henne, hon har dock tyckt att det har varit lite läskigt att dra, men har nu börjat slappna av.

Jag tror att spår skulle vara nyttigt för henne, dock är jag själv väldigt okunnig på det, utan brukar lämna det till min man. För tillfället jobbar han dock väldigt mycket så även aktiveringen av hans hund faller mycket på min lott just nu.

För att träna henne på att vara lugn och passiv får hon ofta vara med i ridhuset när jag jobbar en häst eller håller lektion. Då får hon ligga bunden i ett hörn av ridhuset. Ha henne lös går inte, då jagar hon hästarna. I början när hon låg bunden var hon rätt upphetsad, men har nu börjat koppla av bättre och ligga och vänta på att jag ska bli klar. Efter ett sådant pass brukar hon vara rätt trött, att vara stilla är jobbigt för henne.

Rent allmänt kan man säga att vi försöker att växla mellan aktiviteter som gör henne fysiskt trött, det är ju en hund med stort rörelsebehov och att vara jakthund under icke jaktsäsong kan inte vara så kul, och däremellan, flera gånger per dag gör jag saker där hon får tänka och fokus ligger på att hon ska vara lugn, samt ta kontakt.
 
Jag kan tillägga att jag i princip inte lyckas med att få henne att uträtta sina behov om hon är kopplad på något sätt. Därför är hon lös flera gånger om dagen, annars håller hon sig ute och går sedan in och kissar och bajsar istället. Hon har rent allmänt varit ett elände att få rumsren, men nu börjar hon äntligen att bättra sig.
 
Jag har haft en TJT-korsning, hon blev aldrig 100% rumsren, det var liksom inte hennes grej:D

Iaf, jag tror att du borde börja spåra med henne, typ igår. Blodspår är inte svårt för dig, men det är nog en berikning som passar den hunden. Hon är antagligen uttråkad, vilket gör henne stressad och utåtagerande (jaga hästar). Googla blodspår så kan du nog få flera träffar på hur man gör, det finns dessutom ett par böcker i ämnet som är bra.

Det är ju en högenergisk ras, så att du inte får nån större kontakt med henne just nu är inte så konstigt. Det kommer när ni får ordning på energin. Hon kommer antagligen dessutom att avguda dig om du ökar aktiveringen med lite mer jaktträning. Många TJT är duktiga på apportering, du kan ju testa lite sånt också.
 
  • Gilla
Reactions: via
Åååh, det var inte vad jag ville höra vad gäller rumsrenheten. :cry::down:

Hennes husse har tränat lite apportering och hon är rätt duktig. Inte som flattarna eller för den delen de vorstehrs vi har haft, men helt okej.
Ja, jag tror du har rätt i att jag bör ta tag i detta med blodspår, tack för puttning i rätt riktning. :D

Idag har hon faktiskt varit lite duktigare när det gäller kontakten och tittar på mig i sisådär en halv sekund när hon kommer fram, vilket så klart resulterar i godis och beröm.

Hästar jagar hon "bara" när hon får för sig att vi jagar dem tillsammans, alltså när någon jobbar en häst eller om en häst ska hämtas in från hagen. Det hindras hon numera från att göra då hon helt enkelt inte får vara med i hagarna (hon får stanna inomhus då) och i ridhuset är hon numera kopplad. Hon jagar inte hästar i hagen på eget bevåg när jag befinner mig utanför hagen.

Nu idag har hon börjat med något nytt, nämligen knöla ihop hundbädden till en knöl och rida på den, kanske är hon på väg in i löp. Det skulle ju kanske förklara att det har varit extra mycket knäck i lurarna den sista tiden.
 
Nu idag har hon börjat med något nytt, nämligen knöla ihop hundbädden till en knöl och rida på den, kanske är hon på väg in i löp. Det skulle ju kanske förklara att det har varit extra mycket knäck i lurarna den sista tiden.

Njae, jag har aldrig haft en tik som börjat jucka på grejer FÖRE löp (däremot kan dom rida på varandra under löpet) - så det där är nog mer en stressgrej/överslagshandling av något slag :cautious: Hunden kan visserligen vara på väg in i löp ändå, men jag tror inte juckandet har med det att göra.
 
Så kan det givetvis vara, konstigt bara att det i så fall skulle ske igår när hon verkligen var aktiverad under dagen och innan juckandet satte igång låg utslagen och nöjd och sov. Rent generellt brukar hon kunna ta det lugnt inne.
 
Så kan det givetvis vara, konstigt bara att det i så fall skulle ske igår när hon verkligen var aktiverad under dagen och innan juckandet satte igång låg utslagen och nöjd och sov. Rent generellt brukar hon kunna ta det lugnt inne.
Hur var hon aktiverad ? Mycket mentalt arbete eller fysiskt ? Mina hundar är mer speeedade efter rejäla långpromenader eller när dom sprungit massor, jämfört med om dom fått jobba mentalt :)
 
Mentalt arbete vid en hel massa tillfällen under dagen.

Idag är det dock inget juckande, så jag vet inte vad det var som hände igår.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 615
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 282
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp