Kontrakt stallplats

Amha

Trådstartare
När ni hyr/hyr ut stallplats och något i kontraktet ändras, hur noga är ni med att skriva nytt kontrakt då? Alltifrån prislapp till vilken typ av box (om det inte är en likvärdig) osv?
 
Jag har hyrt både med och utan skriftligt kontrakt. Juridiskt sett har ju muntliga överenskommelser samma rättsvärde som skriftliga, problemet är att visa vad man är överens om. Genom åren har jag bara behövt hänvisa till skrivet kontrakt en enda gång, men jag tycker att det är tryggast att ha det man är överens om skriftligt så att det inte råder några oklarheter.

Om nya saker tillkommer vill jag ha även det skriftligt.
 
Jag har tidigare hyrt stallplats i många år och senaste åren har jag själv hyrt ut platser ibland. Självklart så skrivs nytt kontrakt om saker ändras i kontraktet. Annars blir det ju väldigt svårt att visa på vad som gäller. Svårt att kräva full hyra om det står en lägre summa i kontraktet tex.
 
När ni hyr/hyr ut stallplats och något i kontraktet ändras, hur noga är ni med att skriva nytt kontrakt då? Alltifrån prislapp till vilken typ av box (om det inte är en likvärdig) osv?
Angående hyran så kan du ju skriva några rader om att hyran justeras varje år och kanske med ett bestämt belopp eller en procentsats, så slipper du omförhandla och skriva nya kontrakt.
 
"Vid var tid gällande månadshyra ska i förskott betalas till ..... senast den 25 varje månad" tycker jag är betydligt bättre än att hatta med nya kontrakt så fort något ändras.

Och i övrigt hänvisa till de regler som gäller för stallet som är anslagna vid .... och på stallets Facebook-sida eller liknande.

Hyresändringar ska ändå kommuniceras i god tid.
 
Kanske inte vilken box, men om hyran eller vad som ingår i hyran ändras tror jag det är bra att skriva ett nytt kontrakt så ifall det blir problem finns det ett skriftligt kontrakt med all info
 
Angående hyran så kan du ju skriva några rader om att hyran justeras varje år och kanske med ett bestämt belopp eller en procentsats, så slipper du omförhandla och skriva nya kontrakt.
För att förtydliga är jag hyresgäst nu för tiden, dvs jag skriver själv ingenting idag, på gott och ont ;)
 
I kontraktet där jag står så står det typ som @Lovisaleonora skrivit. Med tillägget att varje år, i januari, kommer hyran att höjas efter ...vad det nu är. Detta året var det 37 kr.

Men det gäller bara själva boxhyran.

För fodret står "gängse dagspris" utifrån vad fodret kostar som de köper in (de har en stabil bonde i närheten som sköter den biten) och priset har, so far, varit rimligt utifrån var vi bor och typen av foder.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar en sak. Om man säger upp en stallplats är det bara det som står i avtalet som gäller gällande urstädning eller kan...
2
Svar
32
· Visningar
3 981
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 742
Senast: Sootie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 500
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp