Kontantfritt samhälle.

Nej, det gör jag inte. Däremot har jag blivit rånad och har kanske mer förståelse för en säkrare arbetsmiljö än de flesta som vill ha kvar kontanterna har.
Visst vore drömmen att samhället var säkrare, men det anser jag vara en ouppnålig utopi.
Har jobbat natt på en korva i korsningen av avenyn och vasagatan som yngre, fick även lönen i ett kuvert som skulle med till bilen en bra bit bort.
 
Ja, jag vet flera som blivit rånade flera gånger. Flera även misshandlade. Jag slapp i alla fall bli misshandlad, men man är inte stor när man står med en pistol riktad emot sig.
Vissa verkar inte förstå att kontanterna ofta tas bort av säkerhetsskäl, utan verkar tro att det är för att storebror ska kunna spåra bättre.

Tycker folk verkligen det är värt att pistolhota folk i bussar med övervakningskameror osv för summor under 3000kr?
 
Så hemskt! Beklagar.
Jag har blivit både rånad, överfallen och sexuellt ofredad, så det har inget med dålig förståelse för min del att göra.

Jag fortsätter jobba och lobba för ett utopiskt samhälle. ❤

När du lyckats, är jag beredd att omvärdera.
Inte för din del kanske, men det är tydligt hos de flesta att de inte bryr sig om andras säkerhet utan avfärdar det med att man ska räkna med att bli rånad inom vissa jobb. Många har så usla argument att man blir matt, det är ofta mer lathet och inställningen att andra ska anpassa sig efter dom för att dom inte har lust att anpassa sig. Alls.
 
Det är mycket svårare att sno varor än pengar. Allt som försvårar kriminalitet är av godo. Tycker argumenten mot kontantfritt enbart handlar om att man vill att det ska vara som det alltid varit. Det är det som jag tycker mig läsa mellan raderna i alla fall

För rent logiskt är kontanterna ett kasst betalningsmedel i och med att det uppmuntrar till rån och kriminalitet. Fast folk som är uppväxta med "cash is king" har svårt att ändra synsätt.
VA! Ett stort argument är att det inte ska gå att kontrollera varenda liten chokladbit man köper. Vad har det att göra med att "vill ha det som det alltid varit"?
 
Det är mycket svårare att sno varor än pengar. Allt som försvårar kriminalitet är av godo. Tycker argumenten mot kontantfritt enbart handlar om att man vill att det ska vara som det alltid varit. Det är det som jag tycker mig läsa mellan raderna i alla fall

För rent logiskt är kontanterna ett kasst betalningsmedel i och med att det uppmuntrar till rån och kriminalitet. Fast folk som är uppväxta med "cash is king" har svårt att ändra synsätt.
Så du litar helt och hållet på bankerna? Finns väl ingen större bank som inte har varit i klaveret senaste 30 åren och vad säger att Icabanken inte kommer ta ocker priser om du handlar i en annan affär, hur länge kommer swish inte kosta något mm.
 
Tycker folk verkligen det är värt att pistolhota folk i bussar med övervakningskameror osv för summor under 3000kr?

Nu är ju pistol inte enda vapnet och inte heller har alla regioner övervakningskameror i sina bussar. Min arbetsgivare kör en linje som troligen kan klassas som Sveriges farligaste linje. När de har biljettkontroller där, är det razzior med polis som gäller. Den linjen har övervakningskameror, ändå misshandlas förare på den.
Tror du dessa människor verkligen bryr sig om övervakningskameror? Knappast.
 
För en knarkare i stort behov av en omedelbar fix så räcker det med 800kr för att allt konsekvenstänk som finns kan läggas helt åt sidan.

Kan ju lika gärna bli rånad på sin mobil osv. Finns ju fall där den rånade är tvungen att följa med till automaten och föra ut pengarna...
Jag har själv äldre släktingar som har blivit rånade på sina bankomatkort och fått kontona länsade då de haft koden gömd i plånboken. Vissa kortläsare behöver man inte kod på så de har handlat för småsummor lite här och var 😡
 
Kan ju lika gärna bli rånad på sin mobil osv. Finns ju fall där den rånade är tvungen att följa med till automaten och föra ut pengarna...
Jag har själv äldre släktingar som har blivit rånade på sina bankomatkort och fått kontona länsade då de haft koden gömd i plånboken. Vissa kortläsare behöver man inte kod på så de har handlat för småsummor lite här och var 😡
Det är för långsamt att omsätta en mobil till pengar, om det är en omedelbar fix som behövs.
Sammalunda gäller för att handla för småsummor på kort.
 
Därav att vi verkligen behöver något som inte kommer från banken. Ja, ogillar banker :cautious:
Om vi räknar bort dom som inte kan använda annat än kontanter för att hålla sig gömda eller något annat så.
Kommer riksbanken förhindra att medborgare som tvingas till att ha pengar digital inte drabbas av negativt ränta, Kommer vi vara säkra på att inte staten helt plötsligt vill lägga vantarna på pengarna. Få trodde ju att någon som Hitler skulle komma till makten och få kunde på 70 talet när kvinnorna gick i kortkort i Afghanistan se att det skulle se ut som det gör där idag.
 
Om vi räknar bort dom som inte kan använda annat än kontanter för att hålla sig gömda eller något annat så.
Kommer riksbanken förhindra att medborgare som tvingas till att ha pengar digital inte drabbas av negativt ränta, Kommer vi vara säkra på att inte staten helt plötsligt vill lägga vantarna på pengarna. Få trodde ju att någon som Hitler skulle komma till makten och få kunde på 70 talet när kvinnorna gick i kortkort i Afghanistan se att det skulle se ut som det gör där idag.
Kort sagt så samhället förändrats och inte alltid till det bättre.
 
Fast det handlar inte bara om folk som inte kan ha kort utan även om när kontanter inte är godkänt betalnedel länge. Om när bankerna kan göra som dom vill helt och hållet, blir det då vi går över till euro när alla åker till andra länder för att ta ut kontant.
Vad menar du med "när bankerna kan göra som dom vill"? Vad är det bankerna gör som du tycker är fel?
 
Vad menar du med "när bankerna kan göra som dom vill"? Vad är det bankerna gör som du tycker är fel?
Banker är mest intresserade av att maximera sin vinst och inte att samhället fungerar. Det är företag som alla andra företag men till skillnad mot andra företag så är du tvingad att använda dem, ok det gäller för de ockrande elnätbolagen också. De utnyttjar därmed sin maktställning för att fylla upp sin egen plånbok och i slutändan aktieägarnas
 
Senast ändrad:
Då var i två. De försöker framställa sig själva som samhällsbärande men jag tycker mer och mer det liknar ocker. Varje gång ekonomireportrar entusiastiskt kungör vinsterna de gör så blir jag äcklad av hur de suger ut sina kunder.
Blir du lika äcklad av vinsterna bilföretag, tex volvo och klädföretag som H&M gör? Banker kan möjligen sägas ha av en viss sammhållsinsitution MEN banker är vinstdrivande bolag. Vi är i dagens sammhälle tvugna att ha ett bankkonto varvid man är tvungen att vara kund hos en bank, men likaså behöver vi ju ha tex kläder varvid man är "tvungen" att vara kund till ett klädföretag, många är tvugna att ha bil osv. Det är inte riktigt samma sak jag vet men jag blir förvånad när folk blir upprörda av att just banker gör utdelningar. Varför är bankers utdelningar värre/fel jmf med andra vinstdrivande bolag?
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 364
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 164
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 232
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp