Kontinental- eller ramsäng?

Även om det är bra att prova många så tycker jag att det är först efter att man sovit i den ett tag som man märker om den är bra. Så kolla upp om det finns ”prövotid” eller nåt på sängarna så ni kan lämna tillbaka om dom inte är bra.

Det var ju väldigt sant faktiskt! Smart!
 
En annan tanke.
Hur har skillnaden varit när ni provat och sedan fått hem era sängar? Är de hårdare?
Tänker på de gånger vi köpt tex soffa eller säng på Ikea. De har alltid varit ganska hårda och osköna eftersom inte tusentals människor suttit och legat i dem. Det tar alltså tid att få dem sköna. Är det så med andra märken också?
 
Sover bäst i min IKEA säng. Står det mellan 120 och 140 så hade jag tagit den senare.
Har min bara på ben, men är inne på en ramsäng med lådor undertill för att gömma undan lakan, handdukar och extratäcke samt kuddar.
 
Som motvikt flikar jag gärna in att det är först nu efter drygt 20 år varav 15 i dagligt bruk som jag börjar känna behov att byta mina IKEA Sultan resårbottnar. :) De har överlevt flera bäddmadrasser men hållit bra sovkomfort hela tiden.

Även de Hästens resårbottnar som mitt ex hade med sig in i vårt förhållande och först nu har bytt ut har hållit fantastiskt bra över 20+ år, dock till betydligt högre pris än mina IKEA-sängar förstås. Men den kanske skönaste sängen jag provat är den Jysk C60 eller C70 som bonusdottern har. Det är inte Jysk jag först associerar med kvalitet, eller med komfort för den delen, men den sängen med den bäddmadrassen med minnesskum är helt fantastiskt skön.

Jag har haft en sultan från Ikea som jag fick som 13-åring som byttes samma år som jag fyllde 30 (med nya bäddmadrasser i omgångar) men den var egentligen bara fräsch de första 10 åren. Ju äldre den blev desto snabbare slets bäddmadrasserna och blev lite som grand canyon istället för platta och sköna. Den fungerade men inte mycket mer.
 
Jag tycker egentligen ramsängar är snyggare men sambon fick välja och det blev en kontinentalsäng från Mio, 180 cm bred, tror den heter Dream Deluxe. Minst lika skön när vi fick hem den som när vi provade i butik. Den är bara ett år gammal men är fortfarande precis lika bekväm ännu och jag hoppas att den håller många år till. Vi har inte ens fäst bottnarna i varandra eller i sänggaveln men allting ligger ändå stilla, trots andra aktiviteter än sömn. Helt klart ett plus ;)

Vi provade mängder av sängar, både dyrare och billigare innan vi bestämde oss. Gissar på att det är hysteriskt individuellt det där med vad som upplevs som bekvämt och inte.
 
Alltså det här är ju svårt.
Jag märker ingen större skillnad :o jag känner skillnad på mjukt och hårt typ. Kan kanske vara för att vi inte är i de högre prisklasserna utan ca 20 tusen och neråt eller så.
Men vi kan nog ha bestämt oss för en säng på Mio.
 
Som motvikt flikar jag gärna in att det är först nu efter drygt 20 år varav 15 i dagligt bruk som jag börjar känna behov att byta mina IKEA Sultan resårbottnar. :) De har överlevt flera bäddmadrasser men hållit bra sovkomfort hela tiden.

Även de Hästens resårbottnar som mitt ex hade med sig in i vårt förhållande och först nu har bytt ut har hållit fantastiskt bra över 20+ år, dock till betydligt högre pris än mina IKEA-sängar förstås. Men den kanske skönaste sängen jag provat är den Jysk C60 eller C70 som bonusdottern har. Det är inte Jysk jag först associerar med kvalitet, eller med komfort för den delen, men den sängen med den bäddmadrassen med minnesskum är helt fantastiskt skön.
20 år, bara barnet. Min är köpt i början på 80-talet :eek:. Bytt bäddmadrass 2 ggr men efter senaste ryggskottet behöver jag en mjukare säng. Ryggskottet hade inget med sängen att göra.
 
Vi har en kontinentalsäng från Mio, haft den i 3 år och är jättenöjd. Det är ingen värstingmodell utan en sån halvbillig variant för kring 8-10 000 kr (minns inte riktigt).
Skulle aldrig köpa ramsäng igen.
 
Vi skulle byta säng för 1.5 år sen. Sambon hade en gammal kontinentalsäng som gav svallvågor för mig när han ändrade plats och båda hamnade i mitten i en grop. Jag hade i mitt sinne bestämt mig för ramsäng! Vi provade på Sova, sängjätten, mio och Kungsängen. Provade flera gånger och jag erkände fort för mig själv att ramsäng inte alls va lika skön som kontinental..

I slutändan blev det sängjättens eget märke, 2m bred, tror modellen heter Residens. Märket Ekens va precis lika skön men fanns bara i 180 och för samma pris, så vi valde bredare då sambon är stor och lång och vi vill ha plats för barn i mitten. Men bara vår bäddmadrass kostade nog 8. :nailbiting: Den gör sängen helt amazing. :love: Totalt blev det mycket dyrare än jag tänkt, men är lycklig i min säng varje natt! Madrasserna rör sig ingenting alls. Dock är den väldigt hög! så är lite rädd att barn ska trilla ur, men de ligger ju i mitten, och vi lägger kuddar runt om vi kliver upp före.
 
Jag har nu köpt en säng :bump: Det blev en kontinental 160-säng från PASS of Sweden. Är skitnöjd. Ffa med den fenomenala servicen, många valmöjligheter samt snabb leverans. Beställde med hemleverans utan montage men de var på bra humör och hade ingen fler hemleverans den dagen, så de monterade ihop allting och tog med emballaget också. Gratis. Det tyckte jag var sjyst :)

Provade sängar på Mio, Sängjätten, Kungsängen med. Men ingen kunde matcha varken service eller leveranstid. Och ffa inte valmöjligheter på tyger och färger. Så PASS är ett tips från mig :)
 
Nu är det dags för mig att köpa säng så jag puttar upp den här tråden.
Jag var på Mio och Ikea idag och testade. På Mio tyckte säljaren att jag låg bäst i en säng som jag själv upplevde lite mjuk (och ovanför min budget). Ikeas sängar kändes för hårda, även mellanvarianten, som säljaren tyckte såg bra ut. Snacka om att de två säljarna hade helt olika uppfattning om vad som verkade vara bra och lagom hårt!

Fyll på med vad ni har för sängar och hur ni upplever dem, gärna efter att ni haft dem ett tag.
 
Vår kontinentalsäng var stadig men mellanmadrassen slets vansinnigt fort, blev alldeles för mjuk trots att vi valde fast. Och då var det ändå en mellanprisklass, inte den billigaste men såklart en bra bit från de dyrare modellerna av de kända märkessängarna.
Numera har vi botten från sängen och tjurig claste mempry fpam bäddmadrassen. Passar oss mycket bättre..
 
Nu är det dags för mig att köpa säng så jag puttar upp den här tråden.
Jag var på Mio och Ikea idag och testade. På Mio tyckte säljaren att jag låg bäst i en säng som jag själv upplevde lite mjuk (och ovanför min budget). Ikeas sängar kändes för hårda, även mellanvarianten, som säljaren tyckte såg bra ut. Snacka om att de två säljarna hade helt olika uppfattning om vad som verkade vara bra och lagom hårt!

Fyll på med vad ni har för sängar och hur ni upplever dem, gärna efter att ni haft dem ett tag.
Jag tycker alltid jag behöver ta en klass hårdare än som känns ok när man bara provar lite snabbt. Speciellt om jag planerar att ha tjockare bäddmadrassen än den som i bästa fall ligger på provsängen..
 
Nu är det dags för mig att köpa säng så jag puttar upp den här tråden.
Jag var på Mio och Ikea idag och testade. På Mio tyckte säljaren att jag låg bäst i en säng som jag själv upplevde lite mjuk (och ovanför min budget). Ikeas sängar kändes för hårda, även mellanvarianten, som säljaren tyckte såg bra ut. Snacka om att de två säljarna hade helt olika uppfattning om vad som verkade vara bra och lagom hårt!

Fyll på med vad ni har för sängar och hur ni upplever dem, gärna efter att ni haft dem ett tag.
Vi har Roma från Mio och haft i snart ett år. Trivs fortfarande lika bra. Är vad vi letade efter men kanske upplevs lite för mjuk för den som vill ha hen fastare modell 🤔
 
Vi har Roma från Mio och haft i snart ett år. Trivs fortfarande lika bra. Är vad vi letade efter men kanske upplevs lite för mjuk för den som vill ha hen fastare modell 🤔
Har den hållit sig väl mot när ni köpte den?
Började testa den innan säljaren drog iväg mig på andra sängar.
Hade gärna hittat en säng för max 15000kr inkl gavel. :)
 
Jag tycker alltid jag behöver ta en klass hårdare än som känns ok när man bara provar lite snabbt. Speciellt om jag planerar att ha tjockare bäddmadrassen än den som i bästa fall ligger på provsängen..
Det är verkligen inte lätt att lyckas känna efter när man provligger sängarna i butiken. Och jag tror mer på för hård än för mjuk, om jag måste välja nåt av det.
 
Har den hållit sig väl mot när ni köpte den?
Började testa den innan säljaren drog iväg mig på andra sängar.
Hade gärna hittat en säng för max 15000kr inkl gavel. :)
Visst kan man känna en antydan till var man alltid ligger men absolut inget som stör mig eller make. Den är absolut lika skön (tom skönare) nu som ny.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: cewe
·
Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 298
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp