Kontantfritt samhälle.

nullo-modo

Trådstartare
Vi i Sverige är på väg med stormsteg mot ett kontantfritt samhälle. Kontanter i omlopp har halverats mellan 2007 och 2019 och fortsätta ner medan dom flesta andra eu länder har ökat med kontanter i omlopp sedan finanskrisen.

Vad för fördelar och nackdelar finns det med ett samhälle utan kontanter tycker ni? Är det vi eller övriga eu länder som är på väg åt fel håll?

Har själv inte betalat med annat än med kontantfria medel sedan innan vi bytte sedlar så jag är ju med själv och driver på ett kontantfritt samhälle. Börjar fundera på om det är den rätta vägen.
 
Principellt är jag empt ett samhälle där varje transaktion kan spåras och som representerar data som kan säljas.

I verkligheten är jag mycket dålig på att använda kontanter, men jag tycker det är viktigt att fundera och förstå vilket annorlunda samhälle det innebär!
 
jag tycker att det är oerhört smidigt utan kontanter och är glad att jag numera inte behöver släpa på både telefon och plånbok när jag går hemifrån, det räcker med telefonen och ett bankkort.
men systemet är samtidigt väldigt sårbart, eftersom ett litet strömavbrott eller nätverksstrul gör att inga betalningar fungerar
 
jag tycker att det är oerhört smidigt utan kontanter och är glad att jag numera inte behöver släpa på både telefon och plånbok när jag går hemifrån, det räcker med telefonen och ett bankkort.
men systemet är samtidigt väldigt sårbart, eftersom ett litet strömavbrott eller nätverksstrul gör att inga betalningar fungerar
Eller bara telefonen. Ser fler och fler som har kortet på mobilen.
 
Jag tar ut ett par tusen kontant varje månad. Vill inte att vår automat ska försvinna. Har nästan 2 mil till nästa.
Det mesta jag handlar begagnat eller säljer själv är kontant.
Vill inte bli spårad för minsta lilla.

På landet drabbas man av strömavbrott då och då. Uppkopplingen till banken funkar inte alltid heller. Då vill man inte åka lång väg tillbaka utan det man har åkt för.
Jag vill ha kvar kontanterna.
 
Vi i Sverige är på väg med stormsteg mot ett kontantfritt samhälle. Kontanter i omlopp har halverats mellan 2007 och 2019 och fortsätta ner medan dom flesta andra eu länder har ökat med kontanter i omlopp sedan finanskrisen.

Vad för fördelar och nackdelar finns det med ett samhälle utan kontanter tycker ni? Är det vi eller övriga eu länder som är på väg åt fel håll?

Har själv inte betalat med annat än med kontantfria medel sedan innan vi bytte sedlar så jag är ju med själv och driver på ett kontantfritt samhälle. Börjar fundera på om det är den rätta vägen.

Det kommer att försvåra kriminaliteten och minska tiggeriet.

Kontantlöst samhälle och ökad övervakning är framtiden.

Det kan förvisso missbrukas men ser fördelarna mycket större än nackdelarna.
 
Jag har inte använt kontanter öht på minst 10 år, troligtvis mer. Jag har under dessa år inte bara inte använt, utan inte heller sett kontanter, så jag kan ärligt säga att jag inte längre vet hur alla de svenska sedlarna ser ut eller vilken valör de finns i O_o!

Jag har under dessa år personligen aldrig haft ett enda större problem med att jag bara har ”elektroniska” pengar, nån gång har bankappen eller swish legat nere under en kortare period precis när jag behövt använda det, men det är så extremt sällan att jag knappt märkt det.

För min del är att det är extremt skönt att slippa kontanter.
 
Det är flera redan utsatta grupper i vårt samhälle som blir än mer utsatta av att kontanterna försvinner. Jag tycker det är fullständigt överjävligt att denna utveckling överhuvudtaget får pågå utan någon form av konsekvensanalys på gruppnivå. Den ökade möjligheten för övervakning är också skrämmande.

Det är jättesvårt att navigera mellan de butiker som tillåter kontanter, och de som inte gör det. Kortet åker fram alldeles för ofta. Min sambo är desto mer restriktiv och väljer både butiker och restauranger efter vilka som tar kontanter då han är starkt emot utvecklingen. Han har inga problem med att vända i kassan och upplysa både kassör och butiksinnehavare om vad lagen säger om butiken inte skyltat med att de är kontantfria.

Jag är vanlig vit hetero medelklass-svensson, uppväxt med teknik och har inga större problem med att hänga med i utvecklingen. Jag hade lika gärna kunnat rycka på axlarna åt problemet. Men här gäller det att tänka steget extra och fundera vad det är man bidrar till när ingen protest görs.
 
Det är flera redan utsatta grupper i vårt samhälle som blir än mer utsatta av att kontanterna försvinner. Jag tycker det är fullständigt överjävligt att denna utveckling överhuvudtaget får pågå utan någon form av konsekvensanalys på gruppnivå. Den ökade möjligheten för övervakning är också skrämmande.

Det är jättesvårt att navigera mellan de butiker som tillåter kontanter, och de som inte gör det. Kortet åker fram alldeles för ofta. Min sambo är desto mer restriktiv och väljer både butiker och restauranger efter vilka som tar kontanter då han är starkt emot utvecklingen. Han har inga problem med att vända i kassan och upplysa både kassör och butiksinnehavare om vad lagen säger om butiken inte skyltat med att de är kontantfria.

Jag är vanlig vit hetero medelklass-svensson, uppväxt med teknik och har inga större problem med att hänga med i utvecklingen. Jag hade lika gärna kunnat rycka på axlarna åt problemet. Men här gäller det att tänka steget extra och fundera vad det är man bidrar till när ingen protest görs.
:bow:
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 364
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 235
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp