Kontantfritt samhälle.

Om vi räknar bort dom som inte kan använda annat än kontanter för att hålla sig gömda eller något annat så.
Kommer riksbanken förhindra att medborgare som tvingas till att ha pengar digital inte drabbas av negativt ränta, Kommer vi vara säkra på att inte staten helt plötsligt vill lägga vantarna på pengarna. Få trodde ju att någon som Hitler skulle komma till makten och få kunde på 70 talet när kvinnorna gick i kortkort i Afghanistan se att det skulle se ut som det gör där idag.
För er som undrar så blir på kvinnor i Afghanistan 1972 och 2013
https://images.app.goo.gl/EuLVXw4wb99YLzLp6
 
Blir du lika äcklad av vinsterna bilföretag, tex volvo och klädföretag som H&M gör? Banker kan möjligen sägas ha av en viss sammhållsinsitution MEN banker är vinstdrivande bolag. Vi är i dagens sammhälle tvugna att ha ett bankkonto varvid man är tvungen att vara kund hos en bank, men likaså behöver vi ju ha tex kläder varvid man är "tvungen" att vara kund till ett klädföretag, många är tvugna att ha bil osv. Det är inte riktigt samma sak jag vet men jag blir förvånad när folk blir upprörda av att just banker gör utdelningar. Varför är bankers utdelningar värre/fel jmf med andra vinstdrivande bolag?
Det är en viss skillnad mellan HM och banker. Visst behöver vi kläder men ungefär där slutar likheten. Du behöver inte alls förstå men in min värld så har bankernas vinster för länge sedan överstigit det rimligas gränsa när de påstår att de tillhör den samhällsbärande sektorn. Hade de erkänt att deras mål är att maximera vinsten till vilket pris som helst hade saken varit i ett annat läge.
 
Blir du lika äcklad av vinsterna bilföretag, tex volvo och klädföretag som H&M gör? Banker kan möjligen sägas ha av en viss sammhållsinsitution MEN banker är vinstdrivande bolag. Vi är i dagens sammhälle tvugna att ha ett bankkonto varvid man är tvungen att vara kund hos en bank, men likaså behöver vi ju ha tex kläder varvid man är "tvungen" att vara kund till ett klädföretag, många är tvugna att ha bil osv. Det är inte riktigt samma sak jag vet men jag blir förvånad när folk blir upprörda av att just banker gör utdelningar. Varför är bankers utdelningar värre/fel jmf med andra vinstdrivande bolag?
Fast inget av dom företagen du tar upp har en sådan kontroll på mig som kund. Köper jag en bil eller kläder så slipper jag företaget efter affären. En bank kan spåra mig i mitt vardagliga liv, fortsätta att suga ut pengar.
 
Banker är mest intresserade av att maximera sin vinst och inte att samhället fungerar. Det är företag som alla andra företag men till skillnad mot andra företag så är du tvingad att använda dem, ok det gäller för de ockrande elnätbolagen också. De utnyttjar därmed sin maktställning för att fylla upp sin egen plånbok och i slutändan aktieägarnas
Men det är ju massa företag vi på något sätt är tvugna att använda; försäkringsbolag, elnätsbolag (som du nämner), biltillverkare om man behöver ha bil (även om man till kan köpa begagnat så måste ju bilen tillverkas), mobiltillverkare och företag som tillhandahåller abonnemang för mobiltelefoner. I dag är det ju tex svårt att vara utan mobil, så vi är tvugna att använda företag såsom tele2, Telenor etc för abonnemang, bör inte sådana bolag då också kritiseras för deras vinstutdelning? Någon typ av försäkring måste ju alla vuxna i Sverige ha, tex hemförsäkring, bilförsäkring etc.

Jag menar INTE att man inte ska ha synpunkter på bolags utdelning, det är fullt naturligt, jag tycker bara många verkar tycka att just bankers utdelningar är värre än andra bolags utdelning (bolag som man också är tvugen att använda) och det kan jag delvis finna märkligt.
 
Men det är ju massa företag vi på något sätt är tvugna att använda; försäkringsbolag, elnätsbolag (som du nämner), biltillverkare om man behöver ha bil (även om man till kan köpa begagnat så måste ju bilen tillverkas), mobiltillverkare och företag som tillhandahåller abonnemang för mobiltelefoner. I dag är det ju tex svårt att vara utan mobil, så vi är tvugna att använda företag såsom tele2, Telenor etc för abonnemang, bör inte sådana bolag då också kritiseras för deras vinstutdelning? Någon typ av försäkring måste ju alla vuxna i Sverige ha, tex hemförsäkring, bilförsäkring etc.

Jag menar INTE att man inte ska ha synpunkter på bolags utdelning, det är fullt naturligt, jag tycker bara många verkar tycka att just bankers utdelningar är värre än andra bolags utdelning (bolag som man också är tvugen att använda) och det kan jag delvis finna märkligt.
Du kan inte se skillnaden på att "tvingas" använda Volvo och att tvingas använda Ellevio som nätleverantör?
Det är en viss skillnad på bilföretag/försäkringsbolag och nätleverantör/banker. Angående telefonbolag så har politiken lagt sig i väldigt mycket och begränsat deras möjlighet av kreativ prissättning rejält så de kvalar inte in i ligan ovan. Hade de inte haft de begränsningar de har så hade de säkert varit med inom samma genre som banker och nätbolag.
 
Du kan inte se skillnaden på att "tvingas" använda Volvo och att tvingas använda Ellevio som nätleverantör?
Det är en viss skillnad på bilföretag/försäkringsbolag och nätleverantör/banker. Angående telefonbolag så har politiken lagt sig i väldigt mycket och begränsat deras möjlighet av kreativ prissättning rejält så de kvalar inte in i ligan ovan. Hade de inte haft de begränsningar de har så hade de säkert varit med inom samma genre som banker och nätbolag.

Däremot är du konstant övervakad av ditt telefonbolag om du har en mobil. Likaså flera moderna bilar har komponenter som kan styras och styrs utifrån. Och av bilen själv.
 
Kan ju lika gärna bli rånad på sin mobil osv. Finns ju fall där den rånade är tvungen att följa med till automaten och föra ut pengarna...
Jag har själv äldre släktingar som har blivit rånade på sina bankomatkort och fått kontona länsade då de haft koden gömd i plånboken. Vissa kortläsare behöver man inte kod på så de har handlat för småsummor lite här och var 😡
Min son och hans kompis blev när de var 16 år rånade på bland annat bankkort och mobiler, kompisens kort togs av en av de fyra rånarna, som sonen och hans kompis delvis visste vem var vid namn, och så fick de säga koderna under pistolhot. Två av rånarna gick till en automat och tog ut pengarna som fanns där.

Nu var sonen och hans kompis 16 år gamla och rånarna var mellan 18 och 24 år gamla, men det här är anledningen till att jag egentligen är sååå väldigt emot att barn och yngre tonåringar har bankkort och dyra mobiler och springer runt med.Det händer ju yngre barn också! Min dotter är 14 och har inget kort. Mobil har hon ju, men det är ju inte senaste iphonen, som en del kompisar har. Hon ville hellre ha veckopeng än månadspeng så hon får kontanter varje vecka istället. Men visst vill hon ha kort och det börjar helt ärligt att brännas lite nu, börjar bli dags helt klart...
 
Däremot är du konstant övervakad av ditt telefonbolag om du har en mobil. Likaså flera moderna bilar har komponenter som kan styras och styrs utifrån. Och av bilen själv.
Finns folk som testar då och då att inte ha telefonen ett år så funkar ju uppenbarligen att vara utan och en mobil behöver inte vara registrerad på någon. Måste du ha bli så behöver du inte ha en ny utan en enklare från 90talet eller äldre funkar utmärkt.
 
Blir du lika äcklad av vinsterna bilföretag, tex volvo och klädföretag som H&M gör? Banker kan möjligen sägas ha av en viss sammhållsinsitution MEN banker är vinstdrivande bolag. Vi är i dagens sammhälle tvugna att ha ett bankkonto varvid man är tvungen att vara kund hos en bank, men likaså behöver vi ju ha tex kläder varvid man är "tvungen" att vara kund till ett klädföretag, många är tvugna att ha bil osv. Det är inte riktigt samma sak jag vet men jag blir förvånad när folk blir upprörda av att just banker gör utdelningar. Varför är bankers utdelningar värre/fel jmf med andra vinstdrivande bolag?
Du har så rätt, men på klädaffären kan jag handla så mycket eller lite jag vill,det är ingen som säger att jag får bara handla för si o så mycket i mån,veckan,det är ingen som leker överförmyndare med mina pengar,vill jag använda dom så ska jag ha tillgång till dom året runt alla timmar på dygnet.
 
Finns folk som testar då och då att inte ha telefonen ett år så funkar ju uppenbarligen att vara utan och en mobil behöver inte vara registrerad på någon. Måste du ha bli så behöver du inte ha en ny utan en enklare från 90talet eller äldre funkar utmärkt.

Tekniskt sätt så kan du välja bort banken också. Sluta jobba, bli självförsörjande och byt till dig resten. Inget är omöjligt om man vill.
 
Tekniskt sätt så kan du välja bort banken också. Sluta jobba, bli självförsörjande och byt till dig resten. Inget är omöjligt om man vill.
Fast jag vill inte ha valuta i 2 rovor,4 tomater o lite persilja,jag vill köpa saker för mina pengar utan att någon har åsikter eller regler för hur mycket jag kan handla för utan att använda kort.
 
Tekniskt sätt så kan du välja bort banken också. Sluta jobba, bli självförsörjande och byt till dig resten. Inget är omöjligt om man vill.
Byteshandel ska det också skattas för så blir ju svår utan bank.

Skulle helt klart kunna klara mig på en mobil som inte är en smart utan en med knappat och T9 med ett kontantkort och en bil utan appar och grejer har jag redan.
Så detta ganska långt ifrån självförsörjande utan att kunna bli spårad om jag vill.
 
Precis, jag känner flera som legitimerat sig med passet när innan dom skaffa körkort och inte iddes skaffa id-kort

Det fungerade inte alls for mig ... Jag var tvungen att fixa nytt korkort medan jag var i Sverige en sommar, och det fick jag bona och be att fa da jag ju var skriven utomlands.

I sverige finns det flera banker som inte tar ut avgift när man betalar med kort utomlands. Finns inte det hos er också?

Har extremt svårt att tro på att du blev nekad identifiering med ett giltigt svenskt pass. I så fall måste passet ha gått ut?

Det finns numera gott om banker som gor det ... men den bank jag hade i en del ar upp till 5-6 ar sedan tog ut en avgift nar man handlade med annan valuta. Da gjorde ocksa Svenska banker det, atminstone Handelsbanken och Skandinaviska banken.

Jag har snarlika erfarenheter från mitt senaste besök vilket ligger ungefär lika långt tillbaka i tiden. Det är som ett besöka en helt annan planet!

Exact. De senaste 10-15 aren har jag rest innom Europa, Asien, Afrika, och Mellan Ostern etc, och ingenstans har jag varit tvungen att ha kort eller en telefon for att gora det jag ville. Det ar verkligen som att komma till en annan planet nar man kommer till Sverige.

Ja, det är bara typ 3 år sedan jag skaffade leg, innan dess använde jag alltid passet som idhandling. Har aldrig varit ett problem.

Sa bra att det gick bra for dig.:)
Det fanns flera stallen i Stockholm (och aven ett par bensin mackar mellan Stockholm och Dalarna) dar jag inte kunde anvanda kort eftersom jag inte hade ett Svenskt korkort (eller id handling) med mig.
Och nej, jag varken ljuger eller overdriver.
 
VA! Ett stort argument är att det inte ska gå att kontrollera varenda liten chokladbit man köper. Vad har det att göra med att "vill ha det som det alltid varit"?

Det problemet finns bara i ditt huvud. Du ritar upp ett skräckscensario som inte existerar i den faktiska världen. Just därför som jag säger att det handlar om klassisk ovilja till förändring och tankar om att "jag vill ha det som det har varit".

Om vi hade gått från kontantfritt till endast kontanter hade samma personer förfasat sig över kontanterna.
 
Jag fick ju prova vara fast lite sådär i limbo för någon månad sedan när min svenska bankkort gick ur tiden och jag inte fått ett ersättningskort. Skottska kontot var tomt men jag hade gott om pengar på det svenska - som jag inte kom åt. Pengarna fanns men var totalt utom räckhåll i ett tag, jag kunde inte ens handla online eftersom jag inte hade ett giltigt kortnummer.
Då hade jag önskat att jag haft några hundra undanstoppade i madrassen faktiskt, och har sedan dess ett kuvert i skafferiet. Det var inte det minsta roligt.

Sverige vore som sagt rena mardrömmen för mig nu, det är uppenbarligen inte bara så gott som kontantlöst utan fullkomligt teknikberoende också. Kan absolut se hur det skapar problem och utanförskap för många.
 
Vetenskapens värld hade ett avsnitt om problematiken med bankerna och deras sätt att skapa pengar ur tomma intet (samt konsekvenserna kring det) som jag och sambon såg. Vet inte om avsnittet finns kvar på SVT Play kanske?

Rekommenderas för alla inblandade i denna tråd. En bank och dess handlingar får betydligt större konsekvenser för oss i samhället än HM.
 
De flesta moderna bilar är inte uppkopplade om man inte köper det, eller kopplar upp sin telefon till den. Men visst blir det allt vanligare, Tesla och en del andra elbilar är ganska hårt uppkopplade för att fungera.

Om man inte med ”styrs utifrån” räknar in sånt som den där moderna FM-radion som ger ljud från människor på annan plats inne i bilen trots att de inte är där! Eller trafikmeddelanden via RDS.

(Uppkoppling och on-call tjänster är oftast tämligen dyra tillvalstjänster)
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 364
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 166
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 235
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp