Kontradiktoriska negationer

honung

Trådstartare
Hörrni, vi måste prata om det här. De har blivit en del av vårt språk, ett accepterat sätt att uttrycka sig. Jag hajjar till varje gång jag hör eller ser det. Nu säger jag inte att jag är ett dugg bättre än någon annan för jag gör det också. Jag gör massor fel i mitt användande av språk. Men detta fenomen känns så fel, både när jag hör och ser andra eller när jag själv gör det. Och gudarna ska veta att det är vanligt. Vem bär ansvar för detta, vem tar tag i detta och vem får oss att inse vad det egentligen är vi gör - i min uppfattning en långsam accepterad(?) urholkning av vårt språk?

När saker är sjukt bra.
Hallå, sjukt är inte något positivt. När blev ordet 'sjukt' ett förstärkningsprefix till något som är bra?

Det är fruktansvärt roligt.
Menee...fruktansvärt - borde man inte fasa för det, undvika det, är det inte något som vi borde undvika då?

Det finns en viss chans att man får *cancer av det. (*=valfri sak/situation man definitivt inte vill ha)
Såjoråsåatte...vad sa'ru? Chans? Jag vill ha chans att bli frisk/vinna på lotto/få jobbet/osv. Vill man inte att något ska inträffa, men att det faktiskt kan inträffa/infalla, så finns det risk för det, men man kan hoppas att det finns en chans att det inte gör det.



Ok, är vi överens? Ska vi förändra världen tillsammans nu? :)
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jag har retat mig på det här med ordet grym som används hela tiden, t.ex. "till den här tjänsten söker vi en grym säljare". Ok, hur elak måste man vara för att få jobbet?
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jag har retat mig på det här med ordet grym som används hela tiden, t.ex. "till den här tjänsten söker vi en grym säljare". Ok, hur elak måste man vara för att få jobbet?
Det räcker med fullständigt bestialisk
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Att vara förfärligt vacker - nutidens nya grymma ideal? :arghh:
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

"Fett" har jag problem med.
Jag tänker bara på fett hår :yuck:

Hmm. Fast fett kan innebära mycket också. Det har jag inte så stora problem med, under villkoret att det används rätt. Det är det inte att säga att någon blivit fett smal. Liksom.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Lite samma sak som det här med chansen att få cancer... Men att använda "på grund av" istället för "tack vare". T ex "det är på grund av Annas ansökan som vi fick stipendiet".

Och så kan man använder utnyttja och nyttja felaktigt.. Såg i en annons en gång att man kunde "utnyttja erbjudandet i butiken!".
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jätteliten :crazy:

Ett ord som är mest konstigt är "tagga" och då uttryckt som "tagga fest ikväll"
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Hmm. Fast fett kan innebära mycket också. Det har jag inte så stora problem med, under villkoret att det används rätt. Det är det inte att säga att någon blivit fett smal. Liksom.
Fast "fett smal" betyder då "mycket smal".

Fett är fett för mig så jag dissar "fett smal".

Jag dissar det fett :D
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Fett har jag aldrig använt och jag kommer aldrig att börja använda det!
Det är hemskt när folk säger "fett bra!":arghh:
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jo, det är väl visst? Fett är ju typ som väldigt. "Fett ovärt" betyder "jävligt ovärt", "fett snygg" betyder väldigt snygg och "fett smal" betyder väldigt smal.

Fett betyder ju inte fett om man använder det som förstärkningsord.

Angående TS:en så stör jag mig bara på trean. I övrigt kan jag väl tycka att alla generationer haft sina tramsiga ord och uttryck.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

För att inte tala om missbruket av fantastisk. Fantastiskt jobbigt etc.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Hörrni, vi måste prata om det här. De har blivit en del av vårt språk, ett accepterat sätt att uttrycka sig. Jag hajjar till varje gång jag hör eller ser det. Nu säger jag inte att jag är ett dugg bättre än någon annan för jag gör det också. Jag gör massor fel i mitt användande av språk. Men detta fenomen känns så fel, både när jag hör och ser andra eller när jag själv gör det. Och gudarna ska veta att det är vanligt. Vem bär ansvar för detta, vem tar tag i detta och vem får oss att inse vad det egentligen är vi gör - i min uppfattning en långsam accepterad(?) urholkning av vårt språk?

När saker är sjukt bra.
Hallå, sjukt är inte något positivt. När blev ordet 'sjukt' ett förstärkningsprefix till något som är bra?

Det är fruktansvärt roligt.
Menee...fruktansvärt - borde man inte fasa för det, undvika det, är det inte något som vi borde undvika då?

Det finns en viss chans att man får *cancer av det. (*=valfri sak/situation man definitivt inte vill ha)
Såjoråsåatte...vad sa'ru? Chans? Jag vill ha chans att bli frisk/vinna på lotto/få jobbet/osv. Vill man inte att något ska inträffa, men att det faktiskt kan inträffa/infalla, så finns det risk för det, men man kan hoppas att det finns en chans att det inte gör det.



Ok, är vi överens? Ska vi förändra världen tillsammans nu? :)

Nej, vi är inte överrens!:D
Den användning av förstärkningsled och -ord du beskriver är inte något nytt och den innebär inte en utarmning av språket. Det är i mina ögon såhär språk utvecklas. Jättevanlig, väldigt kul, dyngsur, urgod - varför då inte karatefull, tokarg, bautagod och skitsur?
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Nej, vi är inte överrens!:D
Den användning av förstärkningsled och -ord du beskriver är inte något nytt och den innebär inte en utarmning av språket. Det är i mina ögon såhär språk utvecklas. Jättevanlig, väldigt kul, dyngsur, urgod - varför då inte karatefull, tokarg, bautagod och skitsur?

+1

Jag är språkliberal och tror att språket berikas snarare än utarmas av förändring.

(Det går för övrigt inte att säga att ett ord "betyder" en specifik sak i alla situationer. Det betyder det som kontexten säger att det betyder.)
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

knapp

Oj, jag känner mig träffad :o Använder gärna, framför allt i skrift, uttryck som "förfärligt roligt" och "underbart fult". I mitt fall så skrivs det med en viss ironi och glimt i ögat. Jag gillar leken med motsatser helt enkelt :D
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jag är ledsen... men som grammatiknazist har jag gett upp. Fast jag kommer ALDRIG att skriva det alternativa ordet för de eller dem!
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Ja tack, snälla!

Som när något är "gay", som i dåligt...
Min bästa kompis kan tom slänga sig med det i telefon, fast hon vet att jag är just - gay... :meh:

Eller "man får aids i ögonen", vet knappt vad det betyder, att det är hemskt att se??
Min kusin använder det uttrycket och jag hörde det tom på radio (NRJ) här om veckan :banghead: :yuck:
(han svänger sig med fler såna uttryck men jag kommer inte på dom nu)

Eh, eller, det kanske inte är sånahär uttryck vi diskuterar här? :o
 
Senast ändrad:
Sv: Kontradiktoriska negationer

Jättelitet....Jätte = stort. Saker kan inte vara stort och litet samtidigt.

Har en kompis som bott i USA en lång tid. Denne säger ofta chans även om det är negativt, det är ju så man säger på engelska/amerikanska.
 
Sv: Kontradiktoriska negationer

Vad har litet för förstärkningsord förutom pytte?

Väldigt litet blir ju också fel enl TS, något jag aldrig tänkt på men jag är nog lite lik Araminta där.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 687
Senast: LovingLife
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
1 969
Senast: VLMF
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 641
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 383
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp