Kontanter hemma? Prepping.

alazzi

Trådstartare
Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att rekommendationen här i Tyskland är att man ska ha ca 500 € (drygt 5000:- kr) i små valörer tillgängliga.

Jag har försökt att ha en del kontanter i mindre valörer just om det blir någon form av nödläge när elen kanske är utslagen. Eller hackerattack.

Men jag är en person som vill ha både hängslen och livrem så jag är väl kanske onödigt nojig. Om det händer någon större katastrof så hjälper det nog inte att ha lite småpengar att betala med. Misstänker att det krävs helt andra summor i ett nödläge.
 
Nä. Jag hittade en tjuga häromdagen. Också har vi lite mynt i en påse någonstans. Däremot lite mer norska och euro.
 
Jag har kontanter hemma. Tror att MSBs rekommendation är ett par tusen, jag har väl något mindre än så men tillräckligt för att köpa mat eller liknande för en vecka åtminstone.
 
Har väl nån tusenlapp, kanske 2, om man räknar ungarnas födelsedagspengar (som ju lär användas om det skulle krisa).
 
Jag har 20 kr..... Men det känns vettigt att ha några tusen liggande när du säger det. Annars får jag sattsa på att byta till mig saker, har 5 flaskar vin och en påse kaffe, det tror jag var poppis under förra kriget? Kanske ett par paket cigg också om jag lyckas hitta dom....
 
Jag har alltid någonstans mellan 200-1000 kr sisådär i plånboken. Omsätter dessa och tar ut nya när de börjar ta slut.

Använder kontanter vid inköp regelbundet, men inte när vi veckohandlar t.ex.

Har en summa hemma också.
 
Jag försöker att ha åtminstone en tusen spänn hemma. Tidigare hade jag en nära anhörig som hade minst fem tusen hemma så jag kunde vara trygg med att slippa stå utan tillgång på pengar. Nu är det inte så längre och jag måste ta eget ansvar för det.
 
Funderar på om jag inte skulle bygga upp ett "förråd" om 8 - 10 000 kr i kontanter inom ett år, då främst i hundra lappar, Växel har jag förstått kan bli svårt att tillgå i ett kris läge, därför hundra lapparna så man inte förlorar för mycket om växel skulle saknas,
Även ett lager om 15 - 20 kilo kaffe, salt och socker som kan bli brist vara under en kris.
En större mängd kryddor, ris och pasta står på agendan och även ett antal konserver av olika slag jämte diverse frystorkade färdig rätter på påse så jag kan klara mig i ett år eller två.
Kaffe, salt och socker lär ju bli gångbar valuta om en kris skulle uppstå och dra ut på tiden.
 
Vi har 200 kr i bilen för att kunna tanka lite även om kortbetalningen skulle ligga nere. Inser nu när jag skriver det att vi borde öka summan, drivmedel har blivit dyrare än då rutinen infördes.

Hemma har vi någon tusenlapp i svenska hundralappar, med ambitionen att komma upp i tre-fyra tusen (lägger undan några hundralappar då och då). Sen har vi lite dollar och euro också.
 
Finns det affärer som kan ta betalt i kontanter idag? Alltså som har manuella system för priser och kassor? Har nästan bara sett elektroniska prisskyltar senaste åren t.ex. På mataffärer, då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp