Kontrakt för halvfoder

Harbor

Trådstartare
Måste fråga om någon har gjort kontrakt för att låna/hyra ut sin häst. Vi har gjort detta flera gånger och haft med en klausul att ”om medryttaren ( strunta i begreppet) missköter hästen på nåt sätt så har ägaren rätt att säga upp kontraktet omgående”
Vår nya medryttare ville ha med i kontraktet att isåfall upphör hennes skyldighet att betala med en gång.
Självklart kanske men det som jag blev att fundera på så är ju det att om man plötsligt vill sluta att betala/hyra/rida/sköta hästen så är ju ett smart och snabbt sätt att avsluta det hela genom att just börja missköta sina plikter. Det är ju absolut det enklaste sättet att avsluta kontraktet, istället för att ha en månads uppsägningstid. Hur har ni gjort?
Är nu inte intresserad av såna utan kontrakt och utan betalande medryttare, utan ni som har försökt göra vettiga kontrakt.
 
Jag har skrivit liknande som er, dvs. att kontraktet bryts vid misskötsel eller rättare sagt, jag har skrivit att kontraktet bryts om det inte efterföljs. Jag har också skrivit att betalningen ska erläggas i förskott senast den sista dagen i månaden och återbetalas inte om kontraktet bryts.
Jag har inte haft någon uppsägningstid för jag vill inte hamna i det läget att medryttaren känner att hen måste komma och istället gör dumma saker för att slippa undan, dvs. gör något som gör att jag bryter kontraktet direkt. Jag vill helt enkelt inte ha någon runt mina hästar som inte vill vara där.
 
Jag har skrivit liknande som er, dvs. att kontraktet bryts vid misskötsel eller rättare sagt, jag har skrivit att kontraktet bryts om det inte efterföljs. Jag har också skrivit att betalningen ska erläggas i förskott senast den sista dagen i månaden och återbetalas inte om kontraktet bryts.
Jag har inte haft någon uppsägningstid för jag vill inte hamna i det läget att medryttaren känner att hen måste komma och istället gör dumma saker för att slippa undan, dvs. gör något som gör att jag bryter kontraktet direkt. Jag vill helt enkelt inte ha någon runt mina hästar som inte vill vara där.
Tack då är vi på samma linje.
 
Jag har skrivit liknande som er, dvs. att kontraktet bryts vid misskötsel eller rättare sagt, jag har skrivit att kontraktet bryts om det inte efterföljs. Jag har också skrivit att betalningen ska erläggas i förskott senast den sista dagen i månaden och återbetalas inte om kontraktet bryts.
Jag har inte haft någon uppsägningstid för jag vill inte hamna i det läget att medryttaren känner att hen måste komma och istället gör dumma saker för att slippa undan, dvs. gör något som gör att jag bryter kontraktet direkt. Jag vill helt enkelt inte ha någon runt mina hästar som inte vill vara där.
Skrev du in nåt om hur ni gör om hästen blir sjuk eller halt, eller om medryttaren är sjuk en längre tid?
 
Skrev du in nåt om hur ni gör om hästen blir sjuk eller halt, eller om medryttaren är sjuk en längre tid?
Ja faktiskt gjorde jag det efter ett tråkigt missöde hos en bekant då medryttaren tyckte att det var en strålande idé att släppa en fånghäst som inte ens klarade av att bli handbetad i stor gräshage. Jag skrev därför in att om medryttaren orsakar skada/sjukdom hos hästen pga slarv/oaktsamhet/kontraktet inte följs (i ovanstående fall framgick det med all önskvärd tydlighet i kontraktet att hästen inte klarade av att äta gräs) så är hen betalningsskyldig tills hästen blir frisk eller, i värsta fall behöver tas bort. Hästens försäkring fick självklart användas men det som går utöver, som försäkringen inte tar + självrisken skulle medryttaren stå för. Nu utgick jag ifrån att ingen någonsin skulle stå för det hela men jag skrev in det för att slippa inse att den jag litade på inte var pålitlig. Pengar talar, så är det tyvärr och att veta att man blir betalningsskyldig vid oaktsamhet/slarv/dumheter brukar få de flesta att tänka en gång till.

Om medryttaren inte var skyldig till skadan/sjukdomen behövde hen inte betala något under den tid hästen var konvalescent men var självklart välkommen ändå och hen behövde inte heller betala om hen blev långvarigt sjuk men inga pengar betalades heller åter utan det fick hen så att säga ta igen när hen/hästen blev frisk igen.
 
Ja faktiskt gjorde jag det efter ett tråkigt missöde hos en bekant då medryttaren tyckte att det var en strålande idé att släppa en fånghäst som inte ens klarade av att bli handbetad i stor gräshage. Jag skrev därför in att om medryttaren orsakar skada/sjukdom hos hästen pga slarv/oaktsamhet/kontraktet inte följs (i ovanstående fall framgick det med all önskvärd tydlighet i kontraktet att hästen inte klarade av att äta gräs) så är hen betalningsskyldig tills hästen blir frisk eller, i värsta fall behöver tas bort. Hästens försäkring fick självklart användas men det som går utöver, som försäkringen inte tar + självrisken skulle medryttaren stå för. Nu utgick jag ifrån att ingen någonsin skulle stå för det hela men jag skrev in det för att slippa inse att den jag litade på inte var pålitlig. Pengar talar, så är det tyvärr och att veta att man blir betalningsskyldig vid oaktsamhet/slarv/dumheter brukar få de flesta att tänka en gång till.

Om medryttaren inte var skyldig till skadan/sjukdomen behövde hen inte betala något under den tid hästen var konvalescent men var självklart välkommen ändå och hen behövde inte heller betala om hen blev långvarigt sjuk men inga pengar betalades heller åter utan det fick hen så att säga ta igen när hen/hästen blev frisk igen.
Våran blivande medryttare fick kalla fötter och backade ur.....:mad: Har märkt att ju mer man skriver in, om ”möjliga situationer” dessto mer skrämda blir de. Av ansvarsfrågan, eller kostnader.....
 
Våran blivande medryttare fick kalla fötter och backade ur.....:mad: Har märkt att ju mer man skriver in, om ”möjliga situationer” dessto mer skrämda blir de. Av ansvarsfrågan, eller kostnader.....
Så är det tyvärr vilket jag ser som lite konstigt men hur man gör beror ju på hur man resonerar både som ägare och medryttare. Jag ville även som fodervärd/deltidsfodervärd/medryttare ha tydligt kontrakt just för att inga schismer skulle uppstå. Än viktigare ansåg jag att det var då jag och en av ägarna kände varandra sedan tidigare och jag verkligen inte ville riskera vänskapen pga oklarheter. När vi tog hens häst på foder skrev vi ett så detaljerat kontrakt att andra tyckte vi var löjliga men då får de gärna tycka det. Jag vill inte glömma bort att lämna tillbaka den röda grimman, det blårutiga grimskaftet eller vad det nu kan vara även om det är småsaker. Jag har också tagit en häst på foder där ägaren skrev under på att hästen var försäkrad motsvarande A1 men när vi senare köpte hästen visade det sig att det inte fanns någon sådan försäkring så även hästägare kan bete sig mycket märkligt. Hen kunde ju bara ha sagt att någon sådan försäkring inte fanns. Jag fick kalla kårar när jag tänkte på hur dumt det kunde blivit om något hade hänt.
När jag har skrivit kontrakt själv har jag därför tagit med allt jag tycker är viktigt för att minimera risken för osämja och oklarheter. Ansvarsfrågan inte minst är enormt viktig.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 630
Senast: Cambrie
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Ekonomi & Juridik Vi har haft våra hästar uppstallade på samma gård i flera år. I kontraktet står en viss summa angiven för hyran, i vilken ingår hö och...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 245
Senast: MissFideli
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp