Kontrakt för att sälja häst på avbetalning

Z

zessan

Undrar om det är någon som har förslag på en bra utformning av kontrakt för o. sälja häst på avbetalning ?

Skall ev. sälja en av mina hästar på avbet. men är lite rådvill hur jag skall utforma kontraktet på ett vettigt o. för mig säkert vis... :)
 
Ingen aning. Men jag måste bara fundera på varför DU ska agera bank???
 
Sälj inte på avbetalning. Jag gjorde det i januari o har inte fått betalt sen i Mars. Det blir dyrt med advokat.
 
Ja det sa faktiskt min make också :o
Kanske borde jag föreslå henne som frågade att gå till banken i stället...

Just för tillfället verkar ju bankerna mycket sugna på att låna ut pengar ;)
 
Ja vad du än gör om du nu ska sälja på avbetalning(vilket jag tycker är onödigt)...

...glöm ej isåfall att skriva ett vitesbelopp under avtalet på ett ordentligt belopp som gäller vid kontraktsbrott...så du inte går lottlös ur om det skulle bli ett avtalsbrott.Det ska vara ett ordentligt belopp tilltaget...det ska inte löna sej med ett avtalsbrott för den eventuelle köparen.

Det kostar ju faktiskt att annonsera,ta hem häst igen och sedan besväret med att bröja om från början igen...phu

Glöm ej heller att skriva att du har förbehåll på äganderätten tills dess att hästen är till fullo betald...

...det betyder att vid avtalsbrott är du inte skyldig att återbetala ett enda öre om hon skulle göra avtalsbrott...de hittills inbetalda pengarna tills avbrottet sker är då dina...

Sedan kan man även ha med i avtalet något om att köparen är medveten om att det är köparens undersökningsplikt och hon har haft tilfälle att innan köpet undersöka och kontrollera hästen.Hästen har godtagits i befintligt skick vid avtalets gällande.

Ha hästen veterinärsbesiktigad innan försäljningen...och ta kort på hästen ifrån alla 4 håll.Ta gärna ut ett par icke jäviga personer som får betrakta hästens hull,utseende och kondition innan leverans sker.

Hm...det var ungefär vad jag kom på just nu...
 
Tack !
Flera mycket kloka synpunkter du kom med.
Är i daxläget mycket mycket tveksam till om jag skall släppa stoet på avbet.
 
fy, det går visst inte att lita på människor.
Har du fått någon rätsida på det hela ?
 
Jag vet vad jag skulle skriva in om det skulle bli fråga om avbetalning och det är en rad om att ifall en betalning inte är betald på överenskommen dag så äger jag rätt att hämta hem min häst och behålla de hittills betalda pengarna.
En ärlig människa skriver på direkt trots en sådan "rad".

/Hippo
 
Mycket bra grej att ha med!

Man bör sätta sej när och tänka på alla detaljer man vill ha med.

Om köparen har godtagit ett kontrakt där det står att man har rätt att hämta sin häst samma dag som betalning uteblivit kan nog fungera...men det gäller det att observera att det ska stå att beloppet skall vara köparen "TILLHANDA" det datumet vid ett visst klockslag.Har köparen accepterat det kan de ju knappast hindra en att hämta hästen efter det klockslaget...det är ju köparen som har godtagit avtalet.

Jag har själv godtagit köpekontrakt där det stått vitesbelopp på 75000 kr om betalning uteblir...och som sagt...är man ärlig har man ju inget att frukta.

Visst kan avbetalningsplaner vara bra om nu säljarna går med på det och slippa bankernas ränta tex.Men då får man som köpare bjuda till lite också tycker jag.Men som sagt så är det lättare att få lån idag...än vad det var för några år sedan.

Fast visst ska jag se det ur egen synvinkel idag...så har ju inte jag möjlighet till något banklån...eftersom jag är sjukskriven...då är man ju tacksam om man kan köpa på avbetalning.Men jag tycker ju inte att en person som har fast anställning ska behöva köpa på avbetalning...de uppfyller ju kraven då för ett lån...då finns det ju egentligen ingen anledning att inte ta ett lån.Som uppfödare så agerar man ju nästan som bank åt hästköparna ändå i stor grad...
 
Nu vill jag framföra ett stort TACK !! för alla goda råd ang. kontraktsformulering.

Jag skrev ihop ett kontrakt enligt era anvisningar och mailade till den ev. köparen för påseende.

Före och efter har jag varit så himla tveksam, det kändes inte riktigt ok ändå med denna köpare.

Nu har faktiskt en stor börda lyfts från mina axlar iom att denna människa självmant drog sig ur då hon såg mitt förslag på kontrakt vid avbetalning.

Jag känner att ni alla hade stor del i att jag INTE blev lurad. Det var många jättebra saker ni nämnde som jag aldrig skulle ha tänkt på själv, men som var självklart bra och definitivt skrämde en oseriös person som inte tänkt göra rätt för sig.

Så tack igen ! Ni är toppen :love:
 
Trots att jag själv har köpt häst på avbetalning så håller jag med de övriga.Man ska gardera sig i kontrakten och jag har skrivit på att vår häst ej är våran tills den är till fullo betald och att säljaren har fullständiga rättigheter att hämta hem hästen och behålla pengarna om jag missköter mitt åtagande.. :)Och jag betackar mig för att folk nu skriver att jag ej ska ha häst om jag ej kan köpa den på annat sätt..
För mig handlade det om att jag ej hade fast heltidsjobb och att jag studerade på "heltid".Och jag vet att vår häst har fått allt hon behöver trots att jag har köpt på avbetalning!
 
Snälla sälj inte din häst på avbetalning du kan göra ditt livs misstag. som jag skrev tidigar så sålde jag en häst på avbetalning i januari o har inte fått betalt sen i mars, idag fick jag reda på att köparen sålt hästen vidare. Jag har inte en aning om var hästen befinner sig eller vem som köpt den. Kommer troligen aldrig att få några pengar eller se hästen igen.
 
Usch det låter som rena mardrömmen ! :(

Nej, jag tänker inte sälja henne på avbetalning längre, det känns på tok för osäkert
 
Jag har sålt på avbetalning, det fungerade alldeles utmärkt.

Om någon vill och behöver, så kan jag maila ett Tvättat kontrakt som jag använde. Det är i Word-format och jag har skrivit det själv, så jag "Äger" det.

Det tar dock ett tag att Tvätta så ni får ge er till tåls.
 
Hästen tillhör säljaren tills HELA summan är betald av köpare och vill köparen lämna tillbaka hästen behåller säljaren pengarna som är avbetalda och hästen!
Så skrev vi när jag köpte mitt sto.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag undrar lite vad för typ av kontrakt man kan utforma i samband med reservation av en häst? Har läst att en del inte har...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp