Kontantfritt samhälle.

Jag använder inte kontanter själv, men tycker att de ska finnas kvar. Lite dubbelt, jag vet.

Jag har faktiskt aldrig hamnat i situationer där jag måste ha kontanter.
 
Jag använder inte kontanter själv, men tycker att de ska finnas kvar. Lite dubbelt, jag vet.

Jag har faktiskt aldrig hamnat i situationer där jag måste ha kontanter.

Nej, och numer funkar de ju inte som backup heller ens när de behövs.

Jag har varit med vid två tillfällen att Swish och kortbetalningar legat nere och helt enkelt fått avstå. Men det har inte varit alldeles nödvändiga inköp. Trots att vi hade haft kontanter att betala med.
 
Jag har aldrig hamnat i en situation som kräver kontanter, men förstår såklart att allas situation inte ser ut som min. Men själv gillar jag inte kontanter, får det ibland i present men annars handlar jag bara med kort eller swish.

edit. Kom på att betalsystemet låg nere en gång när jag skulle handla mat men då kunde man betala med klarna.
 
Det fungerade inte alls for mig ... Jag var tvungen att fixa nytt korkort medan jag var i Sverige en sommar, och det fick jag bona och be att fa da jag ju var skriven utomlands.



Det finns numera gott om banker som gor det ... men den bank jag hade i en del ar upp till 5-6 ar sedan tog ut en avgift nar man handlade med annan valuta. Da gjorde ocksa Svenska banker det, atminstone Handelsbanken och Skandinaviska banken.



Exact. De senaste 10-15 aren har jag rest innom Europa, Asien, Afrika, och Mellan Ostern etc, och ingenstans har jag varit tvungen att ha kort eller en telefon for att gora det jag ville. Det ar verkligen som att komma till en annan planet nar man kommer till Sverige.



Sa bra att det gick bra for dig.:)
Det fanns flera stallen i Stockholm (och aven ett par bensin mackar mellan Stockholm och Dalarna) dar jag inte kunde anvanda kort eftersom jag inte hade ett Svenskt korkort (eller id handling) med mig.
Och nej, jag varken ljuger eller overdriver.
Ja det finns absolut svenska banker som fortfarande tar avgift utomlands, men man kan ju ha kort i flera banker och på så vis planera sin resa. Ska man åka utomlands kan man tex använda kortet från Coop som är avgiftsfritt.

Och du menar att ditt svenska pass (som inte hade gått ut i datum) inte accepterades? Samma namn på kort och pass? Det låter extremt konstigt. Det är jättemånga svenskar som enbart använder passet för att legitimera sig med. Det finns tydliga regler kring vilka id-handlingar som är godkända och det är definitivt fler än svenskt körkort.
 
Jag fick ju prova vara fast lite sådär i limbo för någon månad sedan när min svenska bankkort gick ur tiden och jag inte fått ett ersättningskort. Skottska kontot var tomt men jag hade gott om pengar på det svenska - som jag inte kom åt. Pengarna fanns men var totalt utom räckhåll i ett tag, jag kunde inte ens handla online eftersom jag inte hade ett giltigt kortnummer.
Då hade jag önskat att jag haft några hundra undanstoppade i madrassen faktiskt, och har sedan dess ett kuvert i skafferiet. Det var inte det minsta roligt.

Sverige vore som sagt rena mardrömmen för mig nu, det är uppenbarligen inte bara så gott som kontantlöst utan fullkomligt teknikberoende också. Kan absolut se hur det skapar problem och utanförskap för många.
Det hände mig en gång också att mitt kort spärrades. Var några år sedan, fick föra över pengar till mamma som tog ut kontanter åt mig. Men då var det inga problem att handla med kontanter iaf.

Nu använder jag extremt sällan kontanter, men vill påpeka att många svenska butiker osv tar emot kontanter. Mataffärer, större butiker osv. Men nej, du kan inte betala med kontanter på bussen.
 
Däremot är du konstant övervakad av ditt telefonbolag om du har en mobil. Likaså flera moderna bilar har komponenter som kan styras och styrs utifrån. Och av bilen själv.
De flesta bilar har appar och liknande så att man KAN styra utvalda delar från mobilen. De kräver inte att man gör det via mobilen. Jag har tex haft on-call i min volvo och då har jag kunnat låsa och låsa upp i appen, styra dieselvärmaren osv. Men allt funkar även utan appen.
 
Det problemet finns bara i ditt huvud. Du ritar upp ett skräckscensario som inte existerar i den faktiska världen. Just därför som jag säger att det handlar om klassisk ovilja till förändring och tankar om att "jag vill ha det som det har varit".

Om vi hade gått från kontantfritt till endast kontanter hade samma personer förfasat sig över kontanterna.
Men snälla du det vet vi ingenting om alls. Statens intentioner kan ändras från en dag till nästa. Titta bara på de företag som nu får skit för att de sålt saker till Burma innan militärkuppen. Nej jag tror inte att det blir militärkupp i Sverige men det finns massor av krafter som vill ha mer och mer kontroll över invånarna ur alla möjliga och omöjliga perspektiv. De två senaste decennierna är helt klart en orgie i den genren där man kontrollerar massor av saker i terrorns namn. Som sagt det behövs endast en liten liten förändring i politiken (och nu har vi ju tom. prejudikat på att det går att åsidosätta grundlagen) för att skapa ett utpräglat kontrollsamhälle.
 
@Fruentimber har tidigt i tråden lyft det som jag också ser som största risken med ett kontantlöst samhälle - att vi gör oss mer beroende än vi skulle behöva vara av tillgång till elektricitet och till ett fungerande internet, och här nuddar resonemanget ofrånkomligen vid de oändliga katastrof- och zombieapokalypstrådarna. :grin: Men har vi inget fungerande betalsystem kan vi varken tjäna pengar eller spendera dem. Kan vi inte köpa livsmedel blir vi begränsade till det befintliga skafferiet, kan vi inte heller köpa drivmedel så kan en stor andel av arbetskraften så småningom inte ta sig till sina jobb vilket förstås vingklipper även grundläggande samhällsfunktioner. Övervakande storebror och rånande småligister blir i det läget sekundära problem, imho.

Även aspekten med utsatta samhällsgrupper, inte minst äldre, ser jag som allvarlig.
 
”För mig som har funktionshinder är det viktigt att kunna se och ta på pengarna”
I somras när jag var i Säffle och hälsade på mina föräldrar, tänkte jag som vanligt, intet ont anande, gå in på vanliga stället och fylla på mitt busskort med kontanter. Då hade de slutat med det! Det enda stället i staden man kunde ladda sådana värdekort var stationen. Men inte med kontanter, utan i en automat. Fick panik och ringde min gode man som tack och lov var i närheten och kunde rycka ut och hjälpa mig med detta. Annars hade jag inte tagit mig hem till Kristinehamn där jag bor. Här kan man som tur är fortfarande ladda med kontanter på pressbyrån. För mig som har funktionshinder är det mycket viktigt att kunna se och ta på pengarna. För att ha kontroll på hur mycket jag har. Annars blir det ruskigt mycket kaos!"
 
Det fungerade inte alls for mig ... Jag var tvungen att fixa nytt korkort medan jag var i Sverige en sommar, och det fick jag bona och be att fa da jag ju var skriven utomlands.

Sa bra att det gick bra for dig.:)
Det fanns flera stallen i Stockholm (och aven ett par bensin mackar mellan Stockholm och Dalarna) dar jag inte kunde anvanda kort eftersom jag inte hade ett Svenskt korkort (eller id handling) med mig.
Och nej, jag varken ljuger eller overdriver.

Det låter extremt konstigt. Ett svenskt pass är en id-handling förutsatt att det är giltigt.

Numera (sen 2019) går det inte att bekräfta kortköp med legitimation utan pinkod krävs. Men det är inte svenskt påhitt utan EU-lag och gäller i hela EU/EES.
 
Första problem. Ska besikta släpet och närmaste jag kan hitta är i Halmstad som tar kontanter :banghead: jag bor i utkanten av storgöteborg.
 
Men snälla du det vet vi ingenting om alls. Statens intentioner kan ändras från en dag till nästa. Titta bara på de företag som nu får skit för att de sålt saker till Burma innan militärkuppen. Nej jag tror inte att det blir militärkupp i Sverige men det finns massor av krafter som vill ha mer och mer kontroll över invånarna ur alla möjliga och omöjliga perspektiv. De två senaste decennierna är helt klart en orgie i den genren där man kontrollerar massor av saker i terrorns namn. Som sagt det behövs endast en liten liten förändring i politiken (och nu har vi ju tom. prejudikat på att det går att åsidosätta grundlagen) för att skapa ett utpräglat kontrollsamhälle.

Inget av detta påverkas av kontanternas vara. En totalitär makt kan omedelbart med ett beslut göra dessa värdelösa.

I grunden för det sig om en irrationell känsla av att inte ha kontroll varför farorna överdrivs. Det går att likna vid en flygrädd.
 
”För mig som har funktionshinder är det viktigt att kunna se och ta på pengarna”
I somras när jag var i Säffle och hälsade på mina föräldrar, tänkte jag som vanligt, intet ont anande, gå in på vanliga stället och fylla på mitt busskort med kontanter. Då hade de slutat med det! Det enda stället i staden man kunde ladda sådana värdekort var stationen. Men inte med kontanter, utan i en automat. Fick panik och ringde min gode man som tack och lov var i närheten och kunde rycka ut och hjälpa mig med detta. Annars hade jag inte tagit mig hem till Kristinehamn där jag bor. Här kan man som tur är fortfarande ladda med kontanter på pressbyrån. För mig som har funktionshinder är det mycket viktigt att kunna se och ta på pengarna. För att ha kontroll på hur mycket jag har. Annars blir det ruskigt mycket kaos!"
Det här är inte du väl, som ska köra till Halmstad för att besiktiga ett släp?
 
”För mig som har funktionshinder är det viktigt att kunna se och ta på pengarna”
I somras när jag var i Säffle och hälsade på mina föräldrar, tänkte jag som vanligt, intet ont anande, gå in på vanliga stället och fylla på mitt busskort med kontanter. Då hade de slutat med det! Det enda stället i staden man kunde ladda sådana värdekort var stationen. Men inte med kontanter, utan i en automat. Fick panik och ringde min gode man som tack och lov var i närheten och kunde rycka ut och hjälpa mig med detta. Annars hade jag inte tagit mig hem till Kristinehamn där jag bor. Här kan man som tur är fortfarande ladda med kontanter på pressbyrån. För mig som har funktionshinder är det mycket viktigt att kunna se och ta på pengarna. För att ha kontroll på hur mycket jag har. Annars blir det ruskigt mycket kaos!"
Herregud då bor vi ju typ granne
 
Varför skulle någon som har god man INTE kunna köra bil? Vad har du för förutfattade meningar om folk egentligen?
Det här inlägget hoppas jag saknade en blinksmiley.

Annars - dagens självklaraste trafiksäkerhetspåstående:
För att existensen av en god man inte riktigt räcker till för att få behålla ett körkort vid ett funktionshinder av typen "jag måste kunna ta på en sedel för att kunna avgöra dess valör".
 
@Fruentimber har tidigt i tråden lyft det som jag också ser som största risken med ett kontantlöst samhälle - att vi gör oss mer beroende än vi skulle behöva vara av tillgång till elektricitet och till ett fungerande internet, och här nuddar resonemanget ofrånkomligen vid de oändliga katastrof- och zombieapokalypstrådarna. :grin: Men har vi inget fungerande betalsystem kan vi varken tjäna pengar eller spendera dem. Kan vi inte köpa livsmedel blir vi begränsade till det befintliga skafferiet, kan vi inte heller köpa drivmedel så kan en stor andel av arbetskraften så småningom inte ta sig till sina jobb vilket förstås vingklipper även grundläggande samhällsfunktioner. Övervakande storebror och rånande småligister blir i det läget sekundära problem, imho.

Även aspekten med utsatta samhällsgrupper, inte minst äldre, ser jag som allvarlig.
Frågan är hur mycket nytta det egentligen skulle göra med kontanter i ett "mindre" katastrofläge i form av strömavbrott. Är inte bensinpumpar elberoende och alla kassor i sig också beroende av el för att kunna skriva ut kvitton osv? Många av de mer laglydiga handlarna i mindre butiker utan någon form av backupström skulle nog helt enkelt vägra släppa in folk i affären om det inte fanns ström pga mökt, risk för att folk snattar utan att det märks samt att de inte skulle kunna ta betalt pga att de måste kunna lämna ut kvitton.
 
Det är jättemånga svenskar som enbart använder passet för att legitimera sig med. Det finns tydliga regler
Det låter extremt konstigt. Ett svenskt pass är en id-handling förutsatt att det är giltigt.

Numera (sen 2019) går det inte att bekräfta kortköp med legitimation utan pinkod krävs. Men det är inte svenskt påhitt utan EU-lag och gäller i hela EU/EES.

Maken paminnde mig just att jag hade ett kort fran en Amerikansk bank :confused: storre delen av den vistelsen. Det gar battre med Svenskt kort, (Handelsbanken har vi fortfarande konto pa) men det ar himla svart att fa ett kort darifran hit da de inte skickade kort till oss i USA ... Numera tror jag de skickar kort hit igen, tidigare fick vi hitta en slakting/god van som kunde ta emot det och skicka det vidare men ar oklar om reglerna just nu.

I alla handelser ar det ju valdigt godtyckligt om nagon accepterar min legitimation eller inte. Det kan ha varit att personerna inte gillade hur jag sag ut, eller som sagt, att kortet var fran Amerikansk bank. Helt klart var i alla fall att nar de vagrat ta min Amerikanska legitimation var inte ett Svenskt pass ett dugg battre att komma med och da flera stycket sagt at mig att det inte alls fungerade som legitimation tog jag for givet att sa var fallet.
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 365
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 237
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp