Kontinental- eller ramsäng?

Michellan95

Trådstartare
Vad föredrar ni? Finns det för- och nackdelar med de olika sorterna?

Vi ska införskaffa ny säng och jag har varit inställd på kontinentalsäng hela tiden för det känns modernt (?) och det är vad de flest köper idag (?).
Vi har ramsäng idag med gemensam bäddmadrass och är väl varken nöjda eller missnöjd (eller ja missnöjda är vi ju men det är nog inte för att den är en ramsäng... tror jag ;) )
 
Vi har varsin säng som ligger i en ram med gemensam bäddmadrass och är nöjda, framförallt så har vi förvaring under madrasserna samt att ramen står direkt på golvet så dammsugning under säng är inget vi behöver pyssla med
 
Vi hade kontinentalsäng från kungsängen, efter fem år var den helt slut. Har haft kungsängen resårsäng sen innan som hållt i många år. Nu blev det dock resårmadrass från ikea, minns inte namnet men deras lite dyrare resårmadrass med naturmaterial i. Så mycket skönare än kontinentalsäng, även när vår var ny så är resårsängen mycket skönare.
Mera motstånd i resårsängen eller hur man ska förklara! Köpte dock två stycken 105 resårmadrasser från ikea och en bäddmadrass som är 210 cm från kungsängen. Ville ha bred säng men vill ha gemensam bäddmadrass. Haft sängen i ca två veckor och så nöjda än så länge!
 
Vi hade kontinentalsäng från kungsängen, efter fem år var den helt slut. Har haft kungsängen resårsäng sen innan som hållt i många år. Nu blev det dock resårmadrass från ikea, minns inte namnet men deras lite dyrare resårmadrass med naturmaterial i. Så mycket skönare än kontinentalsäng, även när vår var ny så är resårsängen mycket skönare.
Mera motstånd i resårsängen eller hur man ska förklara! Köpte dock två stycken 105 resårmadrasser från ikea och en bäddmadrass som är 210 cm från kungsängen. Ville ha bred säng men vill ha gemensam bäddmadrass. Haft sängen i ca två veckor och så nöjda än så länge!
Är kontinentalsängar ”vingligare”? Slits de mer för att de är mer madrasser?

Skulle väldigt gärna vilja ha en 210 säng och vi har spånat en del på det sedan vi sov i en sådan bred på hotell för ett par år sedan 😍
 
Jag måste säga att jag knappt trodde man köpte ramsängar mer än som extrasängar längre.. :o

Mitt råd är iaf att åka runt och provligga massa olika märken och komforter, för det är verkligen jätteskillnad!
Ikeas var helt stenhårda tyckte vi, Kungssängen tyckte vi kändes oseriösa med deras ständiga reor, någon tillverkare hade bara 3 zoner, och så vidare. Ta reda på fakta och prova prova prova!

Och se till att ni får nån sån garanti där man kan byta efter en tid ifall man känner att den är för hård/mjuk.

Vi köpte till slut en Carpe Diem och den är helt underbar! :love:
 
Vad föredrar ni? Finns det för- och nackdelar med de olika sorterna?

Vi ska införskaffa ny säng och jag har varit inställd på kontinentalsäng hela tiden för det känns modernt (?) och det är vad de flest köper idag (?).
Vi har ramsäng idag med gemensam bäddmadrass och är väl varken nöjda eller missnöjd (eller ja missnöjda är vi ju men det är nog inte för att den är en ramsäng... tror jag ;) )
Åk runt och provligg många sängar ;) Vi åkte först till Ikea och testade deras sängar, och bestämde oss nästan för deras dyraste och tyckte den kändes skön, men vi tänkte "äh vi tar en sväng till en annan sängbutik" och la oss i en Ekens , herregud vilken skillnad. Ikeasängen framstod inte som fantastisk längre om vi säger så...
 
Intressant tråd :) Jag funderar på liknande. Har bott väldigt compact living sista åren så jag har därför kvar min gamla 120-säng. Har helt enkelt inte funnits plats för mer. Men jag är sååå trött på den. Dels är den helt slut och jag får ont i kroppen av den, bara det är en anledning till byte. Men jag har tröttnat på att trängas de ggr min särbo hälsar på. Det går liksom inte att sova två i den. Hunden har dessutom en självklar plats vilket gör det trångt (ja en liten hund tar oerhört mkt plats när den lägger sig i mitten, vilket hon alltid gör :grin:...)

Jag har numera ett sovrum efter att jag flyttat till en 2a, inget jättestort sovrum men jag bör ha plats för en 160-säng. Funderar även på 140 men då blir ju skillnaden inte jättestor från 120 de ggr vi är två...
Funderar även om jag ska köpa en kontinentalsäng eller en ramsäng. Tycker kontinentalsängarna ser så klumpiga ut... och hunden kommer aldrig kunna ta sig upp för egen maskin i en sådan heller. Men om de är jättemkt skönare är det helt klart ett alternativ.

Hur mkt pengar måste man vara beredd att lägga för att få en bra säng? Jag är inte jättesugen på mer än 10k faktiskt. Är det rimligt att hitta nåt i den prisklassen?
 
Intressant tråd :) Jag funderar på liknande. Har bott väldigt compact living sista åren så jag har därför kvar min gamla 120-säng. Har helt enkelt inte funnits plats för mer. Men jag är sååå trött på den. Dels är den helt slut och jag får ont i kroppen av den, bara det är en anledning till byte. Men jag har tröttnat på att trängas de ggr min särbo hälsar på. Det går liksom inte att sova två i den. Hunden har dessutom en självklar plats vilket gör det trångt (ja en liten hund tar oerhört mkt plats när den lägger sig i mitten, vilket hon alltid gör :grin:...)

Jag har numera ett sovrum efter att jag flyttat till en 2a, inget jättestort sovrum men jag bör ha plats för en 160-säng. Funderar även på 140 men då blir ju skillnaden inte jättestor från 120 de ggr vi är två...
Funderar även om jag ska köpa en kontinentalsäng eller en ramsäng. Tycker kontinentalsängarna ser så klumpiga ut... och hunden kommer aldrig kunna ta sig upp för egen maskin i en sådan heller. Men om de är jättemkt skönare är det helt klart ett alternativ.

Hur mkt pengar måste man vara beredd att lägga för att få en bra säng? Jag är inte jättesugen på mer än 10k faktiskt. Är det rimligt att hitta nåt i den prisklassen?

Skaffa en pall till hunden :D det har Totte för att ta sig upp.
 
Är kontinentalsängar ”vingligare”? Slits de mer för att de är mer madrasser?

Skulle väldigt gärna vilja ha en 210 säng och vi har spånat en del på det sedan vi sov i en sådan bred på hotell för ett par år sedan 😍

Jadu jag vet inte riktigt, upplevde våran som ja, typ lite ostadig kanske. Svårt att förklara! Dessutom gled madrasserna runt väldigt, låg aldrig stilla på samma plats!
 
Intressant tråd :) Jag funderar på liknande. Har bott väldigt compact living sista åren så jag har därför kvar min gamla 120-säng. Har helt enkelt inte funnits plats för mer. Men jag är sååå trött på den. Dels är den helt slut och jag får ont i kroppen av den, bara det är en anledning till byte. Men jag har tröttnat på att trängas de ggr min särbo hälsar på. Det går liksom inte att sova två i den. Hunden har dessutom en självklar plats vilket gör det trångt (ja en liten hund tar oerhört mkt plats när den lägger sig i mitten, vilket hon alltid gör :grin:...)

Jag har numera ett sovrum efter att jag flyttat till en 2a, inget jättestort sovrum men jag bör ha plats för en 160-säng. Funderar även på 140 men då blir ju skillnaden inte jättestor från 120 de ggr vi är två...
Funderar även om jag ska köpa en kontinentalsäng eller en ramsäng. Tycker kontinentalsängarna ser så klumpiga ut... och hunden kommer aldrig kunna ta sig upp för egen maskin i en sådan heller. Men om de är jättemkt skönare är det helt klart ett alternativ.

Hur mkt pengar måste man vara beredd att lägga för att få en bra säng? Jag är inte jättesugen på mer än 10k faktiskt. Är det rimligt att hitta nåt i den prisklassen?

Jag har pall så barnet tar sig upp i vår resårsäng, den är väldigt hög!
 
Intressant tråd :) Jag funderar på liknande. Har bott väldigt compact living sista åren så jag har därför kvar min gamla 120-säng. Har helt enkelt inte funnits plats för mer. Men jag är sååå trött på den. Dels är den helt slut och jag får ont i kroppen av den, bara det är en anledning till byte. Men jag har tröttnat på att trängas de ggr min särbo hälsar på. Det går liksom inte att sova två i den. Hunden har dessutom en självklar plats vilket gör det trångt (ja en liten hund tar oerhört mkt plats när den lägger sig i mitten, vilket hon alltid gör :grin:...)

Jag har numera ett sovrum efter att jag flyttat till en 2a, inget jättestort sovrum men jag bör ha plats för en 160-säng. Funderar även på 140 men då blir ju skillnaden inte jättestor från 120 de ggr vi är två...
Funderar även om jag ska köpa en kontinentalsäng eller en ramsäng. Tycker kontinentalsängarna ser så klumpiga ut... och hunden kommer aldrig kunna ta sig upp för egen maskin i en sådan heller. Men om de är jättemkt skönare är det helt klart ett alternativ.

Hur mkt pengar måste man vara beredd att lägga för att få en bra säng? Jag är inte jättesugen på mer än 10k faktiskt. Är det rimligt att hitta nåt i den prisklassen?

Dyrare betyder inte bättre, vi har en dyr kontinentalsäng just nu och jag tycker inte den är mycket att hurra för. Bästa sängen jag sovit i var en från Jysks plus-sortiment, resårbotten, tror den kostade runt 4,5k.
Jag tycker också dom ser klumpiga ut, föredrar resårbotten med ben framför kontinentalsäng.
 
Vi köpte våran kontinental på Mio för ca 2,5 år sen. Betalade 8k på halva priset. Jag är rätt nöjd, sambon ligger helst i mitten, då den är lite fastare där. Vi borde vara nöjda några år till!
 
Dyrare betyder inte bättre, vi har en dyr kontinentalsäng just nu och jag tycker inte den är mycket att hurra för. Bästa sängen jag sovit i var en från Jysks plus-sortiment, resårbotten, tror den kostade runt 4,5k.
Jag tycker också dom ser klumpiga ut, föredrar resårbotten med ben framför kontinentalsäng.
Men det där är ju också lite intressant. Jag tänker oftast att man får vad man betalar för även om vi inte tittar på de dyraste sängarna.
Vad är det som känns bättre med gamla sängen från Jysk?
 
Ikea har vi redan valt bort. De har bra garantier på vissa sängar och vi har Ikea idag men vi är inte nöjda och har provlegat så många gånger i deras sängar och aldrig riktigt hittat sängen i våra drömmar.

Tack alla som påminner om att prova många även om vi har tänkt det för det är lätt att snabbt köpa den första ”bästa” man hittar :)
 
Jag bytte från en ramsäng från IKEA till en kontinentalsäng från Mio, jag älskar min nya säng! Jag upplever inte som någon annan att madrasserna glider omkring, mina ligger helt still :) Får plats med lite förvaring under sängen också vilket är trevligt, gillar den lyxiga "hotell" känslan av att komma högt upp och har även en stoppad sänggavel som förhöjer det. Betalade runt 8 för hela paketet med lite sommar rea, så otroligt värt det och som det känns nu kommer jag vara nöjd i många år framöver!

Tillägg: Aldrig mer IKEA, bytte ut madrasser som saggade ihop i mitten så mycket att man rullade in i mitten 2 gånger på garantin men samma sak hände om och om igen
 
Men det där är ju också lite intressant. Jag tänker oftast att man får vad man betalar för även om vi inte tittar på de dyraste sängarna.
Vad är det som känns bättre med gamla sängen från Jysk?

Den var helt enkelt så himla skön att sova i, gav stöd men var mjuk. Hade kunnat ligga ner i den dygnet runt utan problem, numer kan jag inte ens ta sovmorgon för då får jag värk i hela kroppen, har varit så i alla sängar (dyrare än Jysksängen) jag haft sedan dess. Nu får vi tom ha dubbla bäddmadrasser varav ena är en dyr tjock memoryskummsdrass, och det hjälper ytterst lite. Och jag kan för mitt liv inte komma på vad namnet på jysksängen var så jag kan köpa en likadan igen :arghh:
 
Ikea har vi redan valt bort. De har bra garantier på vissa sängar och vi har Ikea idag men vi är inte nöjda och har provlegat så många gånger i deras sängar och aldrig riktigt hittat sängen i våra drömmar.

Tack alla som påminner om att prova många även om vi har tänkt det för det är lätt att snabbt köpa den första ”bästa” man hittar :)

Även om det är bra att prova många så tycker jag att det är först efter att man sovit i den ett tag som man märker om den är bra. Så kolla upp om det finns ”prövotid” eller nåt på sängarna så ni kan lämna tillbaka om dom inte är bra.
 
Intressant tråd :) Jag funderar på liknande. Har bott väldigt compact living sista åren så jag har därför kvar min gamla 120-säng. Har helt enkelt inte funnits plats för mer. Men jag är sååå trött på den. Dels är den helt slut och jag får ont i kroppen av den, bara det är en anledning till byte. Men jag har tröttnat på att trängas de ggr min särbo hälsar på. Det går liksom inte att sova två i den. Hunden har dessutom en självklar plats vilket gör det trångt (ja en liten hund tar oerhört mkt plats när den lägger sig i mitten, vilket hon alltid gör :grin:...)

Jag har numera ett sovrum efter att jag flyttat till en 2a, inget jättestort sovrum men jag bör ha plats för en 160-säng. Funderar även på 140 men då blir ju skillnaden inte jättestor från 120 de ggr vi är två...
Funderar även om jag ska köpa en kontinentalsäng eller en ramsäng. Tycker kontinentalsängarna ser så klumpiga ut... och hunden kommer aldrig kunna ta sig upp för egen maskin i en sådan heller. Men om de är jättemkt skönare är det helt klart ett alternativ.

Hur mkt pengar måste man vara beredd att lägga för att få en bra säng? Jag är inte jättesugen på mer än 10k faktiskt. Är det rimligt att hitta nåt i den prisklassen?
Det är ganska stor skillnad mellan 120 och 140 cm säng. I en 140 går det att sova två, men jag hade valt 160-säng om det finns plats.
 
Tillägg: Aldrig mer IKEA, bytte ut madrasser som saggade ihop i mitten så mycket att man rullade in i mitten 2 gånger på garantin men samma sak hände om och om igen
Som motvikt flikar jag gärna in att det är först nu efter drygt 20 år varav 15 i dagligt bruk som jag börjar känna behov att byta mina IKEA Sultan resårbottnar. :) De har överlevt flera bäddmadrasser men hållit bra sovkomfort hela tiden.

Även de Hästens resårbottnar som mitt ex hade med sig in i vårt förhållande och först nu har bytt ut har hållit fantastiskt bra över 20+ år, dock till betydligt högre pris än mina IKEA-sängar förstås. Men den kanske skönaste sängen jag provat är den Jysk C60 eller C70 som bonusdottern har. Det är inte Jysk jag först associerar med kvalitet, eller med komfort för den delen, men den sängen med den bäddmadrassen med minnesskum är helt fantastiskt skön.
 
Är jättenöjd med kontinentalsängen från Jysk, det är någon av deras basic-varianter och den är ca 6 år nu. Tror den kostade runt 5000:- Fortfarande i gott skick, utom att övertaget till bäddmadrassen blivit lite konstigt i formen efter ett par hardcore omgångar i tvättmaskinen pga olyckor involverade barn som slutat med blöja...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 363
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771
  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: cewe
·
Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 319
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp