Kontrakt som plötsligt ändras

Flying_Fox

Trådstartare
Vi har haft våra hästar uppstallade på samma gård i flera år. I kontraktet står en viss summa angiven för hyran, i vilken ingår hö och spån. Ett helgpass per termin ingick från början, med möjlighet att betala extra för att bli befriad. Vi valde att betala den extra avgiften, och har därför inte haft någon helgtjänstgöring. Allt har fungerat bra; vi har aldrig haft några konflikter med vår hyresvärd.

För en vecka sedan meddelades plötsligt att alla kontrakt skulle förändras. Hyran skulle inte längre innefatta hö och spån, utan detta skulle var och en få stå för. Visserligen sänks grundhyran men vi har räknat ut att det handlar om en total hyreshöjning på 2500-3000 kr per månad. Dessutom ska nu helgtjänstgöring införas med ett antal pass beräknat per häst. För oss som har flera hästar blir det helt orimligt. Stallägaren kräver att de nya kontrakten ska skrivas på omgående och de träder i kraft om en månad.

Är det verkligen möjligt att det kan få gå till på det här sättet? Har stallägaren rätt att ändra villkoren så totalt och kräva att man skriver på ett nytt kontrakt? Plus blir utkastad på en månad om man inte finner sig i det hela?
 
Ja stallägaren får givetvis ändra villkoren efter en tidsperiod som överenstämmer med uppsägningstiden. Det kan vara trevligt att säga till lite tidigare så folk får en chans att leta nytt innan de bestämmer sig men rent juridiskt kan man knappast kräva det.
 
Spontant: Självklart måste stallägaren ha rätt att ändra villkoren för sitt stall?

Take it or leave it bara.

Självklart??? Hej hallå, så jag har alltså betalat och skött mig i alla år och som en blixt från en klar himmel kommer detta, dessutom meddelat bakvägen och inte ens direkt till mig som står på kontraktet. Hur hittar man en stallplats med så kort varsel? Inte jättelätt. Men absolut lämnar vi detta ställe, det kan du sätta dig på.
 
Självklart??? Hej hallå, så jag har alltså betalat och skött mig i alla år och som en blixt från en klar himmel kommer detta, dessutom meddelat bakvägen och inte ens direkt till mig som står på kontraktet. Hur hittar man en stallplats med så kort varsel? Inte jättelätt. Men absolut lämnar vi detta ställe, det kan du sätta dig på.
Men har du inte fått reda på det från stallägaren så gäller inte uppsägningen av det gamla kontraktet. Rykten bör inte kunna anses vara en korrekt uppsägning.
 
Ja, stallägare har rätt att ändra villkor. Då sägs de gamla kontrakten upp med den uppsägningstid som finns i kontraktet och de som vill stanna kvar tecknar nytt avtal med nya villkor. De som inte är intresserade får flytta någon annanstans när uppsägningtiden går ut. Inget konstigt alls men så klart att det kan kännas tråkigt.
 
OK, så jag förstår av era svar att man är rättslös när man hyr stallplats. Man tror att man har kommit överens om något och inrättar sin tillvaro efter det. Men det kan när som helst ändras till orimliga villkor.
 
OK, så jag förstår av era svar att man är rättslös när man hyr stallplats. Man tror att man har kommit överens om något och inrättar sin tillvaro efter det. Men det kan när som helst ändras till orimliga villkor.

Rättslös? Har du ett kontrakt så är det det som gäller tills någon av parterna säger upp det. Det kunde ju lika gärna varit du som velat säga upp avtalet för att du hellre ville flytta någon annanstans.
 
Rätt eller inte beror lite på vad som står i det gamla om uppsägning och om avtalet hamnar i hyreslagstiftningen eller inte.
Det kan vara rätt och det kan vara helt fel, så läs i det gamla kontraktet vad det står om uppsägningstid. Det är den tid som gäller. Är det en månad så det rätt om inte det hamnar i hyreslagstiftningen.
Att höja pris och ändra förutsättningar får stallägaren göra, sedan är det upp till er om ni vill vara kvar med de nya förutsättningarna.
För att hamna i hyreslagstiftningen så ska det i det gamla kontraktet klart stå att ni hyr den och den boxen och gäller andra regler.
 
OK, så jag förstår av era svar att man är rättslös när man hyr stallplats. Man tror att man har kommit överens om något och inrättar sin tillvaro efter det. Men det kan när som helst ändras till orimliga villkor.

Nja ni har kommit överens om det som står i det nuvarande kontraktet. Vill stallägaren ändra villkoren blir det ett nytt kontrakt givetvis. Annars blir ju stallägaren helt rättslös vad det gäller att höja hyror osv. Det är ju inte heller rätt isåfall. Allt blir ju dyrare!
 
Självklart??? Hej hallå, så jag har alltså betalat och skött mig i alla år och som en blixt från en klar himmel kommer detta, dessutom meddelat bakvägen och inte ens direkt till mig som står på kontraktet. Hur hittar man en stallplats med så kort varsel? Inte jättelätt. Men absolut lämnar vi detta ställe, det kan du sätta dig på.

Om ni i grundavtalet har uppsägningstid en kalendermånad så är det vad som gäller. Isåfall har stallägaren all rätt.
 
Självklart??? Hej hallå, så jag har alltså betalat och skött mig i alla år och som en blixt från en klar himmel kommer detta, dessutom meddelat bakvägen och inte ens direkt till mig som står på kontraktet. Hur hittar man en stallplats med så kort varsel? Inte jättelätt. Men absolut lämnar vi detta ställe, det kan du sätta dig på.

Men alltså, du kan ju inte på riktigt tro att när en stallägare hyr ut stallplats så har den som hyr rätt att stå till samma priser och samma villkor i all oändlighet..?
 
Hur tänker du annars att det skulle gå till? Du har en viss uppsägningstid och den har du ju godkänt när du skrev på kontraktet. Nu har stallägaren insett att hen behöver förändra villkoren och går då ut med det till sina hyresgäster. Skulle stallägaren aldrig få höja hyran eller ändra några villkor överhuvudtaget eller hur menar du? Hade du velat ha längre uppsägningstid eller är problemet att det blir för dyrt om stallägaren inte sponsrar hästägandet längre? För jag gissar att det är vad stallägaren har insett. Hen går inte runt utan måste ändra villkoren.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 053
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 772
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 604
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp